שאלות נפוצות בתוזנה קלינית וכולסטרול גבוה

(0)
לדרג

שאלה: מהי המלצתך למאכלים היכולים לתרום להעלאת הכולסטרול הטוב?

הכולסטרול הטוב מושפע בעיקר מביצוע פעילות גופנית אירובית (הליכה, רכיבה על אופניים, שחיה...). מזונות המשפיעים על ה- HDL (הכולסטרול הטוב) הם השמנים החד בלתי רווים הנמצאים בזיתים, שמן זית, שמן קנולה, שקדים (לא קלויים), אבוקדו וכן בטחינה.

עם זאת, לא מומלץ לאכול כמויות גדולות ממזונות אלו שכן הם משמינים כמו כל המזונות בקבוצות השומן.

שאלה: האם הורדת משקל ושינוי בתזונה מטפלת בעודף שומנים בדם?

הטיפול הדיאטטי להורדת שומני הדם כולל המלצה לשינוי אורחות חיים - הפחתה בכמויות הסוכר והשומן הרווי ופעילות גופנית. לצערינו, שינויים אלו אינם מבטיחים ירידה של הרמות לנורמה אצל כולם ובמחקרים שונים לאורך שנים נראה כי השפעת הדיאטה מביאה לירידת הרמות עד 20%.
אם זאת, ירידה של קילוגרמים רבים בתקופה קצרה אינה מומלצת וכן לא המנעות מכל הבשרים ומוצרי החלב.

אם יש מישהו במשפחתה שיש לו רמות שומנים גבוהות, יתכן והבעיה גנטית וכאן בד"כ דרוש טיפול תרופתי. מומלץ לאכול מזון מגוון המכיל חוצות שומן חד בלתי רוויות (זיתים, שמן זית, אבוקדו, שקדים לא קלויים, טחינה) בכמויות לא גדולות, חומצות שומן אומגה 3 (דגי ים) ולבצע פעילות גופנית באופן קבוע.

שאלה: מהו התחום הסביר לכולסטרול LDL?

רמות LDL תקינות אצל אנשים בריאים ללא גורמי סיכון למחלות לב וסוכרת - עד 130.
כאשר יש שני גורמי סיכון (דוג' לגורמי סיכון: סוכרת ומחלת לב במשפחה, עישון, עודף משקל ועוד) או כאשר קיימת סוכרת או מחלת לב אצל האדם שנבדק - רצוי שרמות LDL יהיו נמוכות מ-100.

שאלה: איזה דגים/ פירות ים מכילים אומגה 3 ובאיזה צורת בישול,האם גם דגים משומרים טובים?

ככלל, פירות ים אינם עשירים בשומן אך הם מכילים כמויות גדולות של כולסטרול. אומגה 3 ניתן למצוא בבשר דגי ים החיים במים עמוקים. בישול אינו פוגע באומגה 3.

שאלה: האם קיו-10 יכול להוות תחליף לנטילת ליפידים?

Q10 הינו חומר המשתתף בתהליכי יצור אנרגיה בתאים. במחקרים נראה כי אנשים הסובלים מאי ספיקת לב עשויים להפיק תועלת מנטילת תכשיר זה. לא הוכחה תועלת לאנשים בריאים.

ממחקרים אחרים נראה כי ויטמין E בשילוב עם Q10 יכול להפחית את מידת חמצון ה-LDL אך מסקנות אלו אינן חותכות.
במחקר אחר ראו כי סטטינים (כמו סימוביל) יכולים לפגוע בתהליך היצור של Q10 וכך להוריד את רמתו בגוף ואז יתכן כי כדאי לקחת Q10 עם סטטינים. עדיין לא יצאה המלצה גורפת כזאת.

לא ברור מהי נטילת ליפידים, אם התכוונת ללקיחת תרופות להורדת כולסטרול הרי שQ10 אינו תחליף עבורן אך יתכן וכדאי לשלבו יחד איתן.

שאלה: בן 32, כמה ביצים מותר לאכול בשבוע כולל הצהוב?

התשובה לשאלה זו אינה תלויה רק בגיל. הביצים מכילות הרבה כולסטרול אך במחקרים נמצא כי אכילת ביצים השפיעה פחות על רמות הכולסטרול לעומת השומן הרווי.

ההמלצה צריכה להתחשב במצבו הבריאותי של האדם ובתפריטו היומי (האם צמחוני, האם אוכל מנה בשרית כל יום, % השומן במוצרי החלב שאוכל אם בכלל ועוד).

ככלל, אדם צעיר ובריא האוכל אוכל מגוון ולא עשיר במיוחד בשומן, יכול לאכול 3-4 ביצים בשבוע ללא חשש.

שאלה: האם יש קשר בין נטילת ויטמין E לכולסטרול?

ויטמין E הוא אנטיאוקסידנט. הכמות היומית המומלצת היא 15 מ"ג (לנשים וגברים בגילאי 14-70). אין כמעט חוסר בויטמין אצל מבוגרים בריאים. כאשר נתנו כמויות גדולות של הויטמין (יותר מפי 100 מהכמות המומלצת) - נראו תופעות כמו חולשת שרירים, כאבי ראש, בחילות.

כאשר התזונה מאוזנת, אין צורך לקחת תוספי ויטמינים. אם זאת, לקיחת תוסף המכיל כמות הדומה לכמות היומית המומלצת, לא תגרום נזק.

לקיחת ויטמינים בכל מקרה אינה גורמת לירידה ברמות הכולסטרול. כדי לשנות את פרופיל השומנים יש להקפיד על אכילת תפריט דל בשומן רווי, עשיר בסיבים תזונתיים, לכלול חומצות שומן חד בלתי רוויות ולבצע פעילות גופנית סדירה.

שאלה: בדיקות דם לתרומת מח עצם עלה ממצא של כולסטרול גבוה, 300, ברצוני לדעת האם רמה זו מסוכנת?

כדאי לפנות לרופא על מנת לבצע פרופיל שומנים מלא ולקבל יעוץ לגבי הפעולות שיש לנקוט לאור התוצאות שיתקבלו. רמה גבוהה של שומנים בדם עלולה להגביר את קצב הצטברות הפלאק בעורקים - תהליך שמביא לחסימה חלקית או מלאה של העורק.

יש פן תורשתי לרמות של כולסטרול.

אי ביצוע פעילות גופנית עקב עצלנות אינה קושי. יש לבצע שינוי הרגלים על מנת לשלב את הפעילות הגופנית בחיי היום יום למען בריאות גופנית ונפשית טובה יותר. ביצוע פעילות גופנית הינו הכרחי בשיפור רמות השומנים בדם ובנוסף תורם לכושר הגופני.

לאחר ביצוע הבדיקות, ניתן לפנות לדיאטנית ולהיות במעקב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום