אין להשאיר שדה זה ריק. אין להשאיר שדה זה ריק.
מתכנני הריון: כמה זמן אתם מנסים להיכנס להריון?
  מספר חודשים.
  עד שנה.
  מעל שנה.
  מעל שנה והתחלנו טיפולי פוריות
      תוצאות

אוכל "מרזה" ואוכל "משמין" - האמנם?

מי נחנק עם פריכית אורז? מי מתענה עם קערות ענק של סלט חסה? ומה הקשר של כל זה לדיאטה בריאה?

המיתוס של אוכל "משמין" כבר מזמן שייך לנחלת העבר, ומילת המפתח בדיאטה היא איזון. סמדר בן נון, דיאטנית קלינית, מביאה שלושה כללים לדיאטה קלה יותר. כתבה שנייה בסדרה, 20/06/04

כולנו יודעים שכדי לרדת במשקל יש צורך לשנות הרגלים לכל החיים.
אז מה זה אומר מבחינת האוכל שנאכל בדיאטה?

חשוב לדעת שלא חייבים לאכול גבינות של חצי אחוז שומן אם אתם לא אוהבים, אתם גם לא צריכים להתענות עם קערות ענקיות של סלט חסה וגם לא צריך להיחנק עם פריכיות האורז - הרעיון בדיאטה טובה היא שמותר לאכול הכל אבל במידה.

כאשר דיאטנית קובעת תפריט אישי למי שרוצה לעשות דיאטה, אחד הגורמים המשפיעים על קביעת התפריט הוא ההעדפות האישיות של כל אחד. הדיאטנית תמיד תציע כמה אפשרויות לבחירה, תוך כדי הגבלה קלורית אמנם, אבל עם הרבה גיוון.

אין מאכלים שיכולים "להרזות" ואין מאכל מסוים שאסור בכלל לאכול ממנו. בתפריט מגוון יש מקום לכל המזונות, כולל לחם, בקר, זיתים או עוגות.

כללים לדיאטה טובה

כדי להקל על הדיאטה, ריכזתי עבורכם מספר כללים:

כלל ראשון:
האויב מספר אחד של הדיאטה הוא השמן. כל מאכל הופך למשמין ברגע שמוסיפים לו שמן. אפשר ומותר לאכול ספגטי, אבל לזכור לא להטביע אותו בשמן זית או בשמנת. אפשר לאכול חומוס, אבל למרוח אותו על הלחם ולא "לנגב" אותו בכמויות.

חשוב לדעת כי גרם אחד של פחמימה או של חלבון שאנחנו אוכלים "שווה" ארבעה קלוריות, אולם גרם אחד של שומן "שווה" לא פחות מתשע 9 קלוריות, יותר מפי שניים (!).

לכן היזהרו ממאכלים שמנים, משומנים או מטוגנים, כי מהם תבוא הרעה. עדיף לאכול תפוח-אדמה אפוי במקום צ'יפס, ביצה קשה במקום חביתה, ולמדו לזהות אוכל משמין כאוכל שמכיל הרבה שמן.

כלל שני:
אין צורך "לברוח" מלחם במהלך הדיאטה. אנשים רבים נזהרים מאד מלהכניס לחם לתפריט שלהם כי "אמרו להם שזה משמין".

אז כדאי לדעת שלחם שייך לקבוצת הפחמימות המורכבות, ופחמימות מורכבות מתפרקות לאט ונספגות לאט בדם, והמשמעות היא שהן מספקות לנו אנרגיה לפרק זמן ארוך יותר מאשר סלט ירקות או פרי.

לכן אם אתם אוהבים לחם אל תרגישו רגשות אשמה. הוסיפו אותו לתפריט אבל אל תשכחו את הכלל הראשון שאומר שגרם אחד של פחמימות נותן מחצית מכמות הקלוריות של גרם אחד של שמן. בהרבה מקרים, עודף הקלוריות לא נובע מאכילת לחם כי אם ממה שמורחים על הלחם...

הכלל השלישי והאחרון:

כמו שלא קיים אוכל "משמין", כך בעצם אין אוכל "מרזה". אין שום חומר בטבע שיכול לפרק רקמת שומן, בוודאי שלא מזון, אולם יש רכיבים תזונתיים שיכולים להאריך את תחושת השובע ולעזור בהורדת רמת השומנים בתוך הגוף ואלה הם הסיבים התזונתיים, עליהם תוכלו בכתבה שהתפרסמה במגזין בנושא תזונה.

כדי לדעת מה הדיאטה המתאימה ביותר לכם, כדאי לשבת עם איש/אשת מקצוע שירכיבו לכם תפריט אישי שתלוי בגוף הפרטי שלכם, בסדר היום, במידת הפעילות ובמצבכם הבריאותי.

לסיכום, חשוב לזכור שאין דיאטה אחת שמתאימה לכולם, ומה שעושה השכנה לא חייב לגרום גם לכם לרדת במשקל באותה המהירות, כל אחד הוא "מכונה" אחרת ולכל אחד דרישת וצרכים משלו.

אז - בהצלחה ובתיאבון !




שתף את הכתבה ב: