אנדומטריוזיס: לגלות ערנות, לאבחן מוקדם

(2)
לדרג
תוכן מקודם

סובלת מכאבי מחזור מוגברים? מומלץ לבדוק האם מדובר באנדומטריוזיס - התפשטות של תאי רירית הרחם. המחלה עלולה גם לגרום לבעיות פוריות - ולכן חשוב לאבחן בהקדם

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2311253 (מספר מקשר)

האם המחזור החודשי שלך מלווה בכאבים קשים בגב ובאגן, כאבים בבטן התחתונה שמקרינים לרגליים (עם או בלי כאבי מפרקים), עוויתות קשות בבטן, בחילות, הקאות, שלשולים או עצירות, עצבנות ועייפות? אם התשובה חיובית - ייתכן ואת סובלת מאנדומטריוזיס.

מהי מחלת אנדומטריוזיס? ממה המחלה נגרמת?

למרות שהמחלה מוכרת כבר מהמאה ה-19, עדיין לא ידוע באופן חד-משמעי מהו הגורם למחלה; ישנן תיאוריות שונות באשר לסיבותיה.

ישנה סברה כי המחלה מתפתחת כאשר מערכת החיסון איננה מצליחה להילחם בשתלי האנדומטריום ( פיסות של רירית הרחם) שמתיישבים על גבי איברים שונים באגן ואף מחוצה לו.

תיאוריה אחרת גורסת כי יש אצל האישה שרידים של תאי גזע מתקופת העוברות, אשר בבגרותה עלולים להתפתח לתאי רירית רחם, בתנאים הורמונליים מסוימים.

המחלה גורמת להתפשטות רירית הרחם אל מוקדים שונים באגן, שם היא "מתיישבת" וגורמת לכאבים, אי-נוחות ודימום בזמן המחזור החודשי.

המחלה גורמת לכאבים עזים בגב ובאגן, עוויתות קשות בבטן וכאבים בבטן התחתונה. צילום: שאטרסטוק

מדוע יש בעייתיות בכך שתאי רירית הרחם מתפשטים לחלל הבטן - ונמצאים סמוך לאברים אחרים?

כאשר תאי רירית הרחם מגיעים למוקדים מחוץ לרחם, הם מגיבים להורמונים באותו אופן כמו הרירית שעדיין נמצאת במקומה; כלומר: הם עלולים להמשיך לגדול ולדמם בזמן הווסת.

מאחר שהרירית שתולה באיברים שונים, כגון: שחלות, מעי, שלפוחית השתן ואיברים נוספים, הדמם באיברים אלה גורם לכאבים עזים, העלולים להשבית את האישה מפעילות כלשהי למשך יומיים-שלושה ימים.

מעבר לכאבים, הדם שמופרש במחזור נאגר סביב האיבר עליו התיישבה הרירית; ומאחר שאין לו לאן להתנקז, נוצרות בסופו של דבר הצטלקויות והידבקויות במקום, מה שמוביל - עם התקדמות המחלה - לפגיעה בפריון.

מהם התסמינים של אנדומטריוזיס?

מחלת אנדומטריוזיס קשורה בשינויים ההורמונליים סביב המחזור של האישה, אך יש לה ביטויים רבים לאורך החודש כולו - והם מתגברים בזמן הווסת: כאבים עזים בגב ובאגן, עוויתות קשות בבטן וכאבים בבטן התחתונה (שלעתים אף מקרינים לרגליים - עם או בלי כאבי מפרקים).

נדידת הרירית לאזור המעי עלולה לגרום לתופעות כמו בחילות, הקאות, שלשולים או עצירות, עצבנות ועייפות. כמו כן, נשים מדווחות על כאבים בזמן יחסי מין ודלקות בשתן או לחילופין, תחושת דלקת בדרכי השתן ללא עדות בתרביות שתן חוזרות.

האם כל מי שסובלת מהמחלה תחוש בסימפטומים האמורים?

אין בהכרח קשר ישיר בין חומרת המחלה לבין הכאבים שתחוש החולה. יתרה מכך: לא כל מי שסובלת מאנדומטריוזיס תחוש בסימפטומים. לעיתים, המחלה מתגלה בעת ניתוח קיסרי או לפרוסוקפיה (שנעשתה למטרה אחרת), מפני שהאגן נגוע במחלה, מבלי שהופיעו סימפטומים המעידים על כך.

עם זאת, לרוב יש קשר בין חומרת המחלה לבין בעיות פריון. לכן, כשאשה יוצאת לדרך של בירור בעיה בכניסה להריון - תיבדק גם הימצאות אנדומטריוזיס.

כיצד מאבחנים אנדומטריוזיס?

אנדומטריוזיס היא מחלה קשה לאבחון. החשד לאנדומטריוזיס מתעורר, בעקבות הופעת סימנים וסימפטומים אופייניים. במשך שנים רבות, נשים שסבלו מהמחלה לא אובחנו - בשל הנטייה לראות בכאבי מחזור חלק טבעי מהמחזור החודשי. מכאן, נבעו חוסר התייחסות לתלונות והיעדר בדיקות.

עם השנים, התבססה ההבנה באשר לקיומה ומהלכה של המחלה - וההבנה "הולידה" את החיפוש אחר דרכי אבחון יעילות. בתחילה, הדרך הכמעט יחידה שעמדה לרשות הרופאים היתה התגלות ממצא אקראי בניתוחים או ביצוע לפרסקופיה, שבה ניתן לראות את הנגעים.

דרך נוספת להתחקות אחר סימנים לאנדומטריוזיס התבססה על בדיקת תהודה מגנטית. בדיקת MRI אכן מדויקת, אך הזמינות שלה נמוכה ועלותה גבוהה. בנוסף, מחקרים רבים מראים שלבדיקת MRI אין כל עדיפות אבחנתית על בדיקת אולטראסאונד המבוצעת על ידי סוקר מיומן.

קושי נוסף טמון בעובדה שאין עדיין בדיקות דם, המאפשרות את אבחון המחלה. ישנם בדם סמנים מסוימים, שרמתם עלולה להיות מוגברת אצל נשים עם אנדומטריוזיס, אך סמנים אלה אינם ספציפיים - ויכולים להיות מוגברים במצבים רבים אחרים (למשל: דלקת באגן, זיהום, סרטן או אף בזמן מחזור רגיל).

כך, הגיעו הרופאים לאבחון סונוגרפי. האבחון בבדיקת אולטרסאונד כלל שנים רבות רק הדגמה של אנדומטריומה - ממצא ציסטי בעל מראה מאוד אופייני של זכוכית כתושה, המצביעה על קיום נגע אנדומטריוטי גדול בשחלה.

בשנים האחרונות, התפתחה שיטה המאפשרת לסקור את כל אברי המטרה הפוטנציאליים באגן - בעזרת אולטרסאונד - ולבדוק האם אברי המטרה נפגעו על ידי שתלים של אנדומטריוזיס.

שיטה זאת מאוד מדויקת לגבי שתלים מעבר לקוטר מסוים, בעלי חדירה עמוקה. עם זאת, עדין לא קיימת שיטה בה ניתן לבצע הדמיית שתלים שטחיים. עבודות רבות מראות כי סוקר המיומן בשיטה הסונוגרפית יגיע לתוצאות לא פחות טובות מההדמיה המגנטית. לכן, ברוב העולם מקובל כיום להשתמש באולטרסאונד ככלי הראשון לאבחון המחלה.

מהי שכיחות המחלה באוכלוסייה?

ההערכה היא כי 5%-15% מהנשים סובלות מאנדומטריוזיס. למרות השכיחות הגבוהה של המחלה והעלייה במודעות לקיומה, עדיין ניכר קושי בזיהוי המחלה ואבחונה, מאחר שמדובר במחלה מורכבת, עם ספקטרום רחב מבחינת חומרתה.

המחלה גורמת להתפשטות רירית הרחם אל מוקדים שונים באגן. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לטפל באנדומטריוזיס?

קיימות מספר דרכים לטיפול במחלה.

טיפול תרופתי: תרופות נוגדות כאבים ודלקת, גלולות למניעת הריון, הניתנות ברצף - ומדכאות את רירית הרחם; ובנוסף, תרופה שפותחה במיוחד לטיפול במחלה.

טיפול ניתוחי: כאשר הטיפול התרופתי אינו יעיל דיו, כמו שקורה לעתים קרובות, יש לפנות לפתרון הכירורגי: ניתוח לפרוסקופי, במהלכו מחדירים סיב אופטי לחלל הבטן - ומסירים את הנגעים.

האם הטיפול מרפא את המחלה?

אנדומטריוזיס היא מחלה כרונית - ולא ניתן להירפא ממנה. הנזקים שנגרמו על ידי המחלה - בלתי הפיכים. הרפואה מציעה אמצעים לשיפור איכות החיים, הקלה על הסימפטומים, מניעת נזקים נוספים וטיפול בבעיות פריון, שנגרמות כתוצאה מהמחלה.

לסיכום: אבחנה מוקדמת היא המפתח לטיפול מוצלח ולמניעת סיבוכים, הקשורים באנדומטריוזיס. לכן, מודעות גבוהה של הרופאים לתופעה - חיונית לטיפול. נוכח הסיבוכים שהמחלה עלולה לגרום, חשוב מאד להתייחס ברצינות לתלונות המעלות חשד לקיום המחלה. יש לפנות לאבחון אצל רופא מומחה - ולטפל במחלה באמצעים הנדרשים.

פרופ' יגאל וולמן הוא מומחה בגינקולוגיה, רופא בכיר ביחידת האולטרסאונד במיילדות ובגינקולוגיה, במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב).

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום