שאלות נפוצות בפורום השתלות

(0)
לדרג

האם לאחר השתלת איבר חייבים בנטילת תרופות מסוכנות ולכמה זמן?

מטרת התרופות הניתנות לאחר השתלת איבר הנה מניעת דחיית השתל על ידי המערכת החיסונית של המקבל. את התרופות יש ליטול כל עת שהשתל מתפקד. סוג ומינון התרופות נקבע מדי פעם על ידי הצוות הרפואי תוך מעקב קבוע. לכל תרופה יש תופעות לוואי לא רצויות וסיכונים הנובעים מנטילתה לטווח ארוך, כאשר היא במינון גבוה. מאחר וקיימים היום מספר סוגי תרופות, ניתן בידינו לשלבם במינונים קטנים יותר, אשר מחד גיסא ישיגו את המטרה של מניעת דחיית השתל ומאידך גיסא יקטינו את תופעות הלוואי והסיכונים.

כמה זמן עלי לחכות בתור להשתלת כליה?

להשתלת כליה אין תור. כל המועמדים להשתלה נמצאים ברשימה ארצית. ליד שמו של כל מועמד מצויין המרכז הרפואי בו בחר להנתח. כאשר מזדמנת כליה מתורם בעל סוג דם מסוים, נבדק הדם של המועמדים בעלי אותו סוג דם הנמצא דרך קבע במעבדה הארצית:
1. קביעת סווג הרקמה של התורם (של החולים, כאמור, נמצאים כבר במחשב המעבדה).
2. הצלבה לימפוציטרית-עימות בין תאי לימפה מסוג מסויים (T) של התורם עם סרום של כל חולה וחולה מאותה קבוצת דם.
- חולים אשר הסרום שלהם גורם לתמותה של תאי הלימפה של התורם נושרים מהרשימה. מקבוצת החולים שנשארה מאתרים את אלה שסוג רקמתם זהה או קרוב יותר לאותה זהות ריקמתית של התורם.
- מתוך קבוצה זו בוחרים מועמד בהתאם לגילו (עדיפות לבני 16 ומטה).
- משך הטיפול בדיאליזה (תקופה ארוכה מועדפת על פני הקצרה).
- רגישות כלפי האוכלוסיה. ישנם מועמדים שפתחו נוגדנים כלפי צרופים שונים של סווגי רקמה וקשה למצוא עבורם שתל כליה, לכן במידה ולחולה מסוים למרות רגישותו, מתאימה הכליה במבחן ההצלבה-עדיפותו תקודם.

האם יש יתרון להשתלת כליה על פני טיפול בדיאליזה?

תרומת כליה ואונת כבד מותרים הן מתורמים חיים קרובי משפחה והן מזרים אשר כוונתם כנה. לצורך אימות כוונות התורם פועלות ועדות בדיקה המאשרות או שוללות ההשתלה מן החי.

מי זקוק להשתלת כבד וכיצד מגיעים להשתלה?

כל חולה הסובל ממחלת כבד סופנית (שחמת) ואשר סבל מסיבוכים של המחלה כגון:
דימום מהקיבה, מיימת צהבת וגרד, מופנה לבדיקה למכון הכבד ולאחר הערכה ובדיקה יישקל הצורך בהשתלה. מקרים דחופים של דלקת כבד סוערת נדירים יותר, כאשר בהם חלה התדרדרות מהירה בתפקוד הכבד מתוך בריאות שלמה ויש צורך בהשתלה דחופה.

מהו הניסיון בהשתלות כבד בבילינסון?

עד כה בוצעו במחלקה כ-200 השתלות כבד. שעור ההצלחה דומה לממוצע בעולם, שעומד על 84% הישרדות בשנה ראשונה.

מהו משך ההמתנה להשתלה בבילינסון ולפי מה נקבע התור?

משך ההמתנה תלוי בסוג הדם ומצב החולה. לבעלי סוג דם O ההמתנה ממושכת יותר מאחר ולקבוצת דם זו מספר הממתינים הגדול ביותר. סה''כ משך ההמתנה הממוצע עומד על 120 חודש. עם זאת, במקרים דחופים ההמתנה קצרה יותר. משך זמן ההמתנה הנו רק אחד הגורמים הקובעים את תור החולה. אנו, כמו בכל העולם מתחשבים בעיקר במידת הדחיפות. חולים מאושפזים במצב קריטי יקבלו עדיפות על פני חולים הממתינים להשתלה בבית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום