מישהו מטפל בך?

(0)
לדרג

החלטתם לפנות לטיפול משלים?, איך עושים את זה? איך בוחרים מטפל ולפי מה? עד כמה חשובה ההתאמה האישית? הצעות, שאלות ותשובות

מאת: איך בוחרים מטפל אלטרנטיבי מתאים? קיים קושי לבחור רופא טוב, לא כל שכן מטפל בתחום פחות מוכר. אז איך בכל זאת נבחר ונדע אם הוא מתאים לנו?

מאת: ד"ר ניר עמיר, מכללת "תמורות"

איך בוחרים?

א . ניתן לברר, דרך המלצות או חברים, לגבי יחס למטופלים, מענה טלפוני ואמפתיה למטופל. ניתן אף לצור איתו קשר ישירות בטלפון ולשאול אם סוג הבעיה שלכם היא מתחום התמחותו.

ב . אם המטפל מבטיח לכם מאה אחוז הצלחה - תברחו ממנו. אם הוא מבטיח מאה אחוז מאמץ (אין כאן רמיזות פוליטיות), אז ניתן לתת בו אמון.

ג . על המטפל להתעניין ברקע רפואי מערבי ולגלות בקיאות בממצאי מעבדה. אמנם, ידע ברפואה מערבית אינו חופף ידע ברפואה סינית, אבל רצינות בתחום אחד יכולה להעיד על רצינות בתחומים נוספים. ידע והתעניינות יכולים להעיד, שהמטפל גם יודע להיזהר מנזקים ותופעות לוואי של הטיפול המשלים.

ד . המטפל מנהל תיק רפואי מאורגן של המטופל שלו ורושם בו כל דבר מדי מפגש.

ה . המטפל מבוטח בביטוח אחריות מקצועית בתחום בו הוא עוסק.

ו . המטפל למד במוסד מוכר (לפחות שלוש שנים שיאצו או ארבע שנים רפואה סינית) ולא באיזה מקום עם קורס קיקיוני.

ז . המטפל נותן חשבונית מס בסוף הטיפול. שוב, זה אולי אינו מעיד על ידע וניסיון אבל אני מחשיב את זה למשהו...

ח . מטפל טוב ימליץ על מטפלים אחרים לפי כישוריהם, ניסיונם ומקום הקליניקה שלהם.

ט . מטפל טוב לא יהסס להודות בחוסר ניסיון בתחום מסוים ולא יהסס להתייעץ עם מטפלים אחרים, במידת הצורך.

י . צריך לזכור שאפילו בחירת מטפל מדהים לא תמיד תניב תוצאות טובות, ולפעמים מטפל עם רמת ידע וניסיון בינוניים נותנים תוצאות טובות יותר. לאישיות המטפל והקליק עם המטופל יש ערך גדול לכשעצמו.

שאלות ותשובות בנושא:

1. האם לא עדיף לפנות למטפל שהוא גם רופא קונונציונלי וגם מתמחה ברפואה סינית?
------------------------------------

אני מבין את הצורך לפנות לרופא קונוונציונלי כאשר יש בעיה המשלבת שימוש בתרופות קונוונציונליות, ועם זאת מעלה את ההסתייגות הבאה: רופאים אולי יבינו יותר בתרופות (לפעמים) אבל פחות ברפואה הסינית שזו מהות הטיפול. אז למה עדיף ללכת במקרה המשולב? הטוב ביותר באמת למצוא משהוא שרמת ההתמצאות שלו בשני התחומים גבוהה, אבל קשה לבדוק זאת מראש. פיתרון אחר הוא ללכת למסגרת שמשלבת באותה קליניקה פיקוח רפואי וטיפול בפיקוח של מרפא סיני טוב. יש קליניקות כאילו ולא קשה למצוא. אפשרות נוספת היא ללכת לתזונאי קליני שעבר הכשרה רחבה ברפואה סינית. הוא אומנם אינו יודע דיקור (בדרך כלל) אבל הידע בצמחים וברפואה מערבית די מקיף ויש לו יכולת מיון לא רעה (כלומר להפנות למטפלים אחרים שישלבו טיפול).אם תוכלי לפרט באילו תרופות מדובר (וסיבת נטילתן) אוכל לכוון אותך יותר. ברוב המקרים מספיק שמטפל סיני טוב יעבוד תוך תיאום עם רופא המשפחה שלך.


2. מהם השיקולים בבחירת מטפל?
--------------------------------------------------

השיקול הכלכלי חשוב ואם עלות הטיפול מעיקה, בהחלט מומלץ לעבור לטיפול בקופת חולים או אצל מטפל זול יותר, כי ההתמדה בטיפול מאוד חשובה , וגם חשוב לא להיות מתוסכלים. בקופת חולים מסוימת מטפלים בדיקור רופאים בלבד. בזהירות ובלי הוכחות, אני מעריך שרובם חסרי הכשרה מקיפה (על פי הבנתי) בתחומים השונים של הרפואה הסינית. בקופת חולים אחרת, מוצעים טיפולים על ידי מטפלים שאינם רופאים, אבל תחת השגחה רפואית, ולמיטב ידיעתי הם נבחרו באחריות רבה. ניתן לפנות לכל קופת חולים גם אם אינך שייכת. יש גם מרפאות פרטיות שמטפלות במחירים דומים (ואפילו זולים יותר) ואיכותן אינה נופלת מהאחרות. את יכולה להתעניין גם במרפאות של בתי ספר שונים. במידה ואת מתלבטת אם להישאר אצל המטפל הנוכחי, הנה מספר רמזים: האם הוא תשאל אותך תשאול יסודי שכלל שאלות מפורטות, בדיקת לשון ודופק (משך כשעה)?האם הוא ברר בעיות רפואיות מבחינה קונוונציונלית ושלל אותן? האם הוא מנהל רישום מסודר אחר הטיפול והרישום מרוכז בתיק מטופל? האם הוא נותן חשבונית (כן, זה גם נחשב לאמינות בטיפול)האם יש לו כיסוי ביטוח ברפואה משלימה? (זה בדרך כלל אומר שהוא למד בבית ספר כלשהו מסודר).אם התשובה לא מספקת , עברי למטפל אחר. אם כן מספקת, שתפי את המטפל בקשייך הכלכליים ונסו להגיע להסדר.

3. מה לעשות אם המטופל מסרב לפנות לרופא בעקבות בקשת המטפל?
---------------------------------------

בעצם לא הבנתי אם הבעיה היא פניית המטופל לרופא או אליך. אם הבעיה היא שהמטופל מזניח את עניינו ואינו פונה לרופא להשלמת בדיקות כדאי לנקוט בשיטות הבאות:
א - רצינות: הרושם הנעשה על המטופל בביקור הראשון יתן לו את המוטיבציה המתאימה להמשך. אם הוא מרגיש שכרגע הוא עושה צעד חשוב בחייו לקראת שיפור איכות חיים הוא יהיה מוכן להשקיע יותר גם בשינוי תזונה, התעמלות וגם בביקור נוסף (אפילו אם לדעתו מיותר) אצל הרופא. הדרך להפגין רצינות היא לבצע תשאול מלא ותוך כדי כך לבצע גם תחקור מערבי.
ב - תמיד ניתן לחשוב על התשאול במהלך השבוע שקודם לביקור החוזר ואז לאמור למטופל שהתייעצתם עם אחד המומחים והוא המליץ גם על בדיקה כזו וכזו.
ג - להסביר שאנחנו לא מעוניינים בטיפול אצל הרופא הקונוונציונלי אלא רק בבדיקות הנוספות הוא יכול לעשות (בדיקות דם, רנטגן, CT , אבחנה מערבית וכו´). אנחנו כבר נציע את האלטרנטיבה לנ´ל.
ד - להקצות זמנים: אז היום תשאול. שבוע הבא טיפול ראשון להיכרות ובשבוע שאחרי כן מתחילים טיפולים לפי האבחנה. עד אז עליך להשלים את הבדיקות אילו ואילו / עד אז עליך לבקר אצל גינקולוג ולשלול בעיות אחרות...
ה - להודיע שללא בדיקות מלאות אתה יכול להסתפק בטיפול של כיף בלבד ולא למטרות שיפור מצב, וגם אם המצב ישתפר מעט, זה הרבה פחות ממה שהיית יכול להציע אם היו בידך כל הנתונים. עכשיו שהמטופל יחליט.

4. כיצד לבחור מקום לטיפול בקופות חולים השונות?
---------------------------------------------------------------------------

ישנן קופות חולים שמקבלות את המטפלים שלהם לפי ההכשרה, הרקע והניסיון, וישנן קופות חולים שמקבלות את המטפלים שלהן על פי תואר הדוקטור המדיציני.
מאחר שאך מעט רופאים עברו הכשרה מספיק מקיפה הדומה ברמתה לכזו של מטפל שאינו רופא (ומאידך אך מעט מטפלים סינים הם בעלי הכשרה המקבילה ברמתה לזו של רופא בתחום הקונוונציונלי) נדרש שיתוף פעולה במצבים שונים ובעיקר בשלב האבחנה הראשונית. מעבר לזה - כמו שלבעיות עיניים לא אפנה לרופא עור, כך, לטיפול סיני לא אפנה דווקא לאחד קונוונציונלי.
כמו כן קיים הבדל בין קופות החולים ואפילו בין הסניפים השונים, וחשוב לברר!!

5. מהן עלויות טיפול מקובל בשיאצו או דיקור?
------------------------------------------------------------------

המחירים המקובלים נעים בין 60 ש´ח ל 200 ש´ח לטיפול ויותר. חלק מהטיפולים כוללים בנוסף לדיקור גם המלצות בתזונה, צמחי מרפא סיניים ולעתים גם טיפול במגע. דברים אילו מובן שכדאי לברר קודם. בנוסף, יש לזכור שלא כל מטפל יקר הוא מטפל עדיף. בעידן שבו הפרסום לעתים משפיע מאוד צריך להיזהר: ככל שהמטפל מפרסם את עצמו יותר כך הוא מעיד שהוא נזקק יותר לפרסום, דבר האומר דרשני.

6. איך בוחרים מטפל?
---------------------------------

קיים קושי לבחור רופא טוב, לא כל שכן מטפל בתחום פחות מוכר. אז איך בכל זאת נבחר ונדע אם הוא מתאים לנו? להלן מספר הצעות:
א - ניתן לברר דרך המלצות או חברים לגבי יחס למטופלים, מענה טלפוני, אמפתיה למטופל. ניתן אף לצור איתו קשר ישירות בטלפון ולשאול אם סוג הבעיה שלכם היא מתחום התמחותו.
ב - אם המטפל מבטיח לכם מאה אחוז הצלחה תברחו ממנו. אם הוא מבטיח מאה אחוז מאמץ (אין כאן רמיזות פוליטיות) אז ניתן לתת בו אימון.
ג - על המטפל להתעניין ברקע רפואי מערבי, לגלות בקיאות בממצאי מעבדה. אמנם ידע ברפואה מערבית אינו חופף ידע ברפואה סינית, אבל רצינות בתחום אחד יכולה להעיד על רצינות בתחומים נוספים. ידע והתעניינות יכולים להעיד שהמטפל גם יודע להיזהר מנזקים ותופעות לוואי של הטיפול המשלים.
ד - המטפל מנהל תיק רפואי מאורגן של המטופל שלו ורושם בו כל דבר מדי מפגש.
ה - המטפל מבוטח בביטוח אחריות מקצועית בתחום בו הוא עוסק.
ו - המטפל למד במוסד מוכר (לפחות שלוש שנים שיאצו או ארבע שנים רפואה סינית) ולא באיזה מקום עם קורס קיקיוני.
ז - המטפל נותן חשבונית מס בסוף הטיפול. שוב , זה אולי אינו מעיד על ידע וניסיון אבל אני מחשיב את זה למשהו...

בנוסף ניתן ללכת למרכזים שכבר מיינו את המטפלים שלכם וחסכו לכם את העבודה. למשל קופת חולים כללית מבצעת מיון טוב למיטב ידיעתי, גם של מטפלים לא רופאים (שאיכותם לרוב גבוהה יותר). קיימים מקומות מוסדרים אחרים כמו בתי ספר שונים או בתי חולים. מעבר לכך קיים הימור מסוים, אבל צריך לזכור שאפילו בחירת מטפל מדהים, לא תמיד תניב תוצאות טובות, ולפעמים מטפל עם רמת ידע וניסיון בינוניים נותנים תוצאות טובות יותר. כך שלאישיות המטפל והקליק עם המטופל יש ערך גדול לכשעצמו.

7. האם יש לטפל ברפואה סינית במטופל חשוך מרפא?
-----------------------------------------------------------------------------

הרפואה הסינית, כמו כל רפואה אחרת, מוגבלת ויכולה לסייע לתחומים מסוימים ולאחרים לא. אם בגלל חוסר יכולתה לטפל בתחום מסוים רוצים לפסול אותה, הרי שעל פי אותו היגיון יש לפסול את רפואת העיניים כי היא לא מטפלת טוב בניתוח אפנדיציט. אם המחלה חשוכת מרפא הרי שאיש לא יעזור. אבל מה? לעתים האבחנה לא מדויקת והחולה לא חשוך מרפא, ואז כשמנסים זה מצליח. כלומר, אם הצלחנו לטפל בחולה חשוך מרפא ולרפא אותו אז סימן שלא היה חשוך מרפא, או שאיזה נס התרחש (נס = אירוע יוצא דופן מבחינה סטטיסטית). אבל לעתים רבות ניתן להקל על הכאבים והסבל של המחלה גם אם לא מחזירים את הגלגל לאחור ובזה יש לרפואה הסינית הרבה מה להציע. החמור מכל זה כשמטפל מנצל את מצוקת הסובל ומשפחתו ומציע להם טיפול שמלכתחילה יעילותו מוגבלת ואולי מפוקפקת. צריך להגדיר תאום ציפיות ברור ולא להשלות!

8. מהו זמן טיפול בשיאצו נכון?
----------------------------------------------

השאלה מה מצפים. יש טיפולים לכיף ואז רק צריך לשלול התוויות נגד (איסורים) וניתן לטפל כמה שרוצים עד שנמאס. יש טיפולים מאוד ממוקדם ואז אורך הטיפול במבוגר, לאחר לקיחת תשאול ואבחנה, נמשך בממוצע חמישים דקות. בילדים הרבה פחות ומשך הטיפול יכול לנוע מדקות ספורות לחצי שעה.
טיפולים של חצי שעה בשיאצו לדעתי אינם מספקים אם כי הם יותר טובים מכלום. מטפל טוב יכול להשיג בזמן זה תוצאות לא רעות אבל בהחלט לא מספקות, אלא אם מדובר בטיפול שמשולב עם צמחי מרפא או דיקור. אחרת באמת לפחות חמישים דקות נטו.
הטיפול בסביבות השעה מתאים לרוב המבוגרים אך כמובן זה אינדיבידואלי. אם משהו ממשיך את הטיפול זמן ממושך מדי אז במקום לקבל צ´י (אנרגיה) הוא נשאר חלש ומותש ועייף. לכן בטיפולים ראשונים מומלץ לקצר במקום להאריך. יותר מדי - מפזר! פחות מדי אינו נותן מספיק אבל לא מזיק! כך שהאידיאלי כאמור הוא בסביבות השעה למי שלא רגיל ולא מכיר.

9. איך מטפל אמור לדבר עם רופא?
----------------------------------------------------

קודם כל בשפתו.
מבקשים מהמטופל שיתקשר לרופא ויבקש רשות למסור את מספר הטלפון שלו למטפלת שלו ברפואה סינית. לאחר קבלת האישור מתקשרים לרופא ומדברים איתו.
חשוב לדבר אל הרופא בשפתו. זה אומר שיש להכיר את כל המושגים ולקרוא היטב מבחינה מערבית כל דבר אפשרי. יש רופאים נחמדים ויש כאילו שינסו להראות לך כמה את לא יודעת ולכן אפילו יזרקו בזלזול שאלות. צריך להיות מוכנים לזה ולדעת לענות בשקט אבל באופן שהוא יבין שאת בעניינים.
בסך הכל זו זכותו של המטופל ואם הרופא לא מרגיש מאוים הוא ישמח לשתף פעולה.
כדי לתת לרופא את מקומו אפשר לספר שהמטופל גם עשה שינויים מסוימים בתזונה . גם אם זה לא נכון זה מציב את הרופא בקרקע שהוא מכיר ואז הוא אומר - אה - המטופל בצע מה שמקובל גם ברפואה הקונוונציונלית, יופי - אז גם אני יכול ללכת עם זה הלאה.
רוב הרופאים שאני מכיר נחמדים ומשתפים פעולה ואם יש אחד מנוול, אפשר תמיד להחליף אותו.

10. האם אמונת המטופל חיונית להצלחת הטיפול?
-------------------------------------------------------------------------

ראשית לעניין האמונה. הסינים אינם חושבים שהמטופל חייב להאמין בעצמו על מנת שהטיפול ישא פרי. העובדה היא שהם משתמשים לא מעט בטיפולים בווטרינריה וברפואת תינוקות וילדים. אבל מובן שאמונה מסייעת לטיפול ולכל טיפול, ובעיקר מסייעת להתמיד בתרגילים ובתזונה שהמטפל ממליץ.

11. האם רופא חייב לטפל על פי שבועת הרופא?
-----------------------------------------------------------------------

כיוון שעברתי את טקס שבועת הרופא כשסיימתי את לימודי בתל אביב, ועוד פעמיים טקס דומה בצבא, אני יכול להצהיר (ולא להישבע) שהטקס מיותר, לא אמין ושרוב הנשבעים בו אינם מקיימים את כל התצהיר. כדי לחסוך אי נעימות זו ממני פשוט לא נשבעתי.
אי אפשר לחייב אדם לטפל במי שאינו מסוגל. אין הכוונה לטיפולי חירום שאז אני מחויב לטפל גם באויבי הגדול ביותר. זו שאלה של חיים ומוות. מדובר על טיפולים לאיכות חיים. טיפולים אילו כוללים דבר חשוב שברפואה הקונוונציונלית אמנם נדרש אך לא מודגש: חינוך. חינוך לאיזון ולהרמוניה. אם ההרמוניה שלנו מתנגשת, אם המטופל לא מעוניין לקבל ממני דבר למעט טיפול טכני, אם אני חש שאיני מסוגל לשמש דמות מחנכת ומורת דרך למטופל, אולי מוטב שלא אטפל בו גם אם הוא מבקש.
ובוא לא נהיה תמימים, האם אני מחויב לטפל בכל מי שרוצה טפול? ומה לגבי אילו שרוצים את הטיפול ללא תמורה (והכוונה לא רק לתמורה כספית, לפעמים פידבק חיובי וחיוך שווים לא פחות), או אנשים קרובים שלמרות רצונם יש קושי באיכות הטיפול וניהולו.
אז שבועת הרופא אולי מתאימה לבעיות אקוטיות, אבל לבעיות כרוניות לא הייתי ממליץ להפעילה, ולו גם למען המטופל עצמו.

בואו לדבר על כך בפורום רפואה משלימה

פורסם באתר מכללת "תמורות"

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום