זהירות, דולפים כאן

(0)
לדרג

דליפת שתן - בעייה מציקה וכאובה שלא "עושה כותרות", מה ניתן לעשות? ומה זה אומר?

מאת: נושא דליפת השתן בנשים הינו תחום בעייתי ביותר עבור ציבור נרחב (5-10% מכלל הנשים). אלו סובלות מנכות של ממש: הן מוגבלות מאוד בפעילויותיהן היומיומיות וכן בתפקודן בקרב המשפחה והחברה בכלל.
על דליפת שתן - דר' מנחם נוימן, המרפאה האורוגינקולוגית - ביה"ח שערי-צדק, ירושלים

דליפת שתן לא רצונית כרוכה באי נעימות, בושה וחרדה ניכרות - עד כדי פגיעה של ממש בחיי האישה הלוקה בזה. נשים אלו מנועות מליטול חלק בפעילויות הדורשות יציאה מן הבית - אלא יציאות לפרקי זמן קצרים ביותר. הן מדיפות - לעתים קרובות - ריח רע של שתן, הן נאלצות להשתמש באמצעי ספיגה -באופן קבוע (כתינוקות בני יומם), ועוד מגבלות כהנה וכהנה.
אחת מכל 10 נשים מעל גיל 20, סובלת מדליפת שתן במאמץ (Stress Urinary Incontinence). המספרים עולים עם הגיל: 4 מכל 10 נשים, בגיל הפסקת הווסת, סובלות מבעיה זו. דליפה שתן במאמץ, נוצרת עקב תנועות או מאמץ פיזי, כגון: התעמלות, שיעול ולעיתים אף תנועות מינימאליות. הגורמים העיקריים לה הם: לידות, ירידה בתמיכת שרירי רצפת אגן הירכיים וגורמים נוספים כגון: השמנה, עישון וניידות מוגבלת.

נשים הסובלות מדליפת שתן במאמץ, סובלות מהגבלה אמיתית של סגנון ואורח חייהן, שבמקרים מסוימים אף עשויה לגרום לדיכאון. נוצרת פגיעה ניכרת בתפקוד ובחיי היומיום, היות והחשש מהדליפה כה גבוה, עד כי נשים רבות מעדיפות להישאר בבית ולהימנע מפעילות מאשר להסתכן בתקרית מביכה. בנוסף,לא פעם עשויה להיווצר גם פריחה בעור ודלקות בדרכי השתן. לבעיית דליפת השתן יסוד כפול: מחד גיסא ניצבת הפגיעה החבלתית ברצפת האגן (הנושאת את כיס השתן), בדרך כלל כתוצאה מלידות מרובות. כיס השתן צונח ובמקביל נפגעת היכולת לשלוט במתן השתן - ומופיעה דליפת שתן במאמץ (כגון צחוק, שיעול, ריצה ואף בזמן קיום יחסי מין). מאידך גיסא, אף התכווצויות לא רצוניות של שריר כיס השתן עלולות לגרום לדליפתו, באורח לא רצוני וללא שליטה. בעיית התכווצותו הבלתי רצונית של שריר כיס השתן עלולה לנבוע אמנם מזיהום בשתן (אשר יטופל בקלות יחסית על ידי אנטיביוטיקה פשוטה) או פוליפ בכיס השתן (אשר ניתן לכריתה באמצעות מכשור כירורגי מיוחד - ללא צורך בפתיחת הבטן), אך לרוב מדובר בהפרעה עיצבית בכיס השתן.

הפרעה זו מטופלת בהצלחה רבה בנטילת תכשירים תרופתיים מתאימים. ככל אשר רב מספרן של הלידות שהאישה עברה, גדל הנזק הפוטנציאלי-המצטבר לשרירי רצפת אגנה של האישה וגדלה הסכנה להופעת אי-נקיטת השתן - על כל הנובע מכך: הן לתפקודה של האישה והן לחיי המין של הזוג.
בידי הרפואה המודרנית כלים בדוקים לטיפול בבעיה הקשה של דליפת השתן בנשים, ואף התפתח ענף רפואי נפרד העוסק ומתמחה בתחום מיוחד זה (גינקואורולוג). חלק מן הנשים תסתייענה בטיפולים פיזיוטרפיים, לאחרות - יתאים טיפול תרופתי ולנותרות אין מנוס אלא להנתח. הטיפולים הפיזיוטרפיים כוללים תרגילים מיוחדים העשויים לסייע במניעת דליפת השתן ע"י חיזוק שרירי רצפת האגן והשבת כיס השתן לעמדתו הגבוהה. בכך תתאפשר שוב שליטה במתן השתן. התרופות המשמשות בתחום זה כוללות תכשירים המונעים התכווצות לא רצונית של כיס השתן ואת דליפת השתן הבאה בעקבות התכווצות שכזו. דא עקא - לתרופות אלו תופעות לוואי לא רצויות כגון יובש בפה ועוד.

לאחרונה משווקים תכשירים חדשניים המונעים את התופעות הלא רצויות של התרופות הקודמות.

אילו ניתוחים קיימים?

לרשות הנשים אשר עבורן אין מנוס אלא ניתוח - הרי שלניתוחים שהיו רווחים בעבר לטיפול בבעיה וטמנו בחובם אשפוז והחלמה ממושכים יחסית - נמצא תחליף. מדובר בניתוח שהינו עתיר הצלחה במובן של ריפוי (ארוך טווח), ועם זאת הוא כרוך באשפוז בן יום אחד בלבד. ניתוח זה (TVT) נעשה בהרדמה מקומית והמנותחת יכולה לשוב לפעילותה הרגילה בתוך ימים ספורים בלבד. קרוב למאה נשים עברו את הניתוח הנדון במסגרת השרות האורוגינקולוגי הפועל בעשור האחרון במרכז הרפואי "שערי-צדק" בירושלים. בסקר מקיף אשר נכתב ע"י דר' נוימן ופרופ' דיאמנט וראה אור על דפי כתב העת "הרפואה" בחדש יוני 2000 נמצא כי ההצלחות הטיפוליות המושגות בעזרת ניתוח זה אינן נופלות (ויתכן שאף עולות) על אלו שנרשמו בהקשר לניתוחים המסורתיים. אי הנעימות הכרוכה בניתוח זה הינה קלה מאוד, יחסית למה שהיה מקובל בעבר - בעיקר מפני שאין עוד צורך בפתיחת הבטן לשם השגת "הרמת" השלפוחית.

אופציה נוספת:
הזרקת ג'ל הנקרא Zuidex, יקל על סבלן של נשים רבות ויאפשר להן לחזור לשגרת חיים נורמאלית. החדרת הג'ל הינה טכניקה חדשה ופשוטה, הכרוכה בפולשנות מועטה המתאימה למקרים בינוניים של דליפת שתן במאמץ.
בימים אלו חברת "א.מ.י טכנולוגיות רפואיות בע"מ" החלה מייבאת לארץ את ה"זוידקס".

לעיתים קרובות, דליפת שתן במאמץ נחשבת, כחלק מההזדקנות, כבעיה מביכה ובלתי ניתנת לפתרון, נשים רבות חוששות לספר לרופא על בעייתן ומעדיפות "לסבול בשקט", על אף השלכותיה הקשות, בכדי להימנע מהסטיגמה. הטיפול באמצעות Zuidex פותח מתוך הצורך בטכניקה פשוטה לטיפול בבעיה זו .

בשיטה זו מוחדר לצינור השופכה ג'ל המצר בין "קירות" הצינור ובכך מסייע ליצור שליטה טובה יותר על שלפוחית השתן. במשך הזמן, הג'ל מתפרק בגוף בתהליכים טבעיים, אבל "הבליטה" שנוצרה כתוצאה מהחדרתו נותרת כפי שהיא, היות ורקמות הגוף צמחו לתוכה.

עד כה טיפול בדליפת שתן במאמץ נעשה באמצעות: פיזיותרפיה, טיפול תרופתי, מתקנים שונים, או ניתוח.
זהו הליך פשוט ובטוח האורך כ-15 דקות, לאחריו ניתן לשוב הביתה .
מצריך הרדמה מקומית בלבד, המבוצעת כ - 5 דקות לפני תחילת הטיפול.
הג'ל מיוצר בתהליך ביו-טכנולוגי ייחודי המונע אפשרות להעברת מחלות.

בואו לדבר על כך בפורום בריחת שתן קלה ורצפת האגן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום