ד"ר, תסתכל לי בעיניים

(0)
לדרג

מאת: ד"ר רונית פרילינג

העובדה שגן הילדים, אליו אנו שולחים את יקירינו מידי בוקר, הוא מקום חמים וסימפטי, לא משנה את עובדת היותו מוקד מרכזי להתרחשות גל ההדבקות הנפוץ ביותר של דלקות עיניים. כאשר ילדיכם נמצאים בגן, קשה יותר לשמור על ההיגיינה שלהם ולהקפיד על נטילת ידיהם בתדירות גבוהה, וכמעט בלתי אפשרי למנוע את המגע שלהם עם חפצים של ילדים אחרים.

בנוסף לכך, בשלב שבו הופכת הדלקת לנראית לעין, הילד כבר מתחיל להדביק ילדים אחרים בסביבתו, ולכן קשה מאד למנוע את התפשטות התופעה בגן על ידי שליחתו הביתה בשלב שיהיה מוקדם דיו.

דלקות עיניים בקרב תינוקות נבדלות מדלקות בקרב ילדים באופן שבו הן מתבטאות בעיניים, בגורמים שהובילו להופעתן ובאופן הטיפול בהן. בנוסף לכך, דלקת עיניים היא שם כולל למגוון של סוגים, הנבדלים זה מזה בסימפטומים ובדרכי הטיפול. לכן, אבחון נכון של מקור הדלקת והענקת הטיפול הנכון על ידי רופא העיניים, הם שני אלמנטים בעלי חשיבות רבה למניעת סיבוכים ותופעות לוואי בלתי רצויות. חשוב לא לזלזל במקרים של דלקות ממושכות, ולגשת לרופא עיניים ילדים, על מנת להגיע לאבחון הספציפי של סוג הדלקת, ובהתאם לכך גם לטיפול המתאים.


דלקות עיניים שכיחות בקרב ילדים:

דלקת העפעפיים:
הגורמים לדלקת זו יכולים להיות זיהום כרוני של שולי העפעף או הפרשה לא תקינה של החומר השומני שהעפעפיים מייצרים. חומר זה נותר על שולי העפעף וגורם לדלקת, שמתבטאת בקשקשת על פני הריסים, אודם בעפעפיים ובלחמית, גרד ותחושה של נוכחות גוף זר בעיניים.
הטיפול נעשה על ידי ניקוי מקומי של הקשקשת וההפרשות מספר פעמים ביום באמצעות תמיסת Lid-care, וכן במתן טיפות אנטיביוטיות.

דלקת אלרגית של הלחמית:
דלקת אלרגית מופיעה לראשונה בדרך כלל בקרב ילדים בגילאי 3-5 שנים, ויכולה להימשך לאורך תקופה של בין 4 ל-10 שנים, עם תקופות של התלקחויות ותקופות של רגיעה.
בקרב ילדים עם דלקת עיניים אלרגית, שכיח למצוא מרכיבים נוספים של אלרגיה, כמו אסטמה ונזלת אלרגית. הביטוי העיני של הדלקת הינו אודם וגרד תמידי בעיניים, ללא הפרשות, מלווים בקושי בפתיחת העיניים בבוקר, בתגובה לאור שמש.

הטיפול בדלקת זו משלב בין טיפות סטרואידים וטיפול אנטי היסטמיני, עם ירידה הדרגתית ומבוקרת למניעת התלקחות חוזרת.

דלקת ויראלית:
דלקת ויראלית מתחילה בדרך כלל בעין אחת וכעבור יומיים-שלושה עוברת לעין השניה, כאשר הגורם הינו וירוס - אדנו.

הביטוי העיני של דלקת זו הוא נפיחות בעפעפיים, תחושת סינוור והפרשה מימית.
מדובר בדלקת מאוד מדבקת, ולכן חשוב להקפיד על היגיינה ולהפריד מגבות ומצעים משאר בני המשפחה. הדלקת מטופלת על ידי נטילת טיפות אנטיביוטיות במשך 10 ימים וניקוי ההפרשות באמצעות תמיסה.

דלקת חיידקית:
הדלקת החיידקית מתבטאת בהפרשה מוגלתית מרובה בשתי העיניים, עם אודם ונפיחות ניכרים.
לעיתים תיתכן דלקת לחמית דמית, הנגרמת כתוצאה מחיידק HAEMOPHILUS. דלקת זו שכיחה בקרב ילדים מתחת לגיל 4 שנים.
הדלקת החיידקית מטופלת בטיפות אנטיביוטית למשך תקופה של כשבועיים.

דלקות עיניים שכיחות בקרב תינוקות:
אחת התוצאות השכיחות של דלקת עיניים בקרב תינוקות היא החסימה של שק הדמעות. ברוב המקרים מדובר בחסימה של שק הדמעות בעין אחת, אם כי לעיתים נדירות תיתכן חסימה דו-צדדית.

החשד לחסימה צריך להתעורר במקרים של דלקת עיניים חד-צדדית ממושכת, במקרים של דמעות יתר בעין אחת, וכאשר בלחיצה על שק הדמעות נראית הפרשה מוגלתית מרובה.

הטיפול בחסימת דרכי הדמעות כולל ניקוי ההפרשות על ידי תמיסה אנטיספטית ועיסוי של שק הדמעות. מטרת העיסוי הינה להעלות את הלחץ ההידרוסטטי (הלחץ שמפעיל נוזל בתוך חלל סגור) בתוך השק, ועל ידי כך לבקע את אותו קרום שחוסם את המעבר התקין של הדמעות מהעין לאף.

במידה והחסימה אינה נפתחת עד גיל שנה, יש צורך לבצע פתיחה כירורגית של החסימה.
דלקת בלחמית יכולה להיגרם לרך הנולד בזמן המעבר דרך תעלת הלידה. השכיחות של הדלקת נעה בין 1-12 אחוזים, ונגרמת כתוצאה מחשיפה לחיידקים הנמצאים בתעלת הלידה. חיידקים אילו גורמים לזיהום הלחמית בתינוקות בשבועות הראשונים לחייהם, ועלולים לגרום לנזק לעין במידה ואינם מאובחנים במועד ומטופלים בהתאם.

ד"ר רונית פרילינג היא יועצת ברפואת עיניים ילדים ופזילה, קופת חולים מאוחדת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום