מעצבים עוגות, מעצבים חיים

(0)
לדרג

על שנה טובה מתוקה לילדים חולי סרטן, על מחלקה אופטימית ועל תקווה לעתיד (וכמובן להווה) טוב יותר - שנה טובה

מאת: עמית כנעני
מחלקה "חיה"

ביום ראשון האחרון נשמעו במחלקה ההמטו אונקולוגית בבית החולים לילדים "דנה" קולות של צחוק ואושר מלווים ברגשות של שמחה והתמוגגות, שלא לעיתים קרובות עולים מן המקום הקשה הזה, מאובזר ומצוייד ככל שיהיה, מושקע ככך שיהיה, הסיבה לכך היתה סדנת "שנה טובה" סדנת עיצוב וקישוט של עוגות ועוגיות, עיצוב ופיסול בבצק סוכר וקישוט עוגיות גדולות ב"שנות טובות" מתוקות ואכילות, אי של אופטימיות מתיקות ותקווה.

לקולות האלו (ואחרים שנשמעים שם לעיתים קרובות) אחראית עמותת "חיים" העובדת עם ילדים חולי סרטן בכל רחבי הארץ, בכל בית חולים בארץ ישנה תומכת רווחה מטעם עמותת "חיים" שהוקמה ב 1984 ומאז הפכה לגוף המשמעותי ביותר בארץ, הפועל לרווחתם של ילדים חולי סרטן בכל המישורים - הרפואי, המשפטי, וכן החברתי והאישי.
העמותה אחראית לפעילויות השוטפות במחלקה, החל מאירועים מיוחדים וכלה ביום יום של החיים במחלקה.
"אנחנו מנסים לשים דגש על המשפחתיות" מספרת עדי קירה, תומכת רווחה האחראית על הפעילויות השוטפות ב"דנה" - "אנחנו מנסים לתת לילדים את ההרגשה, עד כמה שאפשר, שהם עדיין שולטים בחיים שלהם, שהם לא מפספסים דבר בגלל המגבלות שנכפות עליהם, לקחנו למשל ילדים לטיסה בשמי הארץ, הם מקבלים את ההגה לידיים וזה יותר מסמלי, זה באמת נותן להם את התחושה שהם שולטים במשהו.. סדנת עיצוב העוגות נתנה להם משהו לצפות לו, הם הוקסמו ונהנו מכל רגע, ישבו שם ילדים עם עמודי העירוי וקיבלו טיפולים כימותרפיים תוך כדי הסדנה, אבל הזמן עבר להם בכיף ובהתרגשות, וזה בעצם מה שאנחנו מנסים לעשות פה, זו מחלקה שמחה עד כמה שזה נשמע אירוני, מחלקה חיה"

על היחידה

היחידה להמטו-אונקולוגיה בביהח דנה לילדים מטפלת בפעוטות, ילדים ומתבגרים הסובלים ממחלות דם חריפות וכרוניות, וממחלות המטו-אונקולוגיות כגון: גידולים במערכת הלימפה, גידולי מוח, לוקמיות ועוד.

היחידה משמשת כמרכז הפניה לילדים מכל רחבי הארץ, כ- 3500 חולים מטופלים מידי שנה ביחידה, בטיפולים במסגרת אשפוז יום או במסגרת אשפוזית רגילה, ביחידה ניתן טיפול כימותרפי לילדים הסובלים ממחלות המטו-אונקולוגיות.
המחלקה מתבססת על התפיסה כי הסביבה הטובה ביותר להחלמה היא הבית, אבל כשהבית הזה לא נמתאפשר לילדים החולים, מנסה המחלקה להוות בית שני, על ידי עיצוב והקניית סדרים וחיים הדומים ככל האפשר לחיים בבית, בלי לוותר על הציוד הרפואי והמחקרי מהטובים בעולם, ועל פעילויות הרופאים והצוות הרפואי המקצועי ביותר שניתן לצפות לו.
צוות היחידה כולל רופאים, אחיות, מורות ופסיכולוגים העובדים יחד בצוות רב מקצועי על מנת לאפשר לילד החולה את הטיפול המיטבי, בבית החולים פועל גם "בית ספר" בהתנדבות, בו מלמדות מדי יום מורות את הילדים המאושפזים במחלקה, לעיתים לזמנים ארוכים מאוד, לעיתים במצבים קשים מאוד.

בית הספר בבית החולים דנה קיבל השנה הכרה כמוסד עצמאי מבחינה תקציבית, בכל מחלקה יש כיתה ומחנכת, כאשר ההוראה נעשית בצורה יחידנית או בקבוצות קטנות.
המחלקה מצויידת באופן בלתי רגיל במתקני לימודים, מחשבים, צעצועים ופנאי, כל זאת על מנת לסייע לילדים להעביר את הזמן, שהוא לעיתים האוייב הגרוע מכל.
כלל זה נקבע כדי לתת לילדים תחושה של ביטחון ורוגע במהלך הלימודים. גם אם אחות במחלקה יודעת שגן הילדים הוא מקום יותר נעים, שם יהיה לה יותר קל לבצע התערבות רפואית.

שירי לוי היא אשת פרסום במקצועה, שעשתה הסבה מקצועית לגרפיקה ולעיצוב, משם התגלגלה והגיעה אל תחום עיצוב העוגות (אופה באופן מסחרי עוגות מעוצבות בבצק סוכר), הזוכה כעת להכרה ולפופולאריות חסרת תקדים, פורומים רבים באינטרנט נפתחים ונגדשים עד אפס מקום בהערות על המרקם הנכון לבצק סוכר, הצעות לעיצובים ושלל תמונות צבעוניות ומגרות. שירי היא גם אם לשתי בנות, האחת מהן חולה במחלה גנטית מולדת.

איך הכל התחיל?

המחלה דרשה מבתה של שירי אישפוזים לא מעטים, בדיקות וטיפולים פולשניים, היא טופלה (בשל האופי ההמטולוגי של מחלתה) במחלקה ההמטו-אונקולוגית בבית החולים "דנה" באיכילוב.
"שם במחלקה" אומרת שירי, "התוודעתי לראשונה לכל ההווי של הילדים השוהים שעות, ימים וחודשים תחת עול של טיפולים יומיומיים, ויתרה מכך - ראיתי כמה קשה להורים שילדיהם מאושפזים, עירוי של תרופה כימותרפית יכול לקחת שעות, וקשה מאוד להעסיק ילדים (בכל הגילאים, אבל בטח בני שלוש ארבע..) במשך הזמן הזה, ובמשך זמן האישפוז הארוך שבא לאחר מכן".

מכאן התחילה המחשבה להתגלגל, שירי יצרה קשר עם עמותת "חיים" והציעה להם לתרום עוגה לילדים מאושפזים שאין להם כסף לעוגות יום הולדת, כיוון שלרוב הטיפולים גם מערערים גם את מצבה הכלכלי (שלא לדבר על מצבה הנפשי) של משפחת המטופל, ולעיתים לא נותר מאומה מלבד הטיפולים, משם זה התחיל....

כשהגיע הקיץ ועמו הקייטנות הוזמנה שירי להעביר סדנה של עיצוב עוגות בבצק סוכר לילדים המאושפזים (במסגרת "קייטנת קיץ" של עמותת חיים), בעזרת מתנדבות נוספות מפורום "קישוט עוגות" באינטרנט.
וכעת, רק לפני ימים ספורים העבירה סדנה נוספת לקראת ראש השנה: "הם היו ממש מאושרים" מספרת שירי, "בסוף הסדנא כשהייתי צריכה ללכת בקושי הצלחנו להקים אותם מהשולחן, הם עשו עוד ועוד יצירות מדהימות, ונהנו מכל רגע, מאחר והם היו כבר מתורגלים בטכניקות היסוד יכולנו ממש לעשות להם 'סדנה למתקדמים', והתוצאות מדברות בעד עצמן".

החומרים לסדנה נתרמו על ידי "תבליני הכפר" (בצק הסוכר, צבעי המאכל, החומרים לעוגות ולעוגיות וכו') ואף הגדיל לעשות בעל החנות כשהגיע בעצמו עם ארגזמלא בכל טוב עבור הילדים, כולל סלסלות שי קטנות לארוז בהן את התוצרת.


מה היה מיוחד בסדנה במחלקה הזו דווקא?

מאחר והחיים במחלקה הם זמן ארוך ונמתח של כאבים ופחד, וההורים המגיעים ללוות ובעצם לחיות לצד ילדיהם במחלקה חיים בלחץ מתמיד ובכאב על ילדיהם, סיפקה הסדנה הפוגה קלה בחיים הקשים האלו.

"אם הורה יכול לקום, או אפילו להשתרע אחורה בכיסא ולהתרווח, שלא נדבר על לצאת לשתות קפה ולדעת שהילד מטופל ומאושר ברמה שהוא אפילו לא שם לב להעלמות ההורה, הילדים עשו ויצרו דברים שכל כך שונים מחיי היום יום במחלקה" מוסיפה שירי "הם יצרו עוגיות ורודות ואופטימיות, פרחים, דבש, פרפרים.. כל מה שקשור בשנה טובה ואופטימית, באשר לצד שלי - אני תמיד משתמשת במזרקים בעת העבודה, כי נוח מאוד לקשט איתם עוגיות ועוגות, הפעם נמנעתי מזה, כדי לא להחזיר אותם לתוך המציאות העגומה".

פן מעניין נוסף בכל הקשור להתארגנות התנדבותית הוא השימוש באינטרנט ככלי להעברת מסרים חברתיים והתארגנות של עזרה לקהילה, דווקא המדיום הנחשב כ"מנוכר" מצליח לסחוף אחריו דרך ה"קהילתיות" של עולם הפורומים גם התארגנות בעולם ה"אמיתי" והכוח הנצבר בו לא הולך לאיבוד, להפך, עדי מעמותת "חיים" מספרת "באות אלינו ביחד עם שירי עוד מספר מתנדבות מקסימות, על מנת שיוכלו לשבת גם עם הילדים שנמצאים כרגע בבידוד, ולתת גם להם את ההנאה והכיף שבסדנה"


יהיה לזה המשך?

"בטח! כבר עכשיו שמעתי על סדנה דומה שנפתחה ברמב"ם, כולי תקווה שזה יהפוך למסורת, למשהו שהילדים יוכלו לצפות לו (וגם ההורים..)".

כמו רוב הפעילויות שיוזמת עמותת "חיים" גם הסדנה הנוכחית נותנת לילדים את התחושה שעוד יש בידיהם את הכוח לשנות, אפילו אם מדובר רק בבצק סוכר ובעוגיות מתוקות, יש להם את הכוח לעצב לעצמם חיים יפים, ולו לפרק זמן קצרצר ומאושר.

למעוניינים לסייע לעמותת "חיים" בפעילויות עבור הילדים, ניתן לפנות ישירות לעמותה, שתהיה לכולנו שנה טובה.
לאתר העמותה לחץ כאן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום