הבנק שרוצה אותך יותר

(0)
לדרג

בעוד שבוע תתכנס הוועדה שתחליט על גורלה של היוזמה להקמת בנק חלב אם - ארץ (לא) זבת חלב

מאת: מעטות הנשים שלא יכולות להניק, ומעטים המצבים הביולוגיים שבהם לא מפיק גוף האישה די חלב, אולם למען אותם מצבים, למען אותם ילדים הרגישים לתחליפים, או פגים, או חולים, שעבורם כל טיפת חלב אם היא זהב טהור, עבורם מוצעת כעת יוזמה חדשה של בנק חלב אם.
בנק חלב?

שוב עולה על סדר היום הציבורי הצורך בהקמת בנק חלב אם, מדי יום עולים בפורומי ההנקה השונים ברשת שאלות של אמהות שאינן יכולות להניק ובכל זאת היו רוצות לתת לילדן את הטוב ביותר עבורו, לעומתן רבות הנשים שיש להן עודפים ומחפשות להיכן להפנות אותם, יועצות ההנקה יוצרות לעיתים קשרים בין שני הצדדים - האם זה מספיק? או שמא יש צורך להסדיר את הפעילות הזו?

אין תיסכולים רבים הדומים לתסכולה של אם שברור לה שתינוקה זקוק לחלב ובשל בעיות מסויימות לא יכול לקבל את חלבה, לצמיתות או לתקופה קצרה בה שואבים את החלב ומשליכים אותו (עקב טיפול תרופתי למשל).
אין הרבה שברונות לב הדומים לשברון ליבה של אם לפג או לילד בטיפול נמרץ הבוכה מעל משאבת החלב משום שהגוף המתוח והעייף לא מצליח להפיק את כמות החלב הנדרשת.

יוזם ההצעה:
"לצערי, הצוות בחדר הלידה לא היה בקיא כ"כ בנוהלי הולדת פג ונתן לנו כדורים אשר עצרו את אספקת החלב. מנהל הפגיה נלחץ נכאשר שמע על כך וביקש מאיתנו לנסות ולשאוב בגלל חשיבותו הרבה של חלב האם, אך ללא הועיל".


למה אי אפשר להניק?

ישנן סיבות אשר עלולות למנוע מאם להעניק את חלבה לתינוקה, סיבות של זיהום אימהי (כגון איידס או צהבת נגיפית) סיבות של מחלה, או נטילת תרופות מסויימות אשר אסורות בהנקה ונלקחות על מנת להציל את חיי האם, ישנן אמהות שבשל פגם גנטי או תסמונות שונות לא יכולות להניק, ישנן אמהות במצב קשה לאחר לידה, איבוד דם, ושלל מצבים קשים (לאם, או ליילוד, פגים לעיתים לא מסוגלים כלל לינוק, או ילדים עם מומים בפנים או במערכת העיכול) ויש מקרים רבים בהם חלב אם מהווה את ההבדל בין חיים למוות, ילדים בעלי אלרגיות ספציפיות ואי סבילות לתמ"ל (תחליף מזון לתינוקות) , או בעלי פגיעות במערכת החיסונית, בעיות מטבוליות, פגים, ועוד מקרים שונים.

אז מה בעצם הבעייה, למה שלא יוקם בנק החלב וזהו?

ישנן מספר בעיות המלוות כל עיסוק בגוף ובמוצריו, כמו במצב של תרומת דם, השתלת איברים או עיסקו באנשים: חלב אם הוא נוזל ביולוגי, לא שונה מדם.
בחלב עובר כל מה שעובר דרך האם, כולל מחלות, כולל סמים ותרופות, ולכן המשימה הראשונה שתיפול על מקימי בנק החלב תהיה ליצור פרוצדורה משמעותית שתמנע את הסיכון שבזיהם ובמעבר מחלות ותרופות.
בנוסף, על כל תורמת למלא שאלון אישי ביותר, ואי אפשר להניח שכל מי שיש לה בפריזר כמות של חלב אם לא מנוצל, תרצה לענות על כל השאלות החודרניות, מכיוון שחלב אם לא יוצא בניקוז פשוט כמו דם, הרי ששאיבת החלב נעשית לרוב בבית, בתנאים ביתיים (מה עם הסטריליות?) והשאלה של אחסון לקוי, שינוע מנות החלב, ואופן איחסונן בבנק גם הן נתונות לויכוח ולבעייתיות מסויימת מתוקף היותן פעולות לא פשוטות.

כמו כן מדובר בפרוייקט רחב טווח המצריך התארגנות מערכתית רחבת טווח והיקף, כזו שתצריך כמובן תיקצוב נכבד והכנת תשתית מתאימה.

בנוסף, קיימת (כמו בכל דבר בארץ) שאלת הכשרות, חלב אם לכשעצמו הוא פרווה, לא בשרי ולא חלבי (ומאחר והוא מיועד לתינוקות ולא למבוגרים הרי שגם לא צריך להפריד אותו ממזון מסויים) אולם לא לכל אישה שרוצה לתרום יש בבית כלים כשרים למהדרין, וחותמת הכשרות על הבנק חיונית כמובן להקמתו.

קיים כיום גמ"ח חלב בבני ברק, המיועד לעזרה הדדית (בדומה לגמח"ים שונים של לבוש ומזון המקובלים מאוד בחברה החרדית) אולם הוא מצומצם בהיקפו ולא זוכה להכרה ולאיצטלה של "בנק חלב" בדומה לבנק הדם ודומיו

אז מה עושים?

קיים צורך בחקיקה בנושא, ובמשרד הבריאות לא נרשמה התלהבות גדולה מן ההצעה, בירוקרטיה, כאב ראש חוקתי, והתנגדות מצד הרבנות עשויה לקבור את היוזמה היפה הזו, כמו רבות שקמו לפניה ויקומו בוודאי אחריה, למרות שכאמור בהחלט ניתן לראות בכך מקרה של חיים או מוות.

הועלו תהיות קשות (שוב) לגבי שאלות של ניצול, האם הנשים התורמות יתוגמלו במשהו? או שמא תהיה זו תרומה נטו? יש לשער כי נשים רבות השואבות חלב לעצמן וחרדות על כל טיפה ימנעו מלתרות לנשם זרות, ואם התרומה תתוגמל: האם לא יצרנו מצב שנשים ימכרו את חלבן תמורת כסף ו"ינוצלו" לכאורה על ידי המערכת? יש הרבה בעיות, אבל התוצאה אמורה להיות שווה הכל, חיים של ילד.

עמותת לה"ב (ע"ר) העוסקת בשיפור ובטיפול בתנאי הפגים בישראל יזמה את הקמת בנק החלב וכעת מחכה לאישור וועדת הבריאות, הישיבה הגורלית תתקיים בעוד שבוע, והמעוניינים לתמוך יכולים לעשות זאת על ידי חתימה על העצומה הבאה: לחצו כאן

בואו לדבר על כך בפורום הנקה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום