שפעת להמונים

(0)
לדרג

אחרי מאות ואלפי שנות שפעת... האם סוף סוף נחשף סוד עמידותו של הנגיף הנפוץ ביותר בעולם?

מאת: תהליך ההתגוננות של נגיף השפעת בפני תרופה הודגם לראשונה במלואו בידי חוקר מהאוניברסיטה העברית
המחקר התפרסם לאחרונה בכתב העת Proteins

המאבק בווירוסים הוא לעיתים מתסכל. גם כשמגלים כיצד להשמיד אותם, הם מוצאים דרך להתגונן מפני הטיפול האנטי-ויראלי ולנטרל אותו.

איך בדיוק הם עושים את זה? בכתבת שער שפורסמה לאחרונה בכתב העת Proteins חושף פרופ' ישעיהו (שי) ארקין מהמחלקה לכימיה ביולוגית במכון למדעי החיים שבאוניברסיטה העברית בירושלים, כיצד נגיף השפעת משנה צורתו ומצליח לנטרל את התרופה האנטי-ויראלית סימטרל (שם גנרי).

לתגלית זו השלכות חשובות מפני שהיא עשויה להוביל את חוקרי התרופות לפתח אמצעים חדשים ויעילים יותר לחסימת נגיף השפעת ונגיפים אחרים.

עוד בנושא:

הצטננות או שפעת: כל התשובות וכל החיסונים

שפעת: מקדימים חיסון למכה

"השפעת", מדגיש פרופ' ארקין, "היא גורם עיקרי למוות, על אף שרבים נוטים לראות בה מטרד עונתי לא נעים". בארה"ב השפעת היא גורם המוות העיקרי ממחלות זיהומיות, שתובע כ- 40,000 קורבנות בשנה, בייחוד מקרב אוכלוסיית הקשישים.

איור מס' 1 מראה פעולת מוטציה רגילה של נגיף השפעת. משמאל מרכיבי התרופה (הכדורים הזהובים) נקשרים אל הנגיף וחוסמים את התעלה המרכזית שלו, ואילו מימין נראית פעולת ההתגוננות של הנגיף על ידי הצרת התעלה.

צוות המחקר של פרופ' ארקין מהאוניברסיטה העברית, כלל את הסטודנטים פלג אסטרחן ואיתמר קס, וכן את ד"ר מאט קופר מאוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה.

תרופת הסימטרל, אשר ניתנת בשלב מוקדם של הופעת תסמיני מחלת השפעת, מכו?ונת להשמדת הנגיף. מרכיבי התרופה נקשרים אל הנגיף וחוסמים את התעלה המרכזית שלו שמהווה מנגנון לוויסות החומציות. שמירת רמת החומציות הנאותה חיונית להמשך קיומו ולתפקודו של הנגיף.

אולם, במקום להיכנע נוקט נגיף השפעת בפעולות התנגדות משלו: אם על ידי הצרת התעלה שלו כדי למנוע מהאלמנטים החוסמים שבתרופה להיקשר וליצור חסימה; או על ידי הרחבת התעלה כך שהאלמנטים החוסמים יוכלו להיכנס לתוכה אך לא יוכלו לחסום אותה לגמרי (ראה איורים להמחשה). פרופ' ארקין מציין כי הפעולה האחרונה היא מפתיעה ולא צפויה.

בעוד שעצם ההתנגדות של הנגיף לתרופה כבר הייתה ידועה, פרופ' ארקין אומר שלראשונה הודגמה הפעילות הממשית שעומדת מאחורי פעולת ההתנגדות. זאת משום שעד היום התרכזו החוקרים רק בבחינת פעולת ההיקשרות של החוסמים אל הנגיף, ולא בתהליך שמתרחש בתוך התעלה עצמה, והתקשו לראות את התמונה במלואה.

"מעתה", מסכם פרופ' ארקין, "במחקרים אנטי-ויראליים, יש לקחת בחשבון מידע חדש זה על יכולות המוטציה של נגיף השפעת".

איור מס' 2 מראה פעולת מוטציה לא צפויה של נגיף השפעת. משמאל מרכיבי התרופה (הכדורים הזהובים) נקשרים אל הנגיף וחוסמים את התעלה המרכזית שלו, ואילו מימין נראית פעולת ההתגוננות של הנגיף על ידי הרחבת התעלה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום