שאלות נפוצות מפורום רפואת משפחה

(0)
לדרג

ילדים, הורים, מחלות, בעיות, כל התשובות לכל השאלות השכיחות

שאלה: התופעה בה אני נתקל היא צואה המלווה בירידת דם. זה התחיל ביומיים בהם סבלתי מכאבי בטן וקשיים ביציאות, רופא המשפחה הפנה אותי לבדיקת דם סמוי ולבדיקת חוקן בריום, האם זה חיוני?

תשובה: באשר לשאלתך. לפי התאור שלך, אני מבין כי מדובר בצואה המלווה בדם טרי - כלומר הדם נראה כמו דם אשר יורד כאשר יש לנו פצע קטן ביד. באופן כללי ניתן לומר כי לתאור כמו שתארת מקור הבעיה הינו בד"כ בחלק התחתון של מערכת העיכול. לאזור זה בדיקת חוקן בריום הנה בדיקה טובה, לפחות כחלק מהברור הראשוני. הבריום המוחדר לפי הטבעת כחוקן משמש כחומר ניגוד בבדיקת הרנטגן, ועל ידי כך יכול הרופא לראות פרטים רבים יותר מאשר ב"צילום בטן ריק" - צילום הנעשה ללא שימוש בחומר ניגוד. אכן, הבדיקה אינה נעימה. היא כוללת תהליך הכנה אשר בודאי סיפרו לך עליו בפרוט, אשר נועד להבטיח כי לא ישארו שאריות צואה באזור הנבדק, מכיוון שאז יהיה קשה להבדיל בין שאריות הצואה לבין תהליך כל שהוא באזור. אכן הבדיקה אינה נעימה, אולםעל מנת לעשות ברור רציני וטוב אין מנוס מלבצע אותה.

אישתי בת עשרים וחמש ולאחרונה היא מאוד מזיעה בלילה ממש רטובה בכול הגוף ולא במצח. רציתי לדעת מהי התופעה? מהן הסיבות לה? ואיך פותרים את הבעיה.

תשובה: ישנן סיבות רבות היכולות לגרום לתופעה זו, ראשית יתכן שאשתך תמיד סבלה מהזעות לילה ואז אין לייחס לתופעה זו משמעות מיוחדת.
אם זאת תופעה שהופיעה לאחרונה יש לבדוק מהי הסיבה להופעתה. הסיבות להזעות לילה יכולות להיות מחלות זיהומיות או מחלות המטולוגיות (במערכת הדם) לדוגמא לימפומה ומחלות אחרות.
אין לזלזל בתופעה זו!!! אני ממליצה לכם לפנות לרופא המשפחה ולספר לו עליה, הוא ישאל את השאלות הדרושות ויבצע את הבדיקות הדרושות לאבחן את הסיבה.

שאלה: הייתי מעוניין לדעת מה קורה בראש כאשר הוא כואב, האם זהו כאב רקמות, האם הכאב הוא פרי דמיוננו?

תשובה: כאב ראש הנה אחת התלונות השכיחות עמה פונים אנשים אל הרופא בבקשת עזרה. הגורמים לכאב ראש הנם רבים. המקור יכול להיות עקב שינוי בכלי הדם בתוך ומחוץ לגולגולת, תהליכים בתוך תאי האוויר בגולגולת (סינוסיטיס), דלקת המערבת את קרומי המוח, אך השכיח ביותר הנו כאב ראש הנובע ממתח בשרירי העורף. כמובן שעל כל הסיבות שמניתי ישנן סיבות שאיננו יודעים אותן, וכן ישנו המרכיב הנפשי.
בכל מקרה, כאשר אדם סובל מכאב ראש חזק במיוחד או מארועים רבים של כאב ראש, הוא יכול לפנות אל הרופא בכוונה לאתר את הגורם ולמצוא את הדרך הטובה ביותר להקל על המצב.

שאלה: אני סובלת מחסר בויטמין בי 12 והומלץ לי לקבל אותו בזריקה, האם זו דרך יעילה? למה זה קורה ולמה זה עלול לגרום?

B12 אינה תופעה נדירה ואכן הטיפול הטוב ביותר הינו מתן זריקות של ויטמין לתוך השריר. הזריקות ניתנות תחילה בתדירות גבוהה יחסית ( פעמיים בשבוע), על מנת למלא את המחסנים של הגוף, ואח"כ יש לקבל את הזריקה מדי חודש כדי לשמור על רמה תקינה של ויטמין זה.
ישנן סיבות רבות לחסר בויטמין זה החל מחסר תזונתי (לדוגמא- צמחונים) וכלה בבעית מעיים שמונעת ספיגה של הויטמין אל מערכת הדם.
חוסר ויטמין B12 יכול לגרום לתופעות רבות שמופיעות לרוב כאשר החסר חמור ונמשך לאורך זמן. הסימן הראשוני הוא אנמיה (חוסר דם),ותופעות נוספות כוללות: הפרעות בתחושות בעצבים בכפות הרגליים, הפרעות ביציבה, הפרעות פסיכיאטריות, ועוד.
על כן חשוב לטפל בבעיה והשיטה היא בעזרת הזריקות.

שאלה: לאחרונה אני חש בנפיחות בפי הטבעת / חוששני שאני סובל מטחורים , מהם המאפיינים שקובעים שאכן יש לי טחורים , וכן אבקש לדעת כיצד עליי לטפל בבעיה הזו.

תשובה: טחורים הם מסה רגישה שמופיעה באיזור הרקטום, והינה התרחבות של ורידים מאותו האיזור, ניתן לחלק את הטחורים לשני סוגי פנימיים וחיצוניים- הפנימיים נמצאים בגבול בין האנוס לרקטום, והחיצוניים נמצאים מחוץ לאנוס. גם טחורים פנימיים יכולים לבלוט החוצה.
טחורים יכולים להופיע בכל גיל כאשר ישנם גורמים שמעלים את הסיכון להתפתחותם כגון, עצירות, הריון ועוד. הסימפטומים יכולים להיות גרד ואי נוחות וכן דימום בזמן היציאות.
הטיפול בטחורים תלוי במיקומם, בגודלם, ובסימפטומים שהם גורמים. קיים טיפול תרופתי שמקל על הסימפטומים, וכן קיים טיפול כירורגי מסוגים שונים. לגבי הטיפולים השונים מומלץ כי תפנה את שאלתך לפורום כירורגיה.
בנוסף רציתי לציין שכל מצב של דימום שמופיע לראשונה בחיים בצואה, יש לבדוק אצל רופא, על מנת לשלול מחלות אחרות פרט לטחורים הגורמות לדימום כגון גידול במעי הגס.

שאלה: בצילום CT התגלה בין השאר בקע סרעפתי.מה פירוש הדבר? האם צריך לנתח? מה ההפרעה העיקרית שהוא גורם?

תשובה: בקע סרעפתי הינו מצב בו קיימת עליה של תוכן מהקיבה של הוושט, במצב התקין ישנו שסתום בין תחתית הוושט לבין הקיבה שמונע את מעבר התוכן החומצי של הקיבה אל הוושא, בהרניה זו ישנה הרפיה של השסתום ותוכן קיבתי יכול לעלות אל הוושט. עלית החומר החומצי בכמות מירבית ולאורך זמן יכולה לגרום לפגיעה בוושט. המחלה ידועה בשם- רפלוקס: Gastro esophageal Reflux- GERD.
ישנם מצבים בהם החלק העליון של הקיבה עולה לאיזור בית החזה, בכ- 50% מהמקרים הללו ישנם סימפטומים הדומים ל- GERD.
בעיה זו גורמת לרוב לתופעות של צרבת, ואי נוחות מאחורי עצם החזה. הסימפטומים מופעים בעיקר בזמן שכיבה.
הטיפול : ישנן שינויים שניתן לבצע באורך החיים על מנת להקל על הסימפטומים כגון: ארוחות קטנות, לא לשכב אחרי האוכל. ישנו טיפול תרופתי הכולל תרופות המקטינות את הפרשת החומצה, קיים גם ניתוח לצמקרים קשים לטיפול.
משאלתך לא היה לי ברור האם מדובר בממצא מקרי שתגלה ב- CT או בממצא שגורם לך סימפטומים כלשהם, הטיפול ניתן רק אם יש סימפטומים.

שאלה: מהי מחלת הנשיקה? והאם ניתן לחזור ולחלות בה?

תשובה: מחלת הנשיקה נגרמת על יד וירוס הקרוי EBV, הוירוס מועבר דרך הרוק ועל כן המחלה קרויה מחלת הנשיקה. הוירוס מופרש על ידי החולים אפילו 6 חודשים לאיחר ההבראה מהמחלה. זוהי מחלה נפוצה ביותר ורוב המבוגרים חלו בה. לרוב לאחר שהחולה חלה פעם אחת המחלה הוא מחוסן כלפיה .
אם כי יש לזכור כי הסימנים של מחלה זו הינם כלליים ביותר וכוללים: חולשה, כאבי בטן, כאבי שרירים, כאבי ראש, בחילות, חום, דלקת של השקדים, בלוטות לימפה מוגדלות. עקב כך יש לבדוק את האבחנה ולוודא שאכן מדובר במחלה זו, שהטיפול בה הוא לרוב מנוחה בלבד והיא חולפת בעצמה.

שאלה: יש לי ילד בגיל שנתיים שגיליתי אצלו אלרגיה לבמבה (חטיף) וכן לסויה. האם אלרגיה למזון יכולה לחלוף מעצמה? וכיצד יודעים שחלפה הסכנה?

תשובה: בדיקות של אלרגיה נעשות במרפאת אלרגיה, פני אל רופא הילדים או רופא המשפחה לבב היכן קיימת מרפאה כזו במקום מגורייך. במקרים מסויימים האלרגיה למזונות אלו חולפת עם הזמן עם הגיל אך לא ניתן לנבא לאילו מהילדים האלרגיה תחלוף ולאילו היא תשאר או אף תחמיד. לדעתי את אכן יכולה לנסות לתת לילדך את המזונות הללו בכמויות קטנות לראות אם תופעות האלרגיה חולפות, אך כמובן בזהירות.

שאלה: האם ישנו חיסון נגד מחלות ילדים למבוגרים? נפגשתי עם אחייניתי והיא חולה באבעבועות, האם יש לי סכנה?

תשובה: אבעבועות רוח היא מחלה מאד מדבקת... הוירוס יכול לעבור אפילו דרך מערכת מיזוג מחדר אחד לחדר אחר. שבוע לפני שמופיעה הפריחה האופיינית יכול החולה להדביק אחרים. בדרך כלל נדבקים אנשים שלא חלו במחלה זאת מעולם.
ההדבקה מתחילה דרך שיעול או עיטוש. המחלה מופיעה אצל הנדבק כ 3-2 שבועות לאחר ההדבקה. אצל ילדים המחלה קלה בהרבה מאשר אצל מבוגרים.
כדאי לקבל תרופה מונעת המכילה נוגדנים נגד הווירוס VERICELLA מייד לאחר המגע עם החולה במחלה על מנת למנוע הופעת אבעבועות רוח אצל אדם שנחשף לוירוס בפעם הראשונה בחייו. לטיפול מונע זה אין שום השפעה שלילית על הגוף

שאלה: מהי מחלת השימוטו וממה היא נגרמת?

תשובה: מחלה השימוטו הינה מחלה בה ישנם נוגדנים במערכת הדם שפוגעים בתפקוד בלוטת התריס, כתוצאה מכך מופיעים כל הסימפטומים שכלולים בתת פעילות בלוטת התריס. תופעה זו נפוצה בעיקר בנשים בגיל המעבר.
ברצוני להפנות אותך לכתבה באתר שלנו שעוסקת בכל הקשור בתת פעילות הבלוטה:
http://doctors.co.il/magazine/article-view/44/
כמו כן להלן מספר קישורים לאתרים בעולם עם מידע על מחלת השימוטו :
http://www.scils.rutgers.edu/~mowalker/hashimo1.html
http://thyroid.about.com/health/thyroid/msub4.htm
לגבי הקשר בין תת פעילות של הבלוטה לבין השמנה, ובכן תת פעילות בלוטת התריס גורמת סימפטומים רבים ביניהם גם השמנה, כמו כן סימן נוסף הינו עייפות.

שאלה: מהי פטריית הקנדידה וכיצד היא מתפתחת? וכיצד מאבחנים אותה?

תשובה: קנדידה הינה פטריה שגורמת לזיהומים באיברים שונים בגוף. הזיהום נפוץ מאוד בקרב נשים בנרתיק (מערכת המין), אך יכול לפגוע במערכות שונות. בחולים עם בעיה במערכת החיסון הזיהום הזה יכול להיות קטלני בעיקר שהוא מצוי בדם. הטיפול הוא על ידי תרופות אני פטרייתיות. האבחון נעשה בתרבית מהאיזור החולה שבעזרתה ניתן לראות האם הפטריה צומחת.

שאלה: חיסנתי את הילדים שלי נגד צהבת ואני צריכה לחזור על החיסון שוב תוך שנה. לא מובן לי מדוע יש צורך בחיסון נוסף? ודבר נוסף, האם תינוק שחלה עד גיל שנה במחלות כאלו לא מחוסן וייתכן שיחלה שוב?

תשובה: החיסון שאת כנראה מדברת עליו הוא כנראה החיסון הסביל. בחיסון זה ניתנים נוגדנים כנגד וירוס צהבת A, והם יעילים בגוף עד לתקופה של שלושה חודשים. בחיסון מסוג זה אין "התנסות" של הגוף כנגד הנגיף ואין הוא מפתח כנגדו חסינות. זוהי הסיבה שילדיך מתבקשים לחזור על החיסון הנ"ל. כמובן שלאחר הדבקות והחלמה מהמחלה נוצרת חסינות טבעית של הגוף לנגיף, אך קיים גם הסיכון שהמחלה תסתבך, מצב שהוא כמובן לא רצוי ואנו הרופאים מעדיפים להמנע ממנו כמה שאפשר. גם חיסון "טבעי" של הגוף אינו נמשך לנצח, אך הוא עמיד לשנים רבות וניתן להעריך אותו ע"י מדידת רמות הנוגדנים לנגיף בדם.
ןלשאלתך האחרונה:
בשנתו הראשונה של התינוק, מערכת החיסון שלו עדיין אינה מפותחת, והיא מסתמכת בעיקר על נוגדנים שהוא מקבל מהאמא (דרך ההנקה, או מהשאריות עוד מהתקופה העוברית). לכן כל זיהום שעבר על התינוק בשנתו הראשונה, אינו "נצרב" בזכרון מערכת החיסון, ואין הבטחה שבמפגש שני מול זיהום זה, מערכת הזיהום תחסלו עוד בתחילתו.

שאלה: אני בן 38, רציתי לדעת מה אומר כשיש שומנים בדם ומה זה כולוסטרול גבוה 320 ומה אני צריך לעשות?

תשובה: שומנים בדם הינם חומרים על בסיס שומן המצויים באופן טבעי בדם והם כוללים טריגליצריגים, כולסטרול מסוגים שונים (LDL, HDL). שומנים אלו מצויים בדם באופן תקין, והם משמשים לבנייה של גורמים שונים בתאים. למשל מעטפת כל תא בגופינו מורכבת משומנים, כמו כן ישנם חומרים רבים בגוף הדורשים כולסטרול ליצירתם.
רמה גבוהה של כולסטרול או שומנים אחרים כמו טריגליצרידים נמצאה כגורם סיכון למחלות לב וכלי דם, ומעלה את הסיכויי להתפתחות טרשת העורקים על כן היום מטפלים ברמה גבוהה של כולסטרול.
רמה של 320 הינה בהחלט רמה גבוהה הדורשת טיפול. אני מציעה שתפנה לרופא המשפחה להתאמת טיפול תרופתי, וכן לשינויים בדיאטה שיכולים גם הם לסייע בהורדת הכולסטרול.

שאלה: מה הנזק שנגרם על ידי מריחואנה באופן כללי? ומה הנזק שנגרם באופן יחסי לסגריות?

תשובה: העישון הן של מריחואנה והן של סיגריות גורם נזק לריאות, לכלי דם ומגביר את הסיכוי לחלות בסרטנים מסוגים שונים.
בזמן שימוש במריחואנה יכולות להיות תופעות לוואי כגון עליה בקצב הלב, וירידה בלחץ הדם ועיניים אדומות. כל זה חולף לאחר שהשפעת החומר נעלמת (כשלוש שעות מרגע נטילתו). אפשר לאמר ששימוש במריחואנה מדי פעם, לא ממש מזיק לבריאות למעט בעית העשן.
הבעיה היא יותר בשימוש כרוני בחומר. אדם המתחיל לעשן מריחואנה בכמות קטנה נהנה מהאפקט המרגיע של החומר אך במרוצת הזמן ובעיקר תכיפות השימוש בחומר, כמות קטנה אינה נותנת את אותו אפקט נעים ולכן רוב המשתמשים הכרוניים מעלים בהדרגה את הכמות שהם צורכים. צריכת כמויות גדולות של מריחואנה הן רעילות למוח וגורמות לפסיכוזה. יחסית לצריכת סמים אחרים, צריכת מריחואנה גורמת לתלות קלה מאוד זאת אומר שגם אם האדם צורך מריחואנה במשך שנים, הוא יכול להפסיק את המנהג הזה בלי קושי מיוחד.

שאלה:,במה שונה החיסון האצלולורי המחומש מהחיסון הרגיל? האם אין זה מיותר לחסן בשלושה חיסונים שונים באותו יום בגיל שנה? האם החיסון למחלות ילדות קלות כגון אדמת אינו מיותר?

תשובה: החיסון האצלולרי המחומש מצריך זריקת חיסון אחת לכל חמשת הנגיפים בעוד שבשיטה הרגילה נותנים חיסון משולש (DIPHTHERIA, TETANUS, PERTOSSISׁ ) פלוס עוד שתי זריקות חיסון נגד פוליו ו-H. INFLUENZA TYPE B .
ההבדל הנוסף הוא שהחיסון המחומש מכיל חיסון אצלולרי נגד PERTOSSIS -שעלת. בחיסון האצלולרי יש פחות סיכוי לתופעות לוואי אצל הילד המקבל אותו.
אין כל בעיה עם נתינה של חיסון אצלולרי אחרי מתן חיסון קודם רגיל.
החיסון המחומש נבדק והוכח כיעיל וללא סיכונים גבוהים יותר מאשר נתינת כל חיסון בניפרד בזמנים אחרים.

כל חיסון וסיפור שלו. אדמת לדוגמא היא באמת מחלה קלה מאוד אך למרות זאת מעדיפים לחסן את כולם בפניה רק משום הסיכון שאישה הרה בחודשי הריונה הראשונים תדבק במחלה. אם זה קורה, אז עולים מאוד הסיכויים ללדת תינוק פגום. אבעבועות כפי שכבר הזכרתי בעבר בפורום זה, אינה מחלה קשה אך הסיכון הגדול ביותר הוא הדבקות משנית בחידק החודר דרך העור כתוצאה מגרוד הפצעים האופיניים של מחלת האבעבועות.

שאלה: האם ידועה בעיה היכולה להיווצר מחוסר מתן ברזל לתינוק? איך והאם ניתן לזהות חוסר ברזל, מלבד ביצוע של בדיקת דם?

תשובה: לכל תינוק מעל גיל 4 חודשים מומלץ לתת תוספת ברזל. ילדים מגיל 4 חודשים ועד 15 שנים זקוקים לתוספי ברזל בין היתר מישום שהם גדלים. גופם של ילדים בגיליים הללו זקוק לכ-1 מג" ברזל ליום . מאחר וגופנו סופג רק 10% מכמות הברזל שאנו אוכלים, עלינו לצרוך בסביבות 10 מג" ברזל ליום.

בדיקת דם פשוטה לרמת ברזל ולרמת FERRATIN יכולה לזהות מחסור בברזל.

ילדים בעלי מחסור בברזל יכולים להיות חיוורים, סובלים מ בעיות ריכוז ועירנות ואם המחסור חמור במיוחד (פחות מ-5 גרם לדציליטר של המוגלובין) יכולות להופיעה תופעות של חוסר תאבון, רגזנות, קצב דופק מואץ, איוושה בלב (רישרוש) ו-לב מוגדל.

שאלה: מהי אנמיה וממה היא נגרמת?

תשובה: לנילי שלום, אנמיה היא שם כולל לחסר כדוריות דם אדומות והיא יכולה להיגרם מסיבות רבות כמו פגיעה ביצור (למשל בחסר ברזל או ויטאמין b12 ) ,הרס כדוריות הדם (המוליזה) שאף לו גורמים שונים,ועוד. בגיל מבוגר במקרה של חסר ברזל יש לשלול גם איבוד דם ממערכת העיכול. קודם לכל יש לפנות לרופא מטפל ולערוך בדיקות דם לבירור סיבת האנמיה.

שאלה: האם שימוש במשלשלים לצורך דיאטה יכול לגרום לנזק? אם כן במה אפשר להשתמש במקום?

תשובה: השימוש בתרופות משלשלות לצורך הרזייה הינו אסור ומסוכן. בין הנזקים העלולים להיגרם:פגיעה במעיים עם עצירות כרונית ,איבוד מלחים ובעיקר אשלגן ,שעלול לגרום בין השאר להפרעות קטלניות בקצב הלב וחולשת שרירים קשה.אין מנוס עדין מדיאטה מאוזנת ופעילות גופנית.. במקרים של השמנה ניכרת ניתן להיעזר (ביעוץ הרופא המטפל) בתרופות. בשוק קיימות מספר תרופות חדשות,אך גם הן אינן מהוות תחליף אלא כתוספת לאמצעים הישנים והמוכרים - לאכול פחות ולהתעמל.

שאלה: האם שלשולים מעידים על מחלת קרוהן? כיצב מאבחנים אותה?

תשובה: שילשולים כרוניים במשך הרבה שנים אינם רק קיבה עצבנית. לצערי על מנת לאבחן את מחלת הקרון או את מחלת הקוליטיס (מחלות דומות מאוד) יש לבצע ביופסיה של המעי באמצעות קולונוסקופיה. כדאי שתפנה לרופא גסטרואנטרולוג להתיעצות בנושא תופעת השילשול הכרוני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום