קפה נשי, קפה גברי

(0)
לדרג

קפה? אם את אשה (או אם אתה גבר) כדאי שתחשבו שוב, על ההבדלים בין המינים בראי הקפאין

מאת: חוקרים אמריקניים מצאו עוד הבדל בין שני המינים: קפאין עושה להם דברים שונים לגמרי. מה מסתתר מאחורי ההבדל? כבר שנים שאומרים לנו שנשים נוהגות גרוע בגלל תפיסה מרחבית ירודה מלידה, ושגברים אלימים ובוגדים רק מצייתים לדחפים קמאיים שאינם יכולים למשול בהם. ממצאים חדשים שפורסמו לאחרונה מלמדים על כך שאפילו...

מאת: צחי צוק

לב של אשה

על פי המחקר, אצל נשים גורם הקפאין להגברת קצב הלב ולהזרמה גדולה יותר של דם. אצל גברים, לעומת זאת, קפאין גורם להצרתם של כלי הדם ולהגברת ההתנגדות לזרימה. החוקרים אינם יודעים עדיין מה בפיסיולוגיה שלנו גורם לשוני.

למרות ההבדל בשיטה, מפתיע לגלות שלחץ הדם עולה אצל שני המינים בדיוק באותה רמה. מכאן, שהסכנה לבריאות הלב שווה אצל כולם, בייחוד למי שסובל ממתח רב. "אם יש לכם לחץ דם גבוה, ותרו על קפאין, בייחוד אם אתם סובלים ממתח רב", אמר כותב המאמר, ד"ר וויליאם ר. לובאלו מאוניברסיטת אוקלהומה לסוכנות הידיעות רויטרס.

איך הם בדקו?

ד"ר לובאלו ועמיתיו בדקו 42 נשים ו35- גברים בריאים, בעלי לחץ דם נורמלי אשר שותים קפה בקביעות. קבוצת הניסוי נטלה גלולות קפאין, שכל אחת מהן מכילה כמות חומר שיש בשתיים-שלוש כוסות קפה.

קבוצת הביקורת קיבלה גלולות פלסבו (פיקטיביות). כדי להגביר את הלחץ הנפשי של כל אחד מן הנבדקים, הם התבקשו לשאת נאום מול שני חוקרים בחלוק לבן, שצילמו אותם במצלמת וידאו.

התוצאה היתה כאמור, שנשים פמפמו יותר דם מהלב, וגברים הצרו את עורקיהם. אולם, תוצאה נוספת שהתקבלה לא היתה קשורה כלל לקפאין. נשים הגיבו יותר למשתנה הלחץ (נשיאת נאום) יחסית לגברים.

החוקרים כותבים, שאולי זה מה שגרם לעלייה בקצב ליבן ולהבדלים מול הגברים.

זהירות: מסקנות נמהרות

מקריאת תוצאות המחקר עולה כי החוקרים לא ממש הצליחו לבודד את משתנה הקפאין ממשתנה הלחץ, ובמילים אחרות, חסרה להם קבוצת ביקורת נוספת.

החוקרים השתמשו בשתי קבוצות: אחת שנטלה גלולות קפאין ועמדה בתנאי לחץ ואחרת שנטלה גלולות פלסבו (אינבו בעברית, צירוף של אין ו-בו) ועמדה בתנאי לחץ. חסרה להם קבוצת ביקורת שתקבל גלולות קפאין, אך לא תעמוד בתנאי לחץ. אז אולי היו מתקבלות תוצאות אחרות לגמרי, ושני המינים היו יוצאים שווים (רחמנא ליצלן).

באו לדבר על זה בפורום זוגיות חברה ותעסוקה

לכתבות אוכל נוספות היכנסו לאתר גודפוד

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום