ו....שוב על דיאטה ...

(0)
לדרג

על דיאטה כדרך חיים, על משמעות היסטורית ושינוי התפיסה התרבותית, שיהיה בתיאבון

מאת: מה מזכירה לך המילה דיאטה? אם היא מזכירה חסה, לבן, מלפפון, עונש ומסכנות - זהירות! אתם ודאי לכודים במעגל הקסמים המייאש: יורדים במשקל, נשברים ושוב עולים, ובדרך כלל עם ריבית. לא בכדי אני טוענת שדיאטה משמינה. עובדה, רבים כל כך עושים דיאטה ו... נשארים עם עודף משקל. רחל גרנות, מחברת הספר "לאכול...

פירוש המילה דיאטה בלטינית היא תזונה, אבל רבים מפרשים אותה כמלחמה בעודף המשקל. למי שהשתתף באין ספור מלחמות כאלה, המילה דיאטה מזכירה גם סיוט.

רבים ממטופלי מספרים לי שהם אוכלים רק לחם קל, גבינות עם חצי אחוז שומן, סלטים ויוגורט דל שומן ובכל זאת לא מצליחים לרדת במשקלם. הם כנראה אוכלים הרבה דיאטה... אבל דיאטה יעילה ונכונה אינה עניין של "כוח רצון" או "מותר" ו"אסור". בדיאטה מתאימה מותר לאכול הכול. זו רק שאלה של כמויות.

רינה היא "מדיאטת" קלאסית. כבר שנים רבות שהיא מחליפה דיאטה בדיאטה. שאלתי אותה מה היא אוכלת לארוחת בוקר. "כשאני לא בדיאטה", ענתה, "אני אוכלת פרוסת לחם, גבינה ועגבנייה, אני ממש אוהבת את זה." "וכשאת בדיאטה?" שאלתי. "עוגה." ונבר אמרו אבותינו : מים גנובים ימתקו.

השוק מוצף ובמיוחד בעונה זו של השנה בספרים, מאמרים ותוכניות שמבטיחות ניסים, תוצאות מידיות. האם ייתכן שאותה דיאטה, אותו תפריט יתאימו לי, לשכנתי ולבעלה של חברתי? בהחלט לא! וכאשר אותה דיאטת קסם מופלאה נכשלת, מתגנבת ללב מסקנה עצובה: זה אני, אני לא בסדר, כולם יורדים מהדיאטה הזו בקלות, רק אני לא. אין לי אופי.

כמה חבל לחשוב כך, כמה מיותר. למעשה, לאיש אין כל סיכוי להתמיד בדיאטה חמורה ולא מתאימה. הרי אי אפשר להתמיד בתפריט קבוע וחמור לאורך זמן. תמיד חורגים מהמסגרת, וזה בסדר. היזכרו בדיאטה האחרונה שעשיתם. איפה נשברתם ולמה? ומדוע לא הצלחתם לחזור למסגרת? והעיקר, האם בכלל היה סיכוי לעמוד בה לאורך זמן?

וחברים, ירידה במשקל היא תהליך ממושך. צר לי, אבל אי אפשר לרדת 10 ק"ג ב- 10 ימים, אלא אם משקלך 300 ק"ג, ירחם השם. כדי להיפטר מ- 10 ק"ג יש לרדת בהדרגה ק"ג אחר ק"ג, אין קיצורי דרך. צריך ללמוד להיתקע במשקל (אחד הקטעים המתסכלים ביותר בתהליך), אפילו להעלות מעט, ובכל זאת להמשיך, כי הרי כך זה בחיים.

הרזיה היא רק חלק קטן מהעבודה. השמירה על המשקל הרצוי היא מטרה חשובה באותה מידה. כאשר עושים דיאטה מאוזנת ומותאמת אישית, מצליחים לרזות גם אם חורגים מהתפריט,וכדי לשמור על המשקל הרצוי, עלינו להכיר את דפוסי האכילה שלנו, להתאים את התפריט אלינו ולא אותנו לתפריט, ובעיקר, לעשות שלום עם האוכל.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום