עיצוב הגוף: הסרת עודפי עור

(0)
לדרג

בניתוחים פלסטיים לעיצוב הגוף לאחר ירידה במשקל מסירים את העור העודף, מותחים את העור הנותר ובמקרה הצורך ממלאים את החלל שנוצר - בעיקר בחזה הנשי

מאת: ד"ר ראנייה אלח'טיב פאהום

שכבת העור שלנו היא שכבה אלסטית שנמצאת על גבי שכבה של שומן תת עורי. ככל ששכבת השומן עבה יותר, כך העור מתוח יותר (בדומה לבלון). בעקבות ירידה דרסטית במשקל מתרחשת גם ירידה בכמות השומן התת עורי, והעור שרגיל לשטח פנים גדול לא מצליח להתכווץ חזרה במהירות (במיוחד בגילים המבוגרים), ולכן נוצרים עודפי עור באזורי הגוף השונים כגון הפנים, הצוואר, הזרועות, הירכיים, הבטן, הברכיים, השוקיים והעכוז.

בניתוחים פלסטיים לעיצוב הגוף לאחר ירידה במשקל מסירים את העור העודף, מותחים את העור הנותר ובמקרה הצורך ממלאים את החלל שנוצר בעיקר בחזה הנשי. היקף הניתוח משתנה מאדם לאדם, בהתאם למבנה הגוף, טיב העור, כמות עודפי העור וכו'. מחקרים מצאו כי חולים שעברו ניתוחים לעיצוב הגוף לאחר ירידה גדולה במשקל, הצליחו יותר מאחרים לשמור על המשקל.

ניתוחי עיצוב הגוף מבוצעים כחצי שנה עד שנה לאחר התייצבות המטופל על משקל היעד שלו והשלים את כל החסרים התזונתיים אם היו כאלה. זמן ההחלמה הממוצע לאחר ניתוחים מסוג זה הוא כשבועיים, אך יש לזכור כי גם לאחר שהכאב שוכך, חולף זמן עד שהבצקות יורדות והעור מתכווץ בחזרה. לכן, את תוצאות הניתוח הסופיות ניתן לראות רק כעבור חצי שנה עד שנה לאחר הניתוח.

לאחר ירידה במשקל מתדלדלת רקמת השומן בזרועות. צילום: thinkstock
לאחר ירידה במשקל מתדלדלת רקמת השומן בזרועות. צילום: thinkstock

ניתוח לעיצוב הבטן התחתונה

ניתוח לעיצוב הבטן התחתונה הוא הניתוח הנפוץ ביותר לאחר ירידה מסיבית במשקל. בניתוח זה יוצרים חתך רוחבי בבטן התחתונה לכל רוחבה, מפרידים את העור העודף על כל שכבותיו מהפסציה (פסציה - הרקמה המכסה על שרירי הבטן), עד לגובה הצלעות התחתונות, ומחברים את שרירי הרקטוס אחד לשני (השרירים שיוצרים את ה"ריבועים" בבטן) בחוט קבוע ליצור בטן שטוחה יותר. לאחר מכן מותחים את העור ומוציאים את כל עודפי העור מאזור הבטן. ממקמים את הטבור מחדש על גבי עור שנמתח ולבסוף משלימים את התהליך בשאיבת שומן, להשלמת העיצוב של צורת הבטן.

במקרה הצורך, מטפלים באותה הזדמנות גם באזור הערווה שואבים את השומן שנותר, מותחים את העור כלפי מעלה בעדינות (כדי שהשפתיים לא ייפתחו ויימתחו מידי).

זמן ההחלמה: לאחר הניתוח המטופל נשאר לרוב לאשפוז לילה, ולאחר מכן משוחרר להתאוששות של כשבועיים בביתו, עד שהכאב נחלש והוא כבר יכול ללכת בצורה לא כפופה. לאחר הניתוח יש להימנע ממאמץ ומהרמת משקלים כבדים כחודש וחצי, וכן יש ללכת עם חגורת בטן במשך 6 שבועות.

צלקות: החתך מבוצע בבטן התחתונה, מתחת לקו הביקיני. החתך נתפר בעדינות ובמספר שכבות, כאשר התפר השטחי ביותר פנימי ונמצא בתוך העור כך שאינו נראה לעין, ומבוצע ע"י חוט נספג כך שאין צורך בהוצאתו. כדי שהצלקת תבלוט כמה שפחות. עם זאת הצטלקות תלויה במידה רבה בגנטיקה של החולה ונוטה להשתפר עם הזמן. את התמונה הסופית של הצלקת ניתן לקבל כעבור כ-9 חודשים עד שנה. יש להימנע מחשיפת הצלקת לשמש למשך שנה וחצי.

ניתוח לעיצוב החזה

בתהליך הירידה במשקל, השדיים מתרוקנים מרקמת השומן וכתוצאה מכך מתקבל מראה של שדיים נפולים וריקים. על מנת להשיב להם את המראה המלא והזקוף יש צורך בניתוח הרמה והגדלה, לרוב באמצעות שתלי סיליקון. מדובר בניתוח אחד שמכיל שני שלבים, כאשר בשלב הראשון מחדירים מתחת לשריר את השתל בהתאם לנפח ולצורה שסוכמו, ממקמים אותו, סוגרים את שכבת השריר. ובשלב שני מרימים את השד ע"י הסרת עודפי העור וארגון רקמת השד מחדש. פעמים רבות יש צורך לבצע גם הקטנה של העטרה (שלאורך השנים התרחבה בעקבות הכובד).

במקרים קיצוניים מאוד שבהם נותרת רקמת שומן גדולה באזור בית שחי (נפוץ בעיקר בארה"ב), משתמשים ברקמה העודפת כמתלה לוקחים כחתיכה אחת את השומן יחד עם שכבת העור התת עורית מבית השחי ומעבירים אותם אל השד על מנת למלאו.

צלקת: לרוב הצלקת היא סביב העטרה ומקצה העטרה התחתון ועד לקפל התת שדי. לעיתים, במקרים שבהם יש הרבה עודפי עור, יש גם חלק רוחבי לצלקת ובסוף הצלקת בצורת T הפוך.

ניתוח לעיצוב הזרועות

לאחר ירידה במשקל מתדלדלת רקמת השומן בזרועות, בעיקר בזרועות הפנימיות. אצל צעירים בעלי עודף רקמת שומן ופחות רקמת עור, לרוב די בשאיבת שומן ובהמתנה שהעור יתכווץ חזרה ואין צורך בניתוח.

אם יש עודף עור בינוני אפשר לשאוב את השומן ואז לכרות את העור, כשהצלקת היא בבית השחי בלבד . במקרים שבהם נשארת רקמת עור עודפת גדולה - חייבים לבצע חתך גדול, כך שתישאר צלקת מבית השחי ועד המרפק. במקרים קיצוניים ממשיכים לכרות את עודף העור עד לכיוון בית החזה.

מתיחת בטן היקפית היקפית מותחת את כל הגוף, לרבות הגב. צילום: thinkstock
מתיחת בטן היקפית היקפית מותחת את כל הגוף, לרבות הגב. צילום: thinkstock

ניתוח לעיצוב הירכיים הפנימיות

במקרים שבהם יש עודפי עור בדרגה קלה עד בינונית - שואבים את שאריות השומן וכורתים את עודף העור, דרך חתך במפשעה הפנימית. את החתך תופרים לשכבת הפריוסט (רקמה חזקה המכסה את העצם), על מנת להסתיר את הצלקת בקו המפשעה ככל האפשר ולהבטיח שלא תנדוד.

במקרים קשים, בהם יש עודפי עור לכל אורך הירך - יש לבצע חתך נוסף מהמפשעה ועד לברך הפנימית (הדבר מותיר צלקת ארוכה וגלויה). בניתוח זה שואבים את השומן, כורתים את עודפי העור ותופרים את העור המתוח מעל הירך.

זהו ניתוח עם יותר סיבוכים, היות שמדובר באזור המפשעה שהוא אזור לח, לא תמיד נקי ודינמי מאוד, כך שקשה יותר להשיג ריפוי תוך שבועיים וכמות הסיבוכים בו יותר גדולה.

ניתוח לעיצוב העכוז

על מנת לטפל בעכוז שנפל, ניתן לשאוב את שארית השומן מאזורים אחרים בגוף, ולהזריק שומן עצמי לעיצוב העכוז מחדש.

אם יש עודפי עור מאוד גסים וגדולים באזור המותניים והגב התחתון - ניתן לבצע מתיחת בטן היקפית, שמתחילה בעמוד השדרה האחורי ומותחת את כל הגוף לרבות הגב והבטן ב-360 מעלות . זהו ניתוח שנמשך 5-6 שעות ובו מרימים גם את העכוז, כחלק מהאזור המנותח.

ד"ר ראנייה אלח'טיב פאהום היא מומחית לכירורגיה פלסטית.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום