מה חדש?

(0)
לדרג

המומחים בתחום התפקוד המיני בדיון על ויאגרה ועל תרופות לשיפור הזיקפה, כל מה שרציתם לדעת על ויאגרה: יעילותה, בטיחותה והתאמתה לחיי המין של הנוטלים אותה - תחת קורת גג אחת

מי היא?

ויאגרה (sildenafil citrate) מהווה פריצת דרך בטיפול בהפרעות בזיקפה (ED -Erectile Dysfunction). התרופה אושרה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) במרץ 1998 ועל ידי האיחוד האירופאי (EMEA) בספטמבר 1998. בישראל אושרה התרופה בספטמבר 1998. עד היום אושרה ויאגרה על ידי רשויות בריאות ביותר מ- 119 מדינות ברחבי העולם.

ויאגרה, הניתנת על פי מירשם, כטיפול הראשון עבור ED הנלקח דרך הפה, סיפקה אלטרנטיבה שונה לגמרי עבור מטופלים, שביקשו לשפר את התפקוד הזיקפתי שלהם.

הטיפולים הקודמים עבור ED היו כרוכים בהזרקה ישירה של תרופות לתוך הפין, החדרת פתילות לשופכה דרך קצה הפין, ניתוח, או שימוש במתקן ואקום הגורם לפין להתמלא בדם.

בניגוד לטיפולים האחרים, ויאגרה מאפשרת לגבר להשיג זיקפה בתגובה לגירוי מיני.התרופה חוסמת בצורה סלקטיבית את האנזים פוספודיאסטראז מסוג 5 (PDE5), המפרק את החומר ציקליק גואנוזין מונופוספט, וגורם לזרימת דם מוגברת לפין, ההכרחית להתחלה ולשמירה על הזיקפה. לויאגרה אין כל השפעה על כושר הניעות או המבנה של הזרע.

ויאגרה אסורה לשימוש בחולים הנוטלים ניטראטים (תרופות נפוצות לטיפול בכאבי חזה) בשום צורה. שילוב של ויאגרה עם ניטראטים עלול לגרום לנפילה פתאומית בלחץ הדם עד לרמות לא בטוחות או מסכנות חיים.

מאז הופעת טיפול אמין ונוח זה, מספר הגברים שפונים לרופא שלהם בשנה לאבחון וטיפול ב- ED עלה ביותר מפי שניים. בנוסף, סקר מ- 2001 הראה עלייה משמעותית בתקופה של ארבע שנים, בין השנים 1997 ו- 2001, במספר הגברים והרופאים המוכנים לדון בנושא של בריאות מינית.

בישראל, בכל דקה ניתנות 3.1 גלולות ויאגרה. ברחבי העולם ניתנות בכל שנייה 9 גלולות. בישראל, 90,000 גברים קיבלו לפחות פעם אחת מרשם לויאגרהTM. ברחבי העולם, למעלה מ 21 מיליון גברים השתמשו בויאגרה.

יעילות גבוהה

בניסויים קליניים ברחבי העולם, 82% מהגברים שלקחו 100 מ"ג ויאגרה דיווחו על שיפור בזיקפה בהשוואה ל- 24% שלקחו פלסיבו. במחקר פתוח, שנערך לאחרונה בהשתתפות למעלה מ- 2,600 גברים, שהגיבו בתחילה טוב לויאגרה, 96% דיווחו על שביעות רצון מתמשכת מהטיפול גם לאחר שנתיים עד שלוש שנים.

במחקר שנערך בקרב 105 גברים עם מחלת לב יציבה, שלא קיבלו ניטראטים, ויאגרה הייתה טיפול יעיל ל- ED.
ויאגרה משפרת את הזיקפה בקרב 7 מתוך 10 גברים עם ED ויתר לחץ דם, ובקרב כמעט 7 מתוך 10 גברים עם ED וכולסטרול גבוה.

95% מהגברים שלוקחים ויאגרה ממשיכים לדווח על שביעות רצון מתוצאות הטיפול גם לאחר 3 שנים.
ניתן לקחת ויאגרה לאחר אכילת ארוחה. אולם יש להימנע מארוחה כבדה המכילה כמות רבה של שומנים. ארוחה כזו עלולה לגרום לעיכוב בתחילת השפעת כדור הויאגרה על הגוף.

בטיחות והתאמה

לויאגרה פרופיל בטיחותי מוכח. זהו הטיפול היחיד ל- ED הנלקח דרך הפה, שצבר חמש שנות ניסיון ממשי. הפרופיל הבטיחותי שלו בקרב חולי לב, הוכח במחקרים עם אלפי מטופלים.

הפרופיל הבטיחותי ארוך הטווח של ויאגרה, כולל תכיפות, סוג ועוצמת תופעות הלוואי, דומה למדווח בטווח הקצר, במחקרים סמויים (הן מהרופא והן מהמטופל) ומבוקרי פלאסבו. ויאגרה נסבלת היטב בקרב גברים עם מחלות לב, כולל אלו עם תעוקת חזה, כולסטרול גבוה ויתר לחץ דם.
רק 2.5% מהמטופלים שנטלו ויאגרה לעומת 2.3% שנטלו פלסבו, הפסיקו את הטיפול עקב תופעות לוואי.

ויאגרה אסורה לשימוש בחולים הנוטלים ניטראטים (תרופות נפוצות לטיפול בכאבי חזה) בכל צורה שהיא. השילוב של ויאגרה עם כל תרופה המכילה ניטראטים עלול לגרום לנפילה פתאומית בלחץ הדם עד לרמה לא בטוחה או לרמה מסכנת חיים.

זמן תגובה

מומלץ לקחת ויאגרה 30 דקות עד שעה לפני פעילות מינית.במחקר שנערך לאחרונה בהשתתפות 115 גברים, למעלה משליש מהגברים שקיבלו ויאגרה הגיעו לזיקפות שהסתיימו במגע מיני מוצלח, תוך 14 דקות בלבד, לעומת 22.1% שקיבלו פלאסבו.

הזמן החציוני במחקר להגעה לזיקפה, שהסתיימה במגע מיני מוצלח, היה 36.3 דקות.
גברים עם ED שטופלו בהצלחה במשך פחות מחודשיים, קיבלו באופן רנדומלי ויאגרה או פלאסבו במשך 4 שבועות של טיפול סמוי (הן מהרופא והן מהמטופל). המטופלים רשמו את הזמן שנדרש להשגת זיקפה מספקת לקיום יחסי מין אחרי לקיחת התרופה, מבלי לאכול לפחות שעתיים לפני.
במחקר זה, למעלה ממחצית החולים שטופלו בויאגרה השיגו זיקפה שהובילה ליחסי מין מוצלחים תוך 20 דקות מלקיחת ויאגרה, משך זמן קצר באופן משמעותי ממשך הזמן של שעה, אותו מניחים רופאים רבים. משך ההשפעה של ויאגרה הוא ארבע-חמש שעות. זמן זה, עפ"י מחקרים שבוצעו לאחרונה בארה"ב, באיחוד האירופאי ובישראל, תואם את צרכי המטופלים.

הזמן שעובר מנטילת ויאגרה ועד שהיא משפיעה, תואם לנתוני מחקרים המראים כי הזמן הממוצע בין המחשבה של גברים על קיום יחסי מין, וקיום יחסי המין עצמם, הוא שעה.
אצל מרבית המטופלים ויאגרה יכולה להילקח אחת ליום, והיא מופרשת מהגוף בתוך 24 שעות.

מידע חשוב

ויאגרה היא תרופה הניתנת על פי מרשם רופא בלבד, ויש להקפיד להשתמש בה בהתאם לעלון שאושר ע"י משרד הבריאות. על החולים לדון במצבם הבריאותי הכללי עם הרופא, על מנת להבטיח שהם מספיק בריאים כדי לעסוק בפעילות מינית. מטופלים החווים כאבים בחזה, בחילה או כל חוסר נוחות אחרת במהלך קיום יחסי מין, או זיקפה שנמשכת יותר מארבע שעות, צריכים לפנות לרופא באופן מיידי.

תופעות הלוואי הנפוצות של ויאגרה הן כאב ראש, פנים סמוקות ורגישות בקיבה. פחות נפוצות הן ראייה כחלחלה, ראייה מטושטשת או רגישות לאור, החולפות תוך זמן קצר. חולים עם המאפיינים הבאים: אירועים קרדיווסקולריים חמורים שהתרחשו לאחרונה, לחץ דם נמוך או יתר לחץ דם בלתי נשלט, או רטיניטיס פיגמנטוזה, לא השתתפו בניסויים הקדם קליניים. בחולים אלה על הרופאים להיות זהירים במתן ויאגרה.

בואו לדבר על כך בפורום הפרעה בתיפקוד המיני

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום