מחלת היאפים ? אולי מחלה בסינוסים

(0)
לדרג

האם יש קשר בין תסמונת העייפות הכרונית לבין סינוסיטיס?

מאת: האם יש קשר בין תסמונת העייפות הכרונית לבין סינוסיטיס?

הסיבה לתסמונת העייפות הכרונית אינה ידועה, אך יש המאמינים כי התסמונת נובעת מוירוס. בעבר נקראה מחלת היאפים למרות שאינה קשורה למעמד חברתי-כלכלי. התסמונת יכולה להמשך חודשים עד שנים, ונראה ששכיחותה רק הולכת וגוברת.

מסקרנות מחקרית ראשונה עולה כי בקרב סובלים רבים התשובה נמצאת להם מתחת, או ליתר דיוק בתוך, האף. המחקר החדש מראה כי עשוי להיות קשר בין תשישות או כאב גופני לבין בעיות סינוסים. מחקר זה מהווה פריצת דרך חשובה בריפוי תשישות כרונית ופיברומיאלגיה (מחלה ראומטית הפוגעת בעיקר בנשים המלווה בכאבי שלד ושריר סימטריים) במידה ועבודות נוספות יבוצעו בנושא. ד"ר אלכסנדר צ'סטר, החוקר הראשי מסביר כי פיברומיאלגיה הינה תסמונת המאופיינת בנקודות כאב רבות בפיזור נרחב בגוף.

ד"ר צ'סטר, מרצה באוניברסיטת גורג'טאון בארה"ב, התחיל לחקור את הנושא לאחר שהבחין כי רבים ממטופליו אשר סובלים מבעיות סינוסים מתלוננים גם על תשישות וכי רבים אשר מרגישים כאב בלתי מוסבר ועייפות סובלים גם מבעיות בסינוסים.

"במקרים רבים כאשר אני מטפל בתסמיני הסינוסים, נעלמים כאבי הגוף והעייפות אשר תיארו המטופלים," טוען ד"ר צ'סטר. עייפות הינה תסמונת מוכרת לסינוסיטיס, אך נוטים להתעלם מבעיות סינוסים כאשר מדובר בחולה אשר מתלונן מעייפות וכאבי גוף."

ד"ר צ'סטר סקר 297 מטופלים עד גיל 40 אשר עברו בדיקות שגרתיות ונשאלו בהקשר לעייפות, כאבי גוף ותסמינים טיפוסיים לבעיות סינוסים.

כ- 22 אחוז מהמטופלים התלוננו על עייפות כרונית בלתי מוסברת, 11 אחוז התלוננו על כאב כרוני בלתי מוסבר ו- 9 אחוז התלוננו על שניהם. במחקר נמצא כי 9 אחוז אלה מאופיינים בסיכוי גבוה פי 10 לדווח על תסמינים הקשורים לסינוסים.

תסמינים הקשורים לסינוסים נמצאו שכיחים יותר בקרב משתתפים עם עייפות בלתי מוסברת מאשר בקרב משתתפים עם עייפות הקשורה למחלה גופנית או נפשית. לכן מסיקים החוקרים כי עייפות בלתי מוסברת קשורה יותר לבעיות סינוסים מאשר לעייפות מסוג אחר.

15 מתוך 65 המטופלים אשר סבלו מתסמיני עייפות התאימו לקריטריון האבחוני של תסמונת העייפות הכרונית ולרובם היו בעיות בסינוסים. תוצאות המחקר פורסמו החודש בירחון רב היוקרה
Archives of Internal Medicine

"יש לערוך מחקרים נוספים על מנת שיהיה אפשר להוכיח כי טיפולי סינוסים מקלים על כאב ועייפות. מחקר זה נותן תקווה ואפשרות עתידית לסיוע טיפולי," טוען ד"ר צ'סטר.

ד"ר ניל באטאשריה מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרוורד גם חוקר את הקשר בין תסמונת התשישות הכרונית לבין בעיות סינוסים. במחקר אשר פורסם מוקדם יותר השנה הוא מצא כי 4 מתוך 5 מטופלים אשר סובלים מסינוסיטיס כרוני מדווחים על עייפות חמורה.

ד"ר ניל באטאשריה טוען כי העייפות בקרב המטופלים הסובלים מבעיות כרוניות בסינוסים נובעת ממחסור בשינה איכותית או בשימוש בתרופות טיפולית לתסמיני הסינוסים. אפילו תרופות אשר אינן מרדימות גורמות לעייפות בקרב מחצית מן המטופלים, הוא מוסיף.

"אנו יודעים כי עייפות היא תסמין של סינוסיטיס, אך טועים לחשוב כי זהו תסמין זניח. אני מאמין כי בעיות סינוסים ועייפות קשורים הרבה יותר ממה שחושבים," מסכם ד"ר ניל באטאשריה.

בעבר לא קיבלה תסמונת התשישות הכרונית את הבמה הראויה לה ומטופליה נחשבו היפוכונדרים ואף היסטריים. לאור מידע מחקרי רב הולכת ומצטיירת תמונה שונה לחלוטין והסובלים מעייפות כרונית יכולים לשמוח בכך שתווית חולי הנפש אשר הודבקה להם בעבר אולי קשורה לבעיית סינוסים פשוטה הניתנת לריפוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום