שלשול מגן מסרטן

(0)
לדרג

תיירים שנתקעו בשירותים יכולים למצוא נחמה: הרעלן שגורם לשלשול מטיילים יכול לשמש כתרופה לסרטן המעי הגס, מבלי לגרום לשלשולים.
תיירים רבים נופלים קרבן לחיידק הידוע לשמצה Escherichia coli לאחר שאכלו מזון נגוע או שתו מים מזוהמים. החיידק משחרר רעלן המציף את המעיים בנוזל והגורם לשלשול מימי.
אותו רעלן יכול לסייע במלחמה בסרטן המעי הגס, אומר ג'אן-מריו םיטרי מאוניברסיטת תומס ג'פרסון בפילדלפיה, על ידי פתיחת תאי המעי הדק ליונים של סידן. פעולה זו מעקבת את חלוקת התאים הבלתי נשלטת שגורמת לסרטן.
על ידי בלימת הגידול, הרעלן יכול לתת לרופאים זמן נוסף כדי להסירו לגמרי בניתוח. הוא יכול גם לשמש כדי למנוע את התפשטות הסרטן למקומות אחרים בגוף, מוסיף פיטארי, כשהתקווה היא "לשמור את הסרטן במקום" הוא אומר.
"זהו מחקר פרובוקטיבי" מציין חוקר הסרטן יהודה פולקמן מבית החולים לילדים בבוסטון. "הוא יכול להוביל לאפשרויות חשובות".

שומר פנימי
שלא כמו מרבית התרופות נגד סרטן, האי-קולי מכוון לתאי המעי אבל לא מחסל אותם. הכימותרפיה המקובלת היום הורסת את התאים הסרטניים וגם את הרקמות הבריאות במקומות אחרים בגוף, וגורמת לתופעות לוואי לא נעימות כמו בחילה.
הצוות כבר הראה שהרעלן מאט את הגידול של תאים סרטניים במעבדה. הוא פותח שני חורים בתאי המעי, אחד המוציא את הנוזל, וגורם לשלשול, והשני המאפשר את כניסת יוני הסידן.
על מנת להימנע משלשול, פיטארי מציע שישתמשו ברעלן האנטי-סרטני בשילוב עם תרופות אחרות. קבוצת המחקר מתעתדת לבדוק את הרעלן במודלים של סרטן בעלי חיים.
סרטן המעי נפוץ בערך פי ארבע במדינות המתועשות בהשוואה למדינות המתפתחות. תזונה עתירת שומן נפוצה יותר במדינות המערב, והיא ככל הנראה מעלה את הסיכון.
פיטארי סבור שהאנשים החיים במדינות המתפתחות יכולים להיות מוגנים בשל נפיצות החיידקים גורמי השלשול, אבל זהו קישור שעוד יש להוכיח. "יש התאמה גבוהה, אבל עדין לא הוכחה הסיבתיות" אומר פולקמן.
בינתיים, מומלץ לתיירים בכל זאת להימנע ממי ברז. חשיפה לרעלן פעם או פעמיים במהלך חופשה לא תחסן אתכם מסרטן המעי, מזהיר פיטארי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום