שאלות נפוצות בפורום בעיות וטיפולי חניכיים

(0)
לדרג

שאלה: למרות שאני עושה ניכוי אבן פעמיים בשנה, מצחצחת שיניים בכל הזדמנות, משתמשת בחוט דנטלי, לועסת מסטיק, עדיין אני מרגישה טעם רע בפה. מה לעשות?

ריח רע מהפה נובע מפעילות חיידקים הנמצאים בכיסי חניכיים או מהקיבה אך ברוב המקרים הריח מגיע מגב הלשון. על מנת לפתור את בעיית הריח מגב הלשון יש לצחצח את הלשון ולהגיע עם מברשת השיניים עמוק (עד לנקודת רפלקס ההקאה). ישנם מספר עזרים שניתן להשתמש בהם לצחצוח הלשון אותם ניתן להשיג בבתי המרקחת.

שאלה: במקרה שלפני ביצוע שתל יש צורך לשקם את העצם. האם שיקום העצם הוא חד פעמי?

שתלים הם התקנים דנטליים קבועים המוחדרים לעצם ולא מוחלפים. במקרה של חוסר עצם ניתן לשחזר את החסר לפני ההשתלה או בזמן ההשתלה עם תוספות עצם שגם הם קבועים ולא מוחלפים כל כמה שנים. במקרה של כישלון שתל יתכן מצב בו יש חוסר עצם שיחייב השתלה חוזרת עם תוספי עצם. ניתן למצוא מאמרים בעברית בנושא שתלים בעיתון "רפואת הפה והשיניים" של ההסתדרות לרפואת שיניים בישראל, תנסה באתר WWW.IDA.ORG.IL

שאלה: מה הטיפול הפרופילקטי לדלקות חניכיים כרוניות? וכשיש דלקת מה עושים?

כאשר מזהים דלקת בחניכיים (לדוג' שינוי צבע, צורה, נפיחות, דימומים) ובמצב של מחלת חניכיים כרונית יש לפנות למומחה לחניכיים (פריודונט) שיבדוק ויחליט על הטיפול. אנטיביוטיקה לבדה לא פותרת את הדלקת בחניכיים ולא מתאימה לכל המחלות. אין מחקרים מספקים בספרות המקצועית לגבי תוסף המזון מסוג Q10 ואולם יש לראות בו כתוסף בכל מקרה ולא כאלטרנטיבה לטיפול בדלקת. ניתן להשתמש במברשת חשמלית כתחליף למברשת ידנית גם במקרים של שתלים וכתרים, אך יש להוסיף גם עזרי ניקוי נוספים בין השתלים/כתרים.

שאלה: איך בעצם שיננית מורידה אבן בשיניים?

אבן שן היא שכבה של שאריות מזון וחיידקים (פלאק) שבשילוב עם מרכיבי הרוק עברו הסתיידות. פלאק יש באפשרותינו להסיר לבד ע"י צחצוח נכון של השיניים ושילוב עם עזרים שונים, ואולם את האבנית שמצטברת לא ניתן להסיר לבד ויש צורך בטיפול ע"י השיננית. את האבנית מרעידים ע"י מכשיר סוני/אולטרהסוני ומחליקים את השן בעזרת מכשירים ידניים המותאמים לצורת השן. הטיפול לרוב אינו כואב ולא מצריך הרדמה מקומית, אך יכול לגרום מעט לרגישות בחניכיים. הטיפול אינו הורס את השן אלא להיפך- הוא חיוני לכל אחד בזמנים שיקבע הרופא.

שאלה: ברצוני לדעת מהו ניתוח הארכת כותרת, באילו מקרים עושים זאת ומה מטרתו?

ניתוח הארכת כותרת נועד למקם את החניכיים נמוך יותר ובכך לחשוף יותר את השן.
במהלך הניתוח לאחר ההרדמה המקומית מסירים רקמת חניכיים ועצם מסביב לשן ותופרים את הרקמה במיקום נמוך יותר.
ישנם מספר מקרים בהם יש צורך בהארכת כותרת לדוג' עששת עמוקה מתחת לחניכיים, קו שבר מתחת לחניכיים, קו השחזה מתחת לחניכיים, כותרת קלינית קצרה וכו'.

שאלה: מאיזה עומק נסיגה אפשר להיסתדר בלי ניתוח?

קיימים טיפולים רבים למחלות חניכיים, והפיתרון של ניתוח צריך להילקח בחשבון לרוב לאחר "הכנה ראשונית" שכוללת הדרכה בגהות הפה סילוק אבנית והקצעות שורשים. אם הכיסים לאחר "הכנה ראשונית" קטנים מ-4 מ"מ לרוב אין מנתחים, אלא אם ישנה בעיה נוספת.

שאלה: האם פריקר יכול להחליף ניתוח חניכיים?

Pericare הוא חומר חדש שיצא לשוק ללא מחקרים של מומחים לחניכיים. אין לדעתי מומחה לחניכיים שמשתמש בחומר זה. רצוי שתבדק ע"י רופא מומחה לחניכיים (פריודונט) ותקבל את הטיפול המתאים.

שאלה: האם סד לילה עשוי לשפר את מצב נסיגת החניכיים?

סד לילה יכול למנוע המשך שחיקה של שיניים, אך קשה לי להגיד לך אם זה ישפר אצלך את המצב. מחלת חניכיים נגרמת בעיקר מחיידקים אך ישנם גורמים שונים נוספים המשפיעים על המשך המחלה. יתכן והגורמים הנוספים אצליך יותר דומיננטים.

שאלה: מדוע כל רופא מומחה לחניכיים שאני פונה אליו במטרה לבצע בדיקת מצב החניכיים מתעקש על ביצוע צילום פנורמי ואינו מוכן להסתפק בבדיקה חזותית ?

"בדיקת חניכיים" כוללת בתוכה מספר בדיקות כגון בדיקה קלינית ורנטגנית (צילומי סטטוס, פנורמי וכו'). הצילומים הרנטגנים מראים לנו דברים שלא ניתן לראות "חזותית" כגון מבנה אנטומי ופתולוגיות שונות ברקמות. לא ניתן לסיים בדיקה ללא צילומים רנטגנים המשפיעים מאוד על התוכנית טיפול.

שאלה: אני יודע שלא תמיד השתלים מצליחים. מהם הגורמים העיקריים והיותר ספציפיים? איך נמנעים ממחלות שיניים לאחר ההשתלה?

שתל מצליח הוא שתל שנמצא בעיגון ישיר לעצם ללא נוכחות רקמה רכה בין השתל לעצם והוא יציב קלינית. שתל שנכשל הוא שתל שלא עומד בקריטריונים אלו.
הגורמים העיקריים לכישלון הם זיהומים הפוגעים בעצם וברקמה הרכה מסביב לשתלים ובהעמסת יתר ביומכנית או בשילוב השניים.

בתחזוקה יומיומית טובה ובביקורים קבועים אצל רופא השיניים והשיננית ניתן להמנע ממחלות שיניים ומפגיעה בשתלים.
ניתן למצא חומר נוסף באתר של האיגוד הישראלי לפריודונטיה (חניכיים) www.perio.org.il

שאלה: האם יש פיתרון להקלה על התחושה הלא נוחה הזאת שמפריעה בגשר?

גשר או כתר צריך לתת תשובה פונקציונלית טובה בכך שהוא מדמה את השיניים החסרות. גם בין שיניים טבעיות ישנם מרווחים וטוב שכך ע"מ שניתן יהיה לנקות ולשמור על בריאות כל שן בנפרד. במידה והגשר עם מרווחים גדולים מדי לדעתך שמאפשר כניסת מזון לתוכו עליך לפנות לרופא השיניים שיבדוק את הגשר, ובמידת הצורך לסדר אותו כך שיהיה עם מרווחים נכונים שיאפשרו ניקוי טוב ללא כניסת אויר ונוזלים.

למידע נוסף ליחצו על השתלות שיניים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום