מהי לימפדמה?

(5)
לדרג

על מחלה ללא יחסי ציבור ועל אחת הדרכים להילחם בה - התעמלות לימפתית במים

מאת: דורית תדהר, פיזיותרפיסטית מומחית בטיפול לימפאתי
על המערכת הלימפתית

סובלים מנפיחות בקיץ? נפיחות מטרידה, שאינה עוברת.
אתם הולכים לרופא, מנסים להרים את היד או הרגל, אולי זו בצקת? אולי זה בגלל החום?

הנפיחות יכולה לנבוע מבעיה ראשונית במערכת הלימפה, או מבעיה שניונית כתוצאה מניתוחים (כמו לאחר הסרת בלוטות לימפה במקרי סרטן שונים : שד, ערמונית, עור, גניקולוגי וכ"ו), בעקבות בעיות ורידים, לאחר טראומה אורטופדית ועוד.

מערכת הלימפה הינה המערכת האחראית על ניקוז נוזל עודף המסתנן מכלי הדם אל הרקמות. שני ליטר של נוזל לימפה ביום, זורמים אל הלב. כשהדם מגיע אל איבר המטרה , כמו העור - מים וחומרי הזנה , יוצאים אל הרקמה מהצד העורקי של נימי הדם. נוזל חוזר דרך הצד הורידי, דרך נימי הדם , אך רובו עובר אל כלי הלימפה. הלימפה כוללת בתוכה חלבונים, גופים זרים כמו חיידקים, וירוסים, מים ועוד.
הלימפה זורמת דרך שתי רשתות, רשת שטחית הממוקמת בתת עור ומנוקזת דרך בלוטות לימפה שמתפקדות גם כחלק מהמערכת החיסונית של הגוף, ורשת עמוקה הכוללת כלים גדולים המרושתים במקביל לכלי הדם, ומתנקזים אל הורידים התת בריחיים ומשם אל הלב.

חסימה של כלים לימפתיים, בעקבות ניתוח להסרת בלוטות לימפה,ו/או הצטלקות שלהם כתוצאה מהקרנות, יכול להביא לקריסה של מערכת הלימפה ולהשארות של לימפה בתת עור - ויצירה של לימפדמה.

איך מטפלים בזה?

נפיחות יכולה לנבוע מהרבה מאד סיבות , אך לכולן אחראית מערכת לימפאתית, אשר אינה מתפקדת כראוי. הנפיחות יכולה להופיע ביד , ברגל, בבית חזה , בשד ובכל מקום אחר בגוף, יכולה לגרום לחולשה, כאב, הגבלה בתפקוד.


הטיפול המוצע היום, הינו טיפול לימפתי משולב הכולל ארבעה מרכיבים:
1. שמירה על הגיינת העור, ע"י המנעות
מחתכים, פציעות ועבודה מאומצת עם היד.

2.עיסוי עדין שינצל אזורים שאינם פגועים לפיצוי על הבעיה

3.חבישת הגפה לשימור התוצאות, 24 שעות ביממה.

4.ביצוע תרגילים לימפתיים בבית, להגברת זרימת נוזל הלימפה אל הלב.

בתום הטיפול, כשהנפיחות הצטמצמה למינימום, מותאם שרוול או גרב לחץ , אותו על המטופל ללבוש במהלך כל היום.

מים מים בששון

אז מה נותנים המים? המים מאפשרים תמיכה בידיים בגלל כח הציפה, וירידה בהשפעת כח הכובד, דבר המקל על התנועה , במיוחד כשמדובר בגפה כאובה, נפוחה, וחלשה.

המים גורמים להפעלת כל מערכת הלימפה ולא רק באיזור המטופל רק בעצם השהייה והתנועה במים, המים גורמים ללחץ הידרוסטטי על היד או רגל . כך שבמצב אנכי, הלחץ על היד או על הרגל עולה על הלחץ של בגדי הלחץ ביבשה, כך שאנו מקבלים עבודה של השרירים תחת לחץ הולך ועולה, עם תמיכה המאפשרת תנועות שלא ניתן לעשותן ביבשה.

כמו בטיפול ביבשה , ההתעמלות הלימפתית במים מנצלת את הידע האנטומי של מערכת הלימפה, ומניעה קודם כל את החלקים המרכזיים של הגוף וגורמת לפינוי הלימפה דרכם, ורק אח"כ מופעלים החלקים הרחוקים כגון מרפק, שכ"י, כף רגל. כדי לקבל לחץ משתנה מגיעים אפילו למצבי צלילה שונים: צלילה בצורת "דולפין", "צלילת צפרדע" ועוד.

בניגוד לטיפול הקונבנציונלי שהינו טיפול פסיבי, בו קיימת תלות מוחלטת במטפל/ת, ההתעמלות במים הינה צורת טיפול עצמי, אקטיבי, בו האדם לוקח אחריות על גופו, ובריאותו.

החוויה כולה מרגיעה ונעימה. הקבוצה מהווה קבוצת תמיכה לכל דבר, גם בהעברת אינפורמציה על סוגי גרביים, פרוטזות, ניתוחי שיחזור, קניית בגדי ים, העברת מתכוני תבשילים, וגם חיבור בין האנשים , איכפתיות ודאגה חברית.
בתחילתו ובסופו של השיעור, נמדדות הגפיים ולאורך כל תקופת ההשתתפות, נערך מעקב על הגפיים, וכל משתתף מקבל גרף טיפולי הממחיש את ההתקדמות.

מתמודדים

המסקנה המתבקשת הינה, שלא רק שמטופלים אלו הצליחו לשמור על הגפיים שלא יתנפחו במהלך הקיץ, אלא אף ירדו בממוצע ארבעים אחוז מהנפיחות שאיתה החלו את השיעורים. אין ההתעמלות מהווה טיפול כולל המשיג תוצאות כמו הפיזיוטרפיה המשולבת, ויש לבודקו בתוספת לתחבושות לחץ, אך ללא ספק , הוא מאפשר לאנשים המשתתפים לשלוט במצב ע"י לקיחת חלק בקבוצה, שלא נדבר על המשמעות המנטלית שיש לקבוצה כקבוצת תמיכה, דבר המסייע אף הוא לריפוי.

חלק מן המשתתפים כמו בכל מצב של טיפול רפואי לא תמיד מקפידים על כל ההוראות, הם לא לובשים את שרוולי הלחץ, ולא חובשים עשרים וארבע שעות ביממה את הגפיים בתחבושות לחץ, ובכל זאת הצליחו לעבור את הקיץ (שהוא כזכור התקופה הקשה) בשלום.

לכן , הטיפול הלימפתי הקבוצתי במים הינו פתרון נהדר לאנשים המחפשים עוד דרך להתמודד עם הלימפדמה.

בואו לדבר על זה בפורום לימפדמה החדש

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום