מריחואנה שוברת את הלב

(0)
לדרג

מחקר חדש: שימוש פעיל במריחואנה מלווה בעלייה של פי 2 בסיכון לתסמונת הלב השבור, תופעה המכונה גם תקצובו, וכוללת הפרעה בתפקוד ובהתכווצות הלב

מאת: ד"ר עמית עקירוב

שימוש פעיל במריחואנה מלווה בהכפלת הסיכון ללקות בתסמונת הלב השבור (Takotsubo Syndrome, הקרויה גם תסמונת תקצובו), כך עולה מתוצאות מחקר תצפיתי חדש, שהתבסס על מדגם ארצי של חולים מאושפזים.

תסמונת הלב השבור היא מצב בו האדם חווה כשל לבבי שמתבטא בכאבים בחזה ולעיתים בקוצר נשימה. לרוב מדובר בתופעה חולפת, ולאחר תקופת שיקום הלב חוזר לתפקודו - אבל זה גם עלול להיות מצב מסכן חיים.

בדומה למחקרים קודמים, מרבית החולים במחקר היו נשים לאחר אירוע דחק חד. בקרב גברים עם תסמונת הלב השבור, תועדה נטייה גדולה יותר לשימוש פעיל במריחואנה ומטרת החוקרים הייתה לבחון האם קיים קשר בין שימוש במריחואנה ובין הפגיעה הלבבית.

שימוש במריחואנה זוהה כגורם מנבא בלתי-תלוי לתסמונת תקצובו. צילום: שאטרסטוק
שימוש במריחואנה זוהה כגורם מנבא בלתי-תלוי לתסמונת תקצובו. צילום: שאטרסטוק

מריחואנה גורם מנבא לתקצובו

המחקר כלל משתתפים ממדגם National Inpatient Sample בו 33,343 חולים שאושפזו בשל תסמונת תקצובו בין 2003-2011; מבין אלו, 210 דיווחו על שימוש פעיל במריחואנה או שהייתה עדות לכך בבדיקת שתן שנערכה להם. המשתמשים במריחואנה ייצגו תת-קבוצה ייחודית של חולי תקצובו - 64 אחוז מהם היו נשים ו-36 אחוז היו גברים - כאשר מנגד, 92 אחוז מאלו שלא השתמשו במריחואנה היו נשים ורק 8 אחוזים היו גברים.

בהשוואה לחולים שלא השתמשו בסם, קבוצת החולים עם שימוש פעיל במריחואנה הייתה צעירה יותר, עם שכיחות נמוכה יותר של יתר לחץ דם (38 אחוז לעומת 62 אחוז), סוכרת מסוג 2 (2.4 אחוזים לעומת 17.6 אחוז) והיפרליפידמיה (15.7 אחוז לעומת 52.4 אחוז). עם זאת, בקבוצה זו תועדה שכיחות גבוהה יותר של מחלות פסיכיאטריות או הפרעות התמכרות. באופן ספציפי, תועדה שכיחות גבוהה יותר של דיכאון (32.9 אחוז לעומת 14.5 אחוז), הפרעת חרדה (28.4 אחוז לעומת 16.2 אחוז) או פסיכוזה (11.9 אחוז לעומת 3.8 אחוזים), עם שיעורים גבוהים יותר של עישון (73.3 אחוז לעומת 28.6 אחוז), שתיית אלכוהול מופרזת (13.3 אחוז לעומת 2.8 אחוזים), או שימוש בקוקאין או אמפטמינים (11.9 אחוז לעומת 0.3 אחוזים).

מניתוח הנתונים, לאחר שנלקחו בחשבון גורמי סיכון ידועים לתקצובו, שימוש במריחואנה זוהה כגורם מנבא בלתי-תלוי לתסמונת תקצובו (עליה של פי 2 בסיכון). באלו שהשתמשו במריחואנה תועד סיכון נמוך יותר לתמותה במהלך האשפוז (0 אחוזים לעומת אחוז אחד) וסיכון נמוך יותר לסיבוך לבבי מג'ורי (23 אחוז לעומת 32 אחוז).

החוקרים מסכמים כי על המשתמשים במריחואנה להיות מודעים לסיכון הבטיחותי האפשרי ולהגיב במהירות לתסמינים, דוגמת כאבי חזה, קוצר נשימה או דפיקות לב.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום