מינונים משתנים

(0)
לדרג

אוביטרל, תרופה חדשה למטופלות פיריון, האם ישנה טעות בהתוויה הרפואית? הכל עניין של כסף או שמדובר בחרושת שמועות?

מאת: טיפולי הפוריות כרוכים בהרבה כאב וצער ודורשים מהמטופלת, מחיר נפשי, פיזי, ואפילו כלכלי. על כל טיפול (שיכול להתרחש רק פעם בחודשיים וכרוך בשבועיים של זריקות, ניתוח שאיבת ביציות ושבועיים עגומים של ציפייה מתוחה לתוצאה) מוטלים הרים של תקווה וציפייה, כל שיבוש בטיפול יכול להביא לנפילת הטיפול כולו, ולאשה...
ביולוגי או מהונדס?

בזמן האחרון חלים שינויים רבים בארסנל התרופות הניתן למטופלות הפיריון, תרופות רבות שהיו מיוצרות על בסיס ביולוגי (בדרך כלל משתן של נשים בגיל הבלות, לתרופות מעודדות גידול זקיקים - ומשתן של נשים בהריון, לגרימת ביוץ ולתמיכה בהריון) הרי שעכשיו עוברות חברות התרופות לייצור מאסיבי ולפיתוח אינטנסיבי של תרופות המבוססות על הנדסה גנטית.

דהיינו, נקיות הרבה יותר, מדוייקות הרבה יותר, ניתן להזריק את רובן מתחת לעור ולא לשריר (קל יותר למטופלת לעשות זאת בעצמה) ותופעות הלוואי הפיזיות מופחתות (בעיקר תופעות של גירוי ואדמומיות במקום ההזרקה)

התרופה הידועה ביותר והבלעדית עד לזמן האחרון לגרימת ביוץ היתה כוריגון, המכילה בתוכה את הורמון ההריון, ומיוצרת משתן של נשים בהריון, את הכוריגון נהגו לתת לנשים בטיפולים על מנת לגרום לביוץ אחרי גירוי השחלות לייצר זקיקים, מאחרת ותרופה ביולוגית אינה מדויקת במאה אחוז (נוהגים להעריך את כמות התכשיר בה כנעה סביב 40% מהיחידות המצויינות, לכן נתנו למשל שתי אמפולות של כוריגון, על מנת להגיע יחד לאפקט הרצוי)
התרופות מהדור החדש הן כאמור לא ביולוגיות, ולכן הכמות בהן מדוייקת להפליא, ואין סיבה ומצב שבו ניתן יהיה לטעות בהן.

אז מה קרה?

בימים האחרונים גועשים הפורומים הרלוונטים ומחלקות ההפרייה החוץ גופית מחרושת שמועות ותהיות לגבי יעילותה של התרופה החדשה אוביטרל, לא יעילותה פרופר, אלא היעילות של קבלת אמפולה אחת בלבד (אשר על פי מחקרים אמורה להספיק לגרימת ביוץ) נשים שקיבלו אמפולה אחת בלבד וחוו טיפול מאכזב נכנסו ללחץ מובן וברור, והתגלגלות כדור השלג מכאן והלאה היתה בלתי נמנעת.

"שאבו לי 20 ביציות והופרו רק שתיים, ועכשיו אני מבינה למה" היא רק אחת מהתגובות הנזעמות הנצפו ברשת ובטלפונים נזעמים למחלקות ולרופאים.

על פי פרופסור דניאל זיידמן, מומחה לפיריון: "יש כמה רופאים שהעלו לאחרונה תהיות לגבי נתינת אמפולה אחת בלבד, אמפולה אחת של אוביטרל מקבילה ל 6500 יחידות כוריגון, ועל כן אמורה (על פי מחקרים רבים ומבוקרים) לפעול כמו הכוריגון, על פי תחושת בטן בלבד והרצון "ללכת על בטוח" יצאה הוראה זמנית במספק מחלקות לתת לנשים שתי אמפולות אוביטרל, אולם אין בכך על מנת להוכיח בעיה בתרופה, או הונאה, העניין הוא פשוט בתקופת ההסתגלות לתרופה, וברצון של הרופאים והצוותים המטפלים במעקב צמוד ובשיפור הטיפול הניתן, היבואן של התרופה ערך בדיקה מדגמית וגילה שאכן היו כמה נשים שלא הגיבו היטב לטיפול במינון המופחת, ולכן עלו החששות.

כל תרופה חדשה דורשת תקופת הסתגלות ובדיקה, ומי כמונו יודע שכל חודש תגובות הנשים משתנות במנעד רחב להפליא, כך שקשה לתלות הצלחה או כישלון בתרופה זו או אחרת, כמו כן צריך לזכור שאת האוביטרל נותנים בכל העולם לנשים ביעילות מרובה"

הכסף?

נקודה נוספת ומשמעותית בסיפור היא כמו בכל דבר, כסף.
האוביטרל היא תרופה יקרה באופן משמעתי מהתרופות האחרות, אמפולה אחת של אוביטרל עולה כמו שש אמפולות כוריגון, או שתי אמפולות של פרגניל (כולן תרופות להשראת ביוץ), חברות התרופות הודיעו חד משמעית שהאוביטרל יעילה גם במינון נמוך יותר- של אמפולה בודדת, ולכן (בין השאר) הוכנסה התרופה לסל התרופות.
במידה ותשתנה ההתוויה, ומעתה ידרשו שתי אמפולות, ברור לכולם שהבדלי המחיר לעומת תרופות אחרות יהיה משמעותי מאוד, עד לפער של חמישים שקלים ויותר.



אז מה לעשות? מומלץ לכל אישה העומדת בפני הזרעה או שאיבת ביציות להתעניין במחלקה בה היא מטופלת או אצל הרופא אצלו היא מטופלת מה עמדתם לגבי השינוי במינון.


בואו לדבר על כך בפורום פיריון האישה והפרייה חוץ גופית

למדריך תרופות פיריון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום