אנדוקרינולוגיה: שאלות ותשובות

(2)
לדרג

הפרעות בגדילה? בעיות הורמונליות? כל התשובות לכל השאלות השכיחות בפורום אנדוקרינולוגיה והפרעות בגדילה

שאלה: בתי הבכורה, בת ה-15 כמעט, קבלה מחזור בגיל צעיר מאד 10 ו-8 חד'. כפי שצפו הרופאים בשעתו נעצרה צמיחתה לגובה והיא עומדת היום על 152 ס"מ. מאחר שיש לנו בת נוספת, בת 8.5 כעת, אנו מבקשים למנוע הישנות של התופעה, במידת האפשר כמובן. מה ניתן לעשות?

תשובה: 1. גמר ההתבגרות המינית היא קובעת את סיום הגדילה ולא ההפך
2. אחרי גיל 8 שנים הופעת סימני התבגרות היא תופעה נורמלית ואין סיבה לענב את ההתבגרות אלא במקרים נדירים
3. לא נראה לי שיש לך סיבה לכל מוסר כליות - לא הכל בידינו
4. אם יש לך חששות בקשר לבת הצעירה - למה לחיות בחשש? פני לבדיקת רופא , הוא יכול לחזות מה יהיה הגובה הסופי עם תום הגדילה ואפשר להתכונן לכל מצב במועד.

שאלה: אני בת 23 וסובלת מבעיית שעירות יתר, שאלתי היא : האם יש קשר בין העובדה שהחזה שלי לא התפתח ונשאר קטן, לבין העובדה שאני סובלת משעירות יתר? איזה סוג של בדיקות מקיפות עליי לעשות לפני שאני מגיעה לאנדוקרנולוג? ומה ניתן לעשות על מנת לטפל בכך?

תשובה: 1. הסרת שיער ללא טיפול בבעיה היסודית אין בו תועלת הטיפול יהיה- ממושך מידי, יקר מידי ולא יעיל
2. יש קשר במצבים מסוימים לחזה קטן - יש צורך לבדוק את הסיבה לשעור היתר שיכול לנבוע מבעיה בשחלות בעיה ביותרת הכיליה או בעיה במקום אחר. הרשימה היא ארוכה ויש צורך בהתערבות של מומחה לאנדוקרינולוגיה.
3. התופעות שאת מתארת מחייבות ברור לשלול מחלה סמויה הגורמת לכך

שאלה: אני בת 27,בעלת שחלות פולציסטיות. לקחתי במשך כמה שנים גלולות דיאנה והפסקתי על דעת עצמי האם יש תחליף שלא גורם לפיגמטציה? אני סובלת מוסת לא סדירה, שיעור יתר ועודף משקל. כיצד שחלות פוליציסטיות משפיעות על המשקל והמחזור?

תשובה: 1. ניתן לתת שילובי טיפול שונים, לא דווקא דיאן - טיפול יש להתאים למטופל
2. כל הסימנים שאת סובלת מהם שייכים ל-( PCO =(POLY CYSTIC OVARY כלומר שחלות עם ריבוי ציסטות.
התסמונת יכולה להגרם מבעיה שחלתית או שהשמנה מתחילה או מחמירה את התהליך. חלק מהתסמונת וחלק שהשמנה הם תנגודת לאינסולין. תנגודת לאינסולין הוא מנגנון המחמיר את תופעת השחלות הפוליציסטיות - על כן ירידה במשקל היא חלק מהטיפול.
כמובן שיש צורך לוודא שביצעו את כל הבדיקות החיוניות שמדובר בשחלות פוליציסטיות ולא בבעיה אחרת.

שאלה: בני לוקח ריטלין מאז חודש ספטמבר ידוע לי כי מי שלוקח תרופות באופן קבוע צריך לעשות בדיקות דם תקופתיות האם נטילת ריטלין מחייבת בדיקות תקופתיות? שאלה נוספת, בחודש האחרון מתלונן בני על כאב בטן כחצי שעה לאחר נטילת הכדור בבוקר האם יש קשר לכדור?

תשובה: הבדיקה החשובה ביותר בעקבות לקיחת ריטלין היא בדיקת משקל וגובה כל 6 חודשים.
השגחה שהבחור אוכל כהלכה ולא יורד במשקל. אם הוא סובל באופן עקבי לאחר כל לקיחת כדור כאב בטן, כדאי לדבר עם הרופא. אני לא הייתי מתאפק עם ילד שלי עד הביקור הבא.

שאלה: אני בת 25, ולפני 4 שנים גילו אצלי תת פעילות של בלוטת התריס, עכשיו מסתבר שהיו לי רמות גבוהות מידי של תירוקסין בגוף, והמינון הוקטן. לפני כחודשים הסתבר ששוב היה מצב של תת פעילות והפעם חמורה יותר האם יש סיבה לתנודות אלו?

תשובה: רמות של הורמון נשי כמו הריון או גלולות יכולים לשנות את המאזן.
לא תמיד הפרוש שאנשים נותנים נמוך או גבוה תואם את המציאות. צריך לתת את המספרים האמיתיים ושמות החומרים שנבדקו בדם.
לא את כל השינויים ברמות ההורמונים ניתן להסביר. אבל למשל אם לקחו לך בדיקת FT4 מספר שעות לאחר לקיחת הכדור, הוא יהיה גבוה. על כן מקובל לקחת בדיקות בצום תרופתי.

שאלה: פעילות יתר של בלוטת התריס בהריון: מה יקרה לעובר בחודש הרביעי אם לאם פתאום יש יתר פעילות של בלוטת התריס? או אם האם היתה חולה מקודם ולא אובחנה?

תשובה: 1. כאשר בלוטת התריס פועלת ביתר קיימת סכנה מסויימת של הפלה
2. בדרך כלל מעדיפים לטפל באם נמינימום תרופות ולקראת סוף ההריון אף לשמור אותה ללא תרופות
3. הבעיה של העובר היא מהתרופות המעכבות את פעילות הבלוטה של האם, עוברות לתינוק ומעכבות גם את הבלוטה שלו. על כן מעדיפים גם תוך כדי טיפול תרופתי לשמור את האם על גבול פעילות היתר
4. תוך מחלת יתר פעילות של בלוטת התריס האם מיצרת נוגדנים העוברים לתינוק (אין לכך קשר אם האם טופלה או לא) הם עוברים בכל מקרה) נוגדנים אלה גורמים לתינוק יתר פעילות של הבלוטה לאחר לידתו.

שאלה: אחת הסיבות הטבעיות להתקרחות אצל גברים היא עודף הורמונים: 1. על איזה הורמונים מדובר? 2. האם ואיך ניתן לווסת את רמתם כדי למנוע התקרחות ?

תשובה: 1 מדברים על ההורמון הגברי
2. למרבה הצער אין דרך לוויסות שישפיע על התקרחות

שאלה: לפני כשנה בבדיקת C T נמצא שיש לי גוש בגודל של 2.5 ס"מ בבלוטת האדרנל. עשיתי כל מיני בדיקות, רמת החומצה האורית היתה גבוהה, מה הקשר ומה זה אומר?

תשובה: אין קשר לחומצת אורית לבלוטת יותרת הכיליה
CT הביא קדמה אבל יצר בעיות חדשות. מגלים היום גושים שלעיתים אין להם כל משמעות מבחינת גרימת מחלות. אולם כל גוש כבדהו וחשדהו.
במעקב שלי נמצאים מספר אנשים שידוע אצלם על קיום גוש שאותר ב- CT או ב- MRI והם חיים איתו טוב בין 5-10 שנים ואין עד היום כל עדות לפעילות הורמונלית או אחרת של הגוש.

שאלה: ילדה בת 4, גובה 113 סמ ומשקל 23 קג. הילדה הוסיפה בשלושת החודשים האחרונים כשלושה קג ו-3 ס"מ, לאחרונה נראה כי קצב הגדילה גדל. התופעה היחידה ששמנו לב אליה היא תיאבון רב ומוגבר בתקופה האחרונה, מה יכול להיות הגורם?

תשובה: 1. לעיתים בעקבות העמסה קלורית יש האצה במשקל ובגובה. יש צורך בהדרגה לעבור לתזונה מאוזנת שתמנע זאת. דחיה של פתרון רק תחמיר את הענין
2. יש לבצע צלום כף יד לגיל עצמות
3. יש לוודא שאין צמיחת שער באיזור אברי המין ואין גדילה של חזה
4. אם הכל תקין, יש צורך לוודא משקל וגובה בעוד 3 חודשים- לדעת שלא היתה טעות במדידה ולוודא קו גדילה.

שאלה: בתי בת 7.5 מתחילה להתפתח בחזה. עדין ללא שיער. היא גבוהה לגילה, וקצת מלאה. האם אני צריכה לדאוג?

תשובה: גדילת חזה בגיל 7.5 שנים מחייבת בדיקת אנדוקרינולוג ילדים, למרות ההתפתחות המהירה בימינו, עדיין מדובר בגיל צעיר במקצת.

שאלה: אני סובלת מפעילות יתר של בלוטת המגן בתקופת ההריון הבלוטה התאזנה ולכן הופסק הטיפול התרופתי. היום בני בן שישה שבועות ומתחילה להרגיש את תופעות ההיפר שוב, אני מניקה - האם זה מזיק לתינוק בדרך כלשהיא? האם אוכל להתחיל טיפול תרופתי?

תשובה: תרופות הניתנות לאם לטיפול במחלה זו עוברות בחלב האם ומשפיעות על היונק.
האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים וספרי רפואת הילדים סווגו תרופות ממשפחה זו בקטגוריה שצריך השגחה מיוחדת על תינוק שאימו מקבלת תרופות אלה והוא יונק
המלצה נוספת המצויה בספרות הרפואית היא שבהריון והנקה- אם יתר הפעילות באם היא קלה - ממליצים להשאירה ללא תרופות
ההחלטה שלך היא קשה - במידה ההתינוק ממשיך לינוק ואת מקבלת תרופות- יש צורך לבצע בדיקות דם תקופתיות לעיתים קרובות לתינוק - תת פעילות ממש של בלוטת התריס בתינוק - היא בעיה
אין זה דומה לתת פעילות מלידה של בלוטת התריס שהיא ממש מסוכנת לתינוק אך המעקב הצמוד הוא כדי לא להגיע למצב זה

שאלה: האם עישון פוגע בתהליך הגדילה ?

תשובה: אני בטוח שהגובה הוא משני בחשיבותו להתפתחות סרטן הריאות
לצערי הכרתי מספר אנשים שמתו בגיל יחסית די צעיר מסרטן הריאות בעקבות עישון
ולעניינינו- לא מוכרת לי השפעה של עישון על גדילה.

שאלה: ברצוני לדעת:1. מה המשמעות של השימוטו והאם בכלל ניתן לאבחן הבדל בין "סתם" תת- פעילות להשימוטו. 2. ידוע לי כי חוסר בהורמון בתק' הילדות גורם לפגיעה במוח עד לפיגור שכלי, האם גם חוסר תפקוד לא מטופל בבגרות יכול לפגוע בפעילות המוח?

תשובה: תת פעילות בלוטת התריס מתחת לגיל שנתיים (הגיל בו מתפתח המוח) גורמת לפגור שכלי
גילאים המאוחרים יותר אין חשש כזה ואין זה משנה אם תת הפעילות התפתחה כתוצאה ממחלת השימוטו או מסיבה אחרת - הטיפול זהה.

שאלה: האם קיים ניתוח שבאמצעותו ניתן להגביה אנשים? וכיצד הוא מתבצע?

תשובה: בניתוח זה מנסרים את העצמות לשני חלקים. מכניסים ברזל לחלק העליון ולחלק התחתון. מחברים ביניהם בבורג. כל יום מרחיקים את שני החלקים בצורה מזערית התהליך יכול להמשך 12-18 חודש. התהליך לא פשוט. מבצעים אותו האורטופדים במקרים קיצוניים.

שאלה: ילדתי קיבלה את המחזור בפעם הראשונה, מה הקשר בין קבלת המחזור לצמיחה לגובה?

תשובה: ילדה נמוכה גדלה לאחר המחזור כ- 6-4 ס"מ סה"כ עד סיום הגדילה ילדה גבוהה מוסיפה כ- 12-14 ס"מ.

שאלה: האם יכול להיות קשר בין בעיות הורמונליות לבין הפלות חוזרות (פעמיים רצוף בשנה, בסביבות שבוע 9, הריונות ראשונים)? אילו בדיקות מומלץ לבצע?

תשובה: יש קשר בין הורמונים מסוימים להפלות. על פי בדיקת רופא ושיחה ושמיעת ההסטוריה הרפואית שלך- ניתן יהיה לברר אילו הורמונים אינם פעילים אצלך איזו מערכת צריך לבדוק, ולהתאים לך טיפול.

שאלה: מהי מחלת אדיסון וכיצד מטפלים בה?

תשובה: הכוונה לתת פעילות של בלוטת יותרת הכיליה - קליפת יותרת הכיליה מפרישה את הורמון הקורטיזול האחראי להוציאנו ממצבי חרום
מפרישה את הורמון האלדוסטרון האחראי לשמור על ריכוזי מלחים כגון נתרן (בהעדרו מאבדים נתרן) בהעדרו ריכוזי האשלגן עולים ומסכנים את פעולת הלב
במחלת אדיסון נוטים לעייפות, חולשה, שלשולים, אבוד מלח ועוד.

שאלה: אבקש לקבל מידע בנושא פריון ויתר פעילות של בלוטת התריס. האם אפשר להכנס להריון כשיש תריסיות יתר? האם קיימים ומהם הסיכונים לאם ולעובר? האם תוכל להפנות אותי למומחה המשלב את שני התחומים?

תשובה: תרופות הניתנון לאם הסובלת פעיולת יתר של בלוטת התריס , עוברות לעובר ועלולות לעכב את הבלוטה שלו. יתכן קושי להכנס להריון . אם מצליחים להכנס להריון משתדלים בהריון להשאיר את האם במצב של יתר פעילות קלה.
אפשרות אחרת היא לתת טיפול ביוד רדיואקטיבי לפני הכניסה להריון
עליך להתיעץ עם אנדוקרינולוג ולדון יחד איתו לפי מצבך מה כדאי לעשות. בכל בית חולים יהיה אנדוקרינולוג שישתף גם פעולה עם מחלקת היולדות שבמקום - הצוות יטפל בך במשותף.

שאלה: אני מטופלת באנדרוקור ודיאן 35 כבר 10 חודשים, בשל בעיית שיעור יתר ואקנה. התוצאות נפלאות, אולם אני מרגישה כי בחודשים האחרונים חלה ירידה דרסטית בחשק המיני שלי. האם יש קשר ישיר בין השניים, וכיצד (אם בכלל) ניתן לפתור את הבעיה?

תשובה: טיפול קבוע באנדרוקור (ציפרוטרון אצטט) כל יום במינון של 100 מגר ליום- מקובל כמדכא כל חשק מיני וניתן שנים רבות בצו בית משפט לאלה שאינם יכולים לשלוט בדחפים המיניים שלהם.
טיפול בדיאן אינו מקובל כמדכא דחף מיני.
על טיפול כפי שאת מקבלת אין ביטחון שהוא הגורם. כדי לענות על כך את צריכה להתייעץ עם הרופא שלך ולנסות יחד איתו טיפול חלופי לתקופה מסויימת כדי לבדוק האם הפסקת הטיפול באנדרוקור משפרת את המצב.

שאלה: בני בן 9 חודשים, לאחרונה החלה נשירת שיער מהצד הימני למעלה, ואף נהייתה שם קרחת, יש שם מעט קשקשים. אנו מאוד מודאגים, ממה נובעת נשירת השיער? האם יש צורך לערב את רופא הילדים שלו?

תשובה: הסיכוי שבילד רגיל תהיה נשירת שער מחוסר ויטמינים אינה סבירה.
צריך לגשת לרופא הילדים כדי לבדוק האם לא מדובר בפטריה מקומית
די שכיח שאין מוצאים סיבה לכך

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום