הצמדת אוזניים: לשים סוף ללעג

(0)
לדרג

אוזניים בולטות יכולות לגרום להצקות בגילאים הצעירים, לחוסר ביטחון חברתי משמעותי בגיל ההתבגרות ולהרגשה לא נוחה בקרב מבוגרים הגוררים שנים רבות את הבעיה

לשמחתינו, כבר לא צריך להתפשר. הרפואה הפלסטית מציעה ניתוחים לשיפור מראה האוזניים הבולטות ומאפשרת להצמיד אותן אל הראש. חשוב להדגיש כי ניתוח הצמדת אוזניים (אפרכסות) הוא ניתוח קוסמטי באופיו, שאינו קשור כלל לאוזן הפנימית או לשמיעה.

למי מיועד ניתוח הצמדת אוזניים?

הניתוח מיועד לאנשים בעלי אוזניים בולטות שמפריעות להם. אפשר לעשות את הניתוח מגיל 6 שנים עד 120, גיל 6 הוא הגיל שבו האוזן הגיעה ל- 70 אחוז מגודלה הסופי, הצמדת האוזניים בניתוח תישאר קבועה.

ניתוח הצמדת אוזניים מתאים לילדים לפני כיתה א' שרוצים לתקן את האוזניים הבולטות לפני כניסה למסגרת חדשה של בית ספר. הניתוח גם מתאים לנערים ונערות בגיל ההתבגרות, זמן בו יש רגישות גבוהה למראה החיצוני. גם מבוגרים רבים שסבלו שנים מהבעיה של אוזניים בולטות נהנים מניתוח להצמדת אוזניים.
לפי ואחרי ניתוח להצמדת אוזניים. צילום: שאטרסטוק לפי ואחרי ניתוח להצמדת אוזניים. צילום: שאטרסטוק

איך מתבצע ניתוח הצמדת אוזניים?

האפרכסת, שהיא החלק החיצוני של האוזן, בנויה מסחוס המכוסה משני צידיו בעור דק. סחוס האפרכסת מורכב ממספר קשתות ושקעים שנותנים לאפרכסת את צורתה האופיינית. הקשת החיצונית של האוזן (הליקס), הקפל הפנימי (אנטי-הליקס) והקונכייה שמחברת את האוזן אל הראש ואל תעלת השמע (קונכה). החלק התחתון, שמשלים את צורת האוזן, בנוי משתי שכבות עור ושומן ביניהן ונקרא תנוך.

ברוב המקרים של אפרכסות בולטות הבעיה היא קיפול לא מספק שיוצר צורה לא ברורה ומוגדרת, יחד עם עודף רקמה בקונכה, שביחד גורמים לאוזן לבלוט.

מטרת הניתוח היא לשנות את צורת הסחוסים באפרכסת למצב שבו האוזן החיצונית תקבל מראה רגיל ותיצמד לראש.

הניתוח מתבצע דרך חתך בצד האחורי של האוזן באיזור נסתר. שינוי צורת האפרכסת יוצר עור עודף מאחורי האוזן, שנכרת במהלך הניתוח. כפל האנטי-הליקס החסר נוצר או מודגש על ידי החלשת הסחוס וקיבוע הצורה במצב הרצוי על ידי תפרים. טיפול בקונכיה, שעודף הסחוס בה לא מאפשר לאפרכסת להיצמד לראש, נעשה על ידי כריתת חלק מהסחוס.

את האפרכסת בצורתה החדשה והמתוקנת מקרבים אל הראש בתפרים. העור מאחורי האוזן נסגר בעזרת תפרים נמסים שאין צורך להוציאם וכשמסתיים הניתוח מניחים על הראש תחבושת בצורת קסדה. הפרוצדורה נמשכת כשעתיים, מבוצעת בהרדמה כללית או בטשטוש, כשבסופו המטופל משתחרר לביתו באותו היום.

התאוששות והחלמה

במהלך השבוע שלאחר הניתוח יש ליטול אנטיביוטיקה בכדי לוודא שהליך ההחלמה יעבור כראוי. את התחבושות סביב הראש מורידים לאחר שבוע. לאחר הורדת החבישה צריך להשתמש בסרט מצח (כמו של טניסאים) למשך חודש נוסף בלילה ובשעות המנוחה. מטרת הסרט להחזיק האפרכסת צמודה לראש על מנת לייצב את תוצאת הניתוח ולמנוע קיפול קדימה של האפרכסת.

רמת הכאב של הניתוח היא נמוכה. תתכן תחושת אי נוחות מהחבישה, מלווה בגרד בראש. לאחר שמורידים את החבישה, ניתן לחזור לחיים שגרתיים, וכעבור חודשיים ניתן לחזור בהדרגה גם לפעילות ספורטיבית.
מטרת הניתוח היא לשנות את צורת הסחוסים באפרכסת. אילוסטרציה: שאטרסטוק מטרת הניתוח היא לשנות את צורת הסחוסים באפרכסת. אילוסטרציה: שאטרסטוק

סיבוכים אפשריים

כמו בכל פעולה כירורגית, גם בניתוח הצמדת אזניים ייתכנו סיבוכים כמו, שטף דם, זיהום וצלקת מורגשת.

לניתוח הצמדת אוזניים בולטות ישנם מספר סיבוכים ספציפיים ונדירים כמו א-סימטריה משמעותית יותר מהרגיל. במקרים נדירים ישנה חזרה של בליטת האוזן. תופעות אלו ניתנות לתיקון בניתוח חוזר וחשוב להדגיש כי המדובר הוא בסיכונים וסיבוכים אפשריים בלבד, ולא בתופעות הצפויות להופיע.

לסיכום: ניתוח הצמדת אוזניים הפך לנפוץ במיוחד הודות לתוצאות הטובות שניתן לקבל באמצעות פרוצדורה פשוטה יחסית. יש לציין כי אוזניים בולטות הוא פגם שאינו משתפר עם השנים, אך ניתן לתקנו בשלב מוקדם יחסית ולחסוך מהמטופל את הלעג, הסבל וחוסר הבטחון שמתלווה לאפרכסות בולטות. חשוב לבחור בפלסטיקאי בעל ניסיון בהצמדת אוזניים, במיוחד אם מדובר בניתוח המבוצע אצל מטופל בגיל צעיר

ד"ר אייל קליש הוא מנתח פלסטי ועוסק ברפואה אסתטית.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום