שאלות נפוצות בקרדיולוגיה

(0)
לדרג

אוי הלב הלב, כל התשובות לכל השאלות השכיחות

שאלה: אבי עבר ניתוח מעקפים והושפע מזה קשה, האם תגובה לניתוח/אירוע לב היא משהו גנטי?

תשובה: נטייה למחלה לב כלילית יש אלמנט תורשתי/משפחתי.אם כי באם המופע של המחלה היה מעל גיל 70, אלמנט זה קרוב לודאי פחות דומיננטי.
אחת המגבלות של ניתוח מעקפים היא פגיעות נוירולוגיות ו/או קוגנטיביות (חשיבתיות) שעוברים חולים אלו, ככל שגיל החולה יותר מבוגר השכיחות של ארועים אלו יותר גבוהה.

שאלה: מהם הסימנים להתקף לב? איך אפשר לדעת?

תשובה: הסימנים הקלאסים להתקף לב הינם כאב לוחץ במרכז החזה אשר עשוי להקרין למקומות שונים באופן טיפוסי לזרוע שמאל ו/או ללסת . כאב זה פעמים רבות מלווה בהזעה ובתחושת פחד, עם זאת כאב לב יכול להופיע גם במופעים לא אופיניים כמו קוצר נשימה, אובדן הכרה , התקף של בלבול ועוד.

שאלה: אני סובלת מצניחת מסתם, אני בהריון: האם אוכל לעמוד בלידה רגילה או שעלי להתכונן לניתוח קיסרי? איך משפיעה זריקת אפידורל על לחץ דם ועל הפרעות קצב?

תשובה: נראה לי כי קרוב לודאי ותוכלי לעמוד בלידה, עם זאת עלייך לעבור את תקופת ההריון תחת השגחתו של הקרדיולוג שלך.
לזריקת אפידורל השפעה מקומית בלבד על כאבי הלידה.

שאלה: מהי טכיקרדיה? ובאיזה מצב היא מופיעה?

תשובה: טכיקרדיה פירושו ביוונית קצב לב מואץ. הטכיקרדיה יכולה לקרות במצבים נורמלים, לדוגמא: בזמן מאמץ גופני וכן במצבי מחלה.
טכיקרדיה יכולה לכלול מופע של מחלות רבות, חלקן בדרגה נמוכה וחלקן בדרגת סיכון גבוהה.

שאלה: שאלתי היא האם קיים קשר בין פעילות גופנית מאומצת (אף מעל לממוצע) בערב נתון ובין דפיקות לב מואצות וחזקות בקצבים שונים במהלך השינה באותו הלילה?

תשובה: פעילות גופנית מאומצת באופן סדיר לא אמורה לגרום להפרעות בקצב לב, נהפוך הוא.
אנשים המקיימים פעילות גופנית (אפילו מאומצת) באופן סדיר, קצב ליבם איטי ומסודר.
נראה לי שבאם הבעיה חוזרת על עצמה יותר מפעם אחת יש מקום לברר אותה כי ההקשר לפעילות גופנית יכול להיות אקראי.

שאלה: אחי הצעיר קיבל דום לב בגיל 17 ומת, למה זה קורה? ועוד בגיל כל כך צעיר.

תשובה: לצערי הרב התשובה מורכבת מאוד. יתכנו סיבות רבות לדום לב שרובן המכריע הפרעות מולדות שניתנות ברוב המקרים לאיבחון מוקדם באם יתבצע בירור קרדיולוגי מתאים.עקב מיעוט התופעות מסוג זה יחסית לאוכלוסיה וחוסר סימנים מוקדמים לתופעה, ברוב המכריע של מקרים טרגיים אלה לא מתבצע בירור או מתבצע בירור חלקי בלבד.

שאלה: מה פירוש המושג איסכמיה?

תשובה: המושג איסכמיה לגבי הלב מתאר מצב שבו אספקת הדם ללב אינה מספקת את הדרישה של שריר הלב באותו זמן. לדוגמא: בזמן מאמץ גופני הלב דורש כמות דם יותר גדולה ע"מ להתכווץ בצורה יעילה. במצב של חסימה באחד או יותר מעורקי הלב לא תסופק כמות הדם הנידרשת, יכולה להתפתח איסכמיה כשהביטוי הקליני שלה: כאבים או מיחושים בחזה, קוצר נשימה...

שאלה: כשאני משנה תנוחה או בעקבות תנועות מסויימות, מופיע אצלי לעתים די קרובות דופק מאד מהיר שנמשך כמה שניות. למה זה קורה?

תשובה: הדופק יכול להיות מהיר במצב שבו נעמדים לאחר ישיבה או שכיבה. לא מוכר לי דופק מהיר כתוצאה משינויי תנוחה אחרים.
במקרה והתופעה שכיחה ומטרידה הייתי ממליץ לבצע בדיקת הולטר (רישום א.ק.ג במשך 24 שעות) כדי לאתר את הבעיה במדויק.

שאלה: מהו צינתור?

תשובה: צינתור היא בדיקה שבה מעבירים צינורית מהמפשעה דרך עורקי הגוף אל הפתחים של עורקי הלב ומזריקים דרכה חומר שניתן בעזרתו להדגיש את עורקי הלב ולבדוק האם יש בהם הצרויות או בעיות אחרות.

שאלה: אני סובל מ היצרות בינונית ב מסתמים המיטרלי והאורטלי, הומלץ על ניתוח מעקפים והחלפת מסתמים - האם מבצעים זאת בארץ? מה הסיכונים ואיך ההתאוששות?

תשובה: נתוחים כאלו מבוצעים בארץ. אין בידי סטטיסטיקה על מספר הנתוחים מסוג זה.
הנתוח אינו נדיר ויש בארץ מנתחים מצויינים. עליך לבחור מנתח שאתה חש בטחון בו ולהניח לו להחליט לגבי מיקום הנתוח וכן לגבי אפשרויות נוספות כגון שלוב של וולולופלסטיה למסתם המטראלי והחלפת מסתם אחד וכו... ההתאוששות תלויה גם במצבך הכללי ונוכחות בעיות רפואיות נוספות. ההתאוששות עצמה היא סבירה.

שאלה: מהי התזונה הנכונה על מנת למנוע מחלות לב?

תשובה: באופן כללי יש להמנע מ FAST FOOD , להרבות בפירות, ירקות וירקות ירוקים. בגילך חשוב מאוד גם מקורות לחלבון כגון גבינות (אפשר דלות שומן), עוף, דגים, טופו, סויה וכו..חשוב גם מקורות לסידן (מוצרי חלב) ומיצים טבעיים.

שאלה: איך מחליטים מתי עושים צינתור ומתי מיפוי לב?

תשובה: צנתור לב הוא ה GOLD STANDARD אליו הבדיקות הלא פולשניות מושוות. מפוי לב הוא אחד הבדיקות המדויקות אך ב 15-20%מהמקרים יכולה להיות תשובה לא מדויקת. הדיוק רב יותר במצבים שהפגיעה בזרימת הדם ללב גדולה יותר. ההחלטה איזו בדיקה לעשות תלויה בהבטים קליניםם של החולה, מידת הסכון בצנתור בחולה הספציפי ונעשית באופן אינדיבדואלי.

שאלה: אני בן 18.5 ונמצא בתהליכי חיול. בבדיקות הראשוניות של לשכת הגיוס התגלה אצלי לחץ דם גבוה, בזמן הבדיקות אני מאוד מתרגש - אולי זה בגלל זה?

תשובה: יתכן שזאת התרגשות ויתכן שיש לך נטייה ללחץ דם גבוה - זה קורה גם אצל צעירים. על מנת לדעת בדיוק על מה מדובר ועל מנת לקבל הערכה טובה לצבא, לך לרופא המשפחה שלך שיעשה לך הולטר לחץ דם (מדידות משך 24 ש') ובהמשך לך לקרדיולוג עם התוצאות שיקבע אם יש לך בעית לחץ דם או לא.

שאלה: רופא אבחן אצלי "אוושה" בלב מה זה אומר? אני מאוד מודאג.

תשובה: אוושה יכולה להיות "תמימה" ללא כל משמעות או לחליפין להצביע על מום או הפרעה באחד המסתמים ... צריך לשמוע את האוושה ואם לא בטוחים לעשות אקו לב .

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום