מה לעשות? לעסות

(0)
לדרג

מגע, כל כך חשוב לתינוק וכל כך קל לתת, על עיסוי תינוקות ועל חשיבות המגע להתפתחות ילדיכם, עסו!

מגע

המגע הוא החוש הראשון המתפתח אצל העובר. המגע הוא הדרך הטובה ביותר ליצירת קשר עם התינוק ברגע היוולדו. מחקרים הראו שתינוקות שגדלו ללא מגע אוהב (בבתי יתומים לדוגמא) סבלו מהתפתחות לקויה, פיזית ונפשית, וגדלו להיות לאנשים אומללים.
מחקרים אחרים הראו שמגע יוצר קשרים במוח ומפתח הן את ההתפתחות הנוירולוגית (עצבית) והן את ההתפתחות המוטורית.
מחקרים מראים את היתרונות הרבים שיש למגע אוהב זה לחיזוק הקשר בין התינוק להורה ולהקלה בבעיות שונות כגון גזים ושינה.
כשאנחנו שומעים תינוק בוכה, הדבר הראשון שנעשה בצורה אינסטינקטיבית, הוא לקחת אותו על הידיים ולחבק אותו. עצם המגע והקרבה מרגיע את התינוק.

כל דקה נולד תינוק

לאורך כל ההיסטוריה היה העיסוי חלק בלתי נפרד מהטיפול בתינוק. אמנות העיסוי עברה מאם לבת. דוגמא לכך ניתן לראות עד היום בהודו שם כמעט כל אם מעסה את תינוקה כדבר שבשגרה. אולם בעולם המערבי היתה התרחקות מנושא זה ורק היום יש חזרה להכרה בחשיבות הרבה של העיסוי.

היום מקובל מאוד ברבים מבתי החולים לאפשר לתינוק שזה עתה נולד להיות בשעה הראשונה צמוד לאמו ולינוק. בשעה הראשונה התינוק ערני מאוד וזה הזמן הטוב ביותר להתחלת תהליך ההיקשרות עם האם, ה-BONDING. בשלב זה ראייתו מוגבלת למרחק של בערך 30 ס"מ כיון שהדבר היחיד בו הוא צריך להתמקד הוא אמו. הוא מרגיש אותה, מריח אותה ויונק. לאחר מכן "אורזים" את התינוק בשכבות בגדים והמגע הופך להיות בלתי ישיר, בגד מול בגד.
העיסוי הוא דרך נהדרת ליצירת מגע קרוב ואוהב בין ההורה המטפל לבין התינוק. בעיסוי מפשיטים את התינוק ונוגעים במגע אוהב בכל גופו.
בנוסף למגע מערב העיסוי חושים נוספים : ראיה - ההורה יוצר קשר עין עם התינוק. שמיעה - ההורה מדבר לתינוק תוך כדי העיסוי. ריח - התינוק לומד להריח את ריח ההורה ולהפך.

יתרונות העיסוי

לעיסוי תינוקות יתרונות רבים, הן מבחינת התינוק והן מבחינת ההורה. היתרון אולי החשוב והמייד ביותר הוא חיזוק הקשר בין התינוק להורה ( BONDING) אותו תהליך המתחיל בלידה וממשיך לאורך כל הינקות. במיוחד חשוב בתינוקות אשר הופרדו בלידתם מאמם כגון פגים או אחרי ניתוח קיסרי. תוך כדי תהליך זה מתחזק הביטחון העצמי של ההורה הטרי בטיפול בתינוק ותורם להבנת התינוק ושיפור התקשורת אתו.
העיסוי מעודד גדילה והתפתחות של התינוק הן פיזית והן שכלית : פיזית - עליה במשקל והתפתחות טובה. שכלית - בונה קשרים נוירולוגים במוח.
העיסוי יוצר גירוי של כל החושים, שרירים, עור, גירוי של מערכת העיכול ולכן ספיגה טובה יותר.
העיסוי מקל על בעיות כגון גזים, עצירות, בעיות עיכול, צמיחת שיניים, בעיות שינה, כאבי גדילה.
העיסוי מרגיע את התינוק ומלמד אותו להירגע ולהשתחרר. ההרפיה מגדילה את יכולת קבלת הגירויים מהסביבה וכתוצאה מכל משיגים טונוס שרירים משופר. המוח מפסיק לייצר הורמון מתח ומייצר את הורמון האוקסיטוצין שמרגיע (הורמון ההנקה).
ולא רק התינוק נרגע. לעיסוי השפעה מרגיעה גם על ההורה. כמו כן יכול העיסוי להקל על דיכאון שאחרי לידה.
העיסוי מלמד את התינוק מגע אוהב - במיוחד טוב לתינוקות כמו פגים ותינוקות פגועים שידעו הרבה מגע כואב.
התינוק לומד על גופו וגבולותיו. הוא לומד להכיר כל חלק מגופו ואת יכולות התנועה של אותו אבר. בעיסוי עוברים על כל האברים, גם הקטנים ביותר, כמו אצבעות הרגליים והתינוק לומד להכירם.
התינוק יוצר קשר עם הסביבה וזוכה לתשומת לב בלעדית. אין הסחת הדעת. אין החלפת חיתול או האכלה תוך כדי פעולות אחרות. ההורה מרוכז לחלוטין בתינוק.
התינוק לומד סדר יום. משהו קבוע לצפות לו. למשל עיסוי לפני השינה כחלק משגרת ההשכבה. לתינוק מאוד חשובה השגרה להרגשת ביטחון בעולם חדש ולא כל כך מוכר. בעיסוי הוא לומד את הטקס הקבוע ויודע מה צפוי להגיע.
העיסוי תורם להתפתחות השפה - ההורה מדבר תוך כדי עיסוי וחוזר שוב ושוב על שמות האברים והפעולות.
לעיסוי יתרונות לכלל המשפחה. הוא נותן לאב הזדמנות למגע קרוב ומשפר זוגיות. בד"כ האם מטפלת כמעט בלעדית בתינוק, במיוחד אם היא מניקה ונשארת אתו בבית בחודשים הראשונים. כאן יש הזדמנות לאב לטפל טיפול קרוב ואוהב בתינוק.
כמו כן נותן העיסוי הזדמנות לשיתוף אחים ושיפור הקשרים ביניהם. האחים הגדולים יכולים לעזור לעסות את התינוק, להרגיש בוגרים וללמוד לאהוב את האח החדש. רצוי להציע עיסוי גם לאח הגדול וכך הוא מרגיש שמטפלים בו כמו בתינוק, ואינו מחוץ למעגל תשומת הלב שמקבל התינוק החדש ללא הרף

ואיך מעסים?

לפני תחילת העיסוי יש ליצור תנאים מתאימים כגון תאורה נעימה, טמפרטורה מתאימה לתינוק ערום, מצע רך ונעים, שקט ללא רעשים שמסיחים את הדעת למעט מוזיקה נעימה.
והכי חשוב אמא רגועה ופנויה לעיסוי. אמא רגועה תשדר רוגע לתינוקה בעוד שאמא טרודה ולחוצה תגרום לתינוק להיות חסר מנוחה.
כדאי לזכור לאורך כל העיסוי לכבד את התינוק ואת צרכיו. אם התינוק ישן, בוכה או מתנגד בתנועות נמרצות אין לעסות אותו. העיסוי צריך להיות פעולה מהנה ותורמת לתינוק ולמעסה אחרת אינו משיג את מטרתו.
כדאי למצוא את הזמן המתאים בו הן התינוק והן המעסה פנויים ומוכנים לעיסוי. רצוי להכניס את זה כפעילות יומיומית בשגרה כמו אמבטיה.
ובעיסוי עצמו - רצוי להתחיל את העיסוי מהרגליים כיוון שהתינוק רגיל יותר למגע בהן ובהדרגה להתקדם לאברים הפנימיים.
בעת שמעסים את בטן התינוק יש לעשות תמיד תנועות בכיוון השעון.
כדאי לבחור שמן טבעי לעיסוי מכבישה קרה ללא שמנים אתרים שהשפעתם חזקה מדי על תינוק רך, בייחוד כשהעיסוי יומיומי.

כאשר העיסוי מתבצע כהלכה והופך לחלק מסדר היום השפעתו ברוכה, מרגיעה ומקרבת את כל המשפחה. העיסוי אינו מוגבל לחודשי הינקות הראשונים וכדאי ורצוי להמשיך אותו ככל שהתינוק גדל והופך לילד.

רות שלום
מדריכה מוסמכת,
העמותה הבינלאומית לעיסוי תינוקות IAIM

בואו לדבר על כך בפורום הריון ולידה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום