מדרס חדשני: נפרדים מתסמיני הפלטפוס

(1)
לדרג
תוכן מקודם

מדרס לתיקון ויישור הפלטפוס הוא מכשיר אורתופדי ייחודי שפותח בישראל, לטיפול בכף רגל שטוחה (פלטפוס). מטרתו לתקן וליישר את מנח כף הרגל ולמנוע כאב או לטפל בו, אם הוא כבר קיים. צרכנות רפואית

ספקי ציוד אורטופדי
077-2306978 (מספר מקשר)

אחד מכל ארבעה אנשים בעולם סובל או יסבול מבעיית רגל שטוחה, הידועה גם בשם "פלטפוס". הבעיה היא בעיה כרונית, היוצרת שחיקה של הסחוסים, פוגעת ביציבה - ועלולה אף לגרום לנזק מתמשך וכאבים הפוגעים בתפקוד היומיומי. שימוש קבוע במדרסים אורתופדיים יכול לפתור את כל הבעיות האלה. נרחיב על כך במאמר שלפניכם.

מהו מבנה עצמות כף הרגל בפלטפוס?

עצמות כף הרגל (טאלוס ונאביקולר) עומדות במקביל אחת לשנייה ברגל ישרה ללא פלטפוס - ויוצרות את הקשת המופיעה בתחתית כף הרגל, לכל אורכה. תפקיד הקשת לשמור על גמישות כף הרגל, לשמש כבולם זעזועים, הנגרמים בפעולת הדריכה, ולהבטיח כי הלחץ המופעל על כף הרגל בעת הליכה, עמידה, ריצה, קפיצה וכו' - יתחלק שווה בשווה, בין העצמות שיוצרות את הקשת. במצב של רגל שטוחה, העצמות טאלוס והנאביקולר היוצרות את קשת כף הרגל עומדת בזווית אחת לשניה, כך שלחץ גדול נוצר בין העצמות על שטח קטן הגורם לשחיקת סחוס ולכאבים.

סרטון: ברק אורתופדיה

מהן הצורות העיקריות של הופעת הרגל השטוחה?

קיימות שתי צורות עיקריות לרגל שטוחה - פלטפוס קשיח ופלטפוס גמיש. במצב של פלטפוס קשיח, מבנה כף הרגל שטוח לחלוטין (ולא מופיעה בו קשת כלל, הן בדריכה והן כשהרגל באוויר). לעומת זאת, במצב של פלטפוס גמיש, כף הרגל הופכת שטוחה רק כשמועמס עליה משקל הגוף, בעת פעולת הדריכה.

כך או כך, מדובר על פי רוב בתופעה מולדת של מבנה כף הרגל, אשר במשך השנים מאמצת את דפוסי ההליכה הלא בריאים, המובילים לשחיקת הסחוסים ולתסמינים השונים של כאבים חזקים בין העצמות ונזקים נוספים.

מהם התסמינים של רגל שטוחה?

מבחינה ויזואלית, ניתן לראות בבירור כי בעת הדריכה על כף הרגל, הקימור שלה מתבטל (או שאינו קיים כלל מראש). מבחינה קלינית, מאחר שבמצב של רגל שטוחה - הלחץ של פעולת הדריכה מתחלק על שטח פנים קטן, הסחוס המפריד בין העצמות הולך ונשחק לאורך השנים; וכשהעצמות נוגעות זו בזו, נוצרים כאבים חזקים, פצעי לחץ ולעתים אף נכות - שהיא תוצאת איבוד הגמישות של כף הרגל.

תסמין נוסף של רגל שטוחה: היווצרות לחץ חזק מתחת לפטישון החיצוני בכף הרגל - וכתוצאה מכך הופעת כאבים באזור.

במקרים אקוטיים, תיתכן גם הקרנה של הכאבים במעלה הרגל, באזור הקרסול (ואף הברך והגב התחתון, כתוצאה ישירה של המדרך הבלתי תקין).

מהו הטיפול המומלץ בפלטפוס - רגל שטוחה?

הטיפולים בפלטפוס אינם פותרים את הבעיה עצמה, אך הם מסייעים בהפחתת והעלמת התסמינים השונים של שחיקת הסחוס והופעת הכאבים.

על פי רוב, רק בהופעת סימני הכאב נהוג להתחיל לטפל, אך כחלק מרפואה מונעת- בעת זיהוי המבנה של הרגל השטוחה מומלץ להתחיל לטפל ולא לחכות לסימנים של כאב ובכך למנוע את הופעת הנזקים.

הסובלים מפלטפוס מאמצים עם השנים דפוסי הליכה לא בריאים. צילום: שאטרסטוק
הסובלים מפלטפוס מאמצים עם השנים דפוסי הליכה לא בריאים. צילום: שאטרסטוק

מה כולל הטיפול ברגל שטוחה באמצעות מדרסים?

הטיפול במדרסים מבוסס על העובדה כי במצב של רגל שטוחה, הקשת האורכית משתטחת בעת פעולת הדריכה, העצמות העומדות בזווית אחת לשניה, כך שנוצר לחץ רב על שטח קטן המוביל לשחיקת סחוס וכאבים עם השנים.

מדרס הבנוי בצורה הנכונה בא במטרה ליישר את הרגל ובכך לפתוח את המרווח בין העצמות, ולמנוע את שחיקת הסחוס והכאבים.

חשוב להדגיש כי הטיפול אינו משקם את הסחוס והעצמות לאלו שכבר סובלים מהנזקים, אך נוסף לפתרון בעיית הכאבים, הוא מונע החמרה, כל עוד ממשיכים ללכת עם המדרסים.

במקרים אקוטיים במיוחד, שבהם חלה הידרדרות חמורה במצב הסחוס ו/או עצמות כף הרגל, או שמדרסים אינם מסייעים עוד במניעת הכאב, ניתן לפנות לפתרון ניתוחי, במהלכו מחברים את עצמות כף הרגל, בכדי למנוע את הכאב בין העצמות בהן אין סחוס.

מהו המדרס החדשני לטיפול בפלטפוס - רגל שטוחה?

המדרס החדשני הוא מכשיר אורתופדי שפותח בארץ שהבסיס, המבנה והיסוד שלו שונים לחלוטין מהמוכר עד היום ברפואה לטיפול ברגל השטוחה. הוא מותאם באופן אישי לכל מטופל, כך שתתאפשר שליטה מלאה בזווית הרגל בעת הדריכה; וכל זמן שמשתמשים בו מנח כף הרגל ישרה. כף הרגל איננה קורסת פנימה ונמנעים הן הכאבים והן ההחמרה בשחיקת הסחוס.

המדרס החדשני מותאם הן למשקל גופו של המטופל והן לפעולות היומיומיות שהוא עושה: הליכה, ספורט, עמידה וכן הלאה. אלמנט ייחודי נוסף של המדרס: האפשרות לבצע הדגמה מלאה של יעילות השיטה - יישור הרגל והעלמת הכאבים - עוד במכון האורתופדיה, לפני רכישת המדרס. למדרס החדשני שתי מטרות: העלמת הכאב לאלו הסובלים ומניעת נזקי וכאבי הפלטפוס לאלו שעדיין לא סובלים.

האם מומלץ להשתמש במדרסים כטיפול מונע?

אף על פי שמרבית האורתופדים ימליצו לעשות שימוש במדרסים רק עם הופעת התסמינים של הכאבים, הרי שגם טיפול מניעתי בפלטפוס יכול להילקח בחשבון. מטרת הטיפול היא למנוע את הופעת והידרדרות נזקי הפלטפוס.

לסיכום, חשוב להיות ערניים למבנה כף הרגל, להסתכל לברר ולהכיר את הנושא ולדעת שיש צורך בבדיקה ואף טיפול במקרה הצורך.

הכותב הוא יהושע ברק, מנהל מכון "ברק אורתופדיה".

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום