וירוסים מחסלי חיידקים

(0)
לדרג

וירוסים אוכלי חיידקים - פאגים, עשויים להיות התשובה לבעיתיות של השימוש באנטיביוטיקה, והטיפול הראשוני שמיישם זאת יתקיים כבר בשנה הבאה.
לפני כמחצית המאה, אנטיביוטיקה יצרה מהפיכה בעולם הרפואה כשהפכה מה שפעם היו זיהומים קטלניים כמו שחפת, למחלות בעלות טיפול. ואולם שימוש יתר הפך את האנטיביוטיקה ללא יעילה, ומדענים כעת מחפשים אחר תחליפים. אחת האפשרויות היותר מבטיחות היא זו המשמשת מזה זמן במזרח אירופה וברוסיה מזה כמה עשורים: טיפול בקטריופאגי.
המילה בקטריופאגיה מגיעה משילוב של המילה בקטריום והמילה היוונית פאגין, שמשמעה לאכול. פאגים, כפי שהם מכונים, מעולם לא נחקרו לעומק בדומה לטיפולים אחרים מהמערב, בעיקר משום שאנטיביוטיקה נחשבה ליעילה כל כך. ואולם עם ההתנגדות הגוברת במהירות, החוקרים התחילו לחקור באופן רציני את הטיפול הפאגי, והטיפול הראשון יכול להיכנס לשוק המערבי כבר ב- 2004.
"היופי נובע מכך שהפאג' מתחבר והורס סוג ספציפי של חיידקים, ומשאיר את כל החיידקים הטובים ללא נזק" אומרת דניס קונרו, מנכ"ל נובוליטיקס בבריטניה, חברה העובדת על פרופילקטיים למניעת זיהום סטאף.
סטאף, שם קיצור ל- Staphylococcus aureus, נפוץ מאוד בבתי חולים. הוע מועבר באמצעות העור ומערות האף, ובעבר היה אחת הצרות העיקריות של חולים מנותחים. אנטיביוטיקה פתרה את הבעיה, אבל ההתנגדות לאנטיביוטיקה כנגד הסוגים הנפוצים הולכת וגוברת.
המשחה שמפתחים בנובוליטיקס יכולה לחסל את זיהום הסטאף במערות האף ולמנוע את התפשטותו. ניתן למרוח את המשחה על מכשירים דוגמת קטטר על מנת למנוע הידבקות. כבר מתחילים בשלבים השני והשלישי של הניסויים הקליניים הנדרשים לאישור התרופה בארצות הברית.
פליקס ד'הרלה ממכון פסטר בצרפת טבע את המונח בקטריופאגים, לוירוסים התוקפים חיידקים, ב- 1917. זוהי אחת מצורות החיים הפשוטות ביותר על פני האדמה, עם ראש המורכב מ DNA, ורגליים דקיקות שאוחזות בחיידק. פאגים מכניסים את ה DNA שלהם לחיידק, והחיידק בעקבות זאת מייצר עותקים של הפאגוס עד שהוא מתפוצץ. הפיצוץ מפזר מאות פאגים חדשים לאיזור הנגוע.
בגרוזיה משתמשים בפאגים על בסיס קבוע כטיפול בסוגים רבים של זיהומים.
"הם לא כורתים רגליים בגלל כיבים ברגליים כתוצאה מסכרת בגרוזיה, משום ששם פאגי הסטאף עובדים מצויין" אומרת אליזבת קטר, בהתייחסה לעובדה שזיהומים מהסוג הזה יכולים להוביל לכריתות במערב. קטר היא מנהלת המחקר הבקטריופאגי באוניברסיטת אברגרין סטייט בוושינגטון.
קטר סייעה לפחות לשני חולים שסבלו ממה שנראה כמו זיהומים חשוכי מרפא להבריא, כשהציעה להם להגיע לטיביליסי בגרוזיה לטיפול.
למרות ששם הטיפולים הפאגיים נפוצים ויעילים, העולם המערבי דורש הוכחות מוצקות יותר לכך שהטיפולים בטוחים ויעילים. מסיבה זו חברות כמו נובוליטיקס, אינטרליטיקס, ואחרות מצאו עניין מסחרי בהבאת הטיפולים הפאגיים לתהליך הנדרש לפני ניסוי ושיווק.
אחד החסרונות הוא שהטיפולים הפאגיים עלולים להיות ייחודיים מידי לשימוש נרחב כנגד זיהום, כך אומר קרל מרי, חוקר ראשי במוסדות הבריאות הלאומיים. למשל, פאג אחד יכול לעבוד על סוג מסוים של דלקת ריאות סטרפטוקוקוס (הסוג הנפוץ ביותר של דלקת ריאות), אבל לא על 27 הסוגים האחרים.
פתרון אחד יכול להיות הפקת "קוקטיל" שיכיל מספר סוגים של פאגים, אבל עדין יש מקום לבדיקת היעילות של גישה כזו.
היופי באנטיביוטיקה הוא שהיא פעלה כנגד מספר רב של זיהומים. ואולם היתרון הזה מתברר היום כחיסרון, שכן האנטיביוטיקה מחסלת גם חיידקים טובים שאנשים זקוקים להם לשמירה על בריאותם. יתר על כן, החיידק טוב בלמצוא דרכים להערים על תרופות.
על פי המרכז למחלות מדבקות ומניעתן, שני מליון אנשים בקירוב בארצות הברית סובלים מזיהום בזמן שהותם בבית חולים בכל שנה, ו 90 אלף מהם מתים. יותר מ 70% מהחיידקים הגורמים לזיהומים אלה עמידים בפני לפחות אחד מסוגי האנטיביוטיקה המשמשים כדי לטפל בהם.
טיפולים פאגיים נמצאים בצידה השני של הסקאלה. הם מחסלים את החיידק שהיו צריכים לחסל ללא עוררין, והחיידק לא מפתח עמידות כלפיהם.

http://www.wired.com/news/medtech/0,1286,59430,00.ht
ml

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום