גברים: ניתוחים פלסטיים בעלייה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בשנים האחרונות, גוברת שכיחות הניתוחים הפלסטיים האסתטיים בקרב גברים. הקטנת חזה "נשי", ניתוחי אף וניתוחי הצמדת אוזניים בולטות. גבר, תקרא - ותפנק את עצמך

רופא מנתח פלסטי ,מומחה לכירורגיה פלסטית
053-7932273 (מספר מקשר)

יותר ויותר גברים בשנים האחרונות בוחרים לעבור ניתוחים פלסטיים אסתטיים, על מנת לתקן פגמים חיצוניים, או לשפר מראה של איבר (אחד או יותר), שאינם מרוצים ממנו. הניתוחים האסתטיים הפופולריים ביותר בקרב גברים הם ניתוחי אף, אוזניים וחזה (בעיקר הקטנת חזה "נשי").

המודעות לאסתטיקה הולכת וגוברת עם השנים ומחקרים רבים הוכיחו כי קיים קשר הדוק, בין המראה האסתטי לבין הצלחה מקצועית. כל אלה, יחד עם המגמה המטרוסקסואלית והחתירה לשוויון בין המינים, הם שהגבירו את המודעות למראה החיצוני גם בקרב גברים - וגרמו להם לפעול באופן אקטיבי, על מנת לשפר בעצמם את מה שמפריע להם.

יותר ויותר גברים בוחרים כיום בניתוחים פלסטייים. צילום: שאטרסטוק
יותר ויותר גברים בוחרים כיום בניתוחים פלסטייים. צילום: שאטרסטוק

מתי גברים פונים לביצוע ניתוחי חזה?

ניתוחים להקטנת חזה "נשי" (גינקומסטיה) הם ניתוחים אסתטיים פופולריים בקרב גברים בכלל וצעירים בפרט.
גינקומסטיה (Gynecomastia) היא התפתחות חריגה של בלוטות חלב גדולות אצל זכרים, שגורמת לגדילת החזה לממדים לא פרופורציונליים, בצורה סימטרית או א-סימטרית, שמהווים לעיתים סטייה משמעותית ממבנה בית החזה הזכרי ה"נורמלי" וגורמת להם מבוכה, בעיקר במקומות ציבוריים, כגון חוף הים, מלתחות בחדרי כושר וכו'.

הסיבות להופעת גינקומסטיה שונות, השכיחה ביותר זו גניקומסטיה ללא סיבה ידועה, כל הבדיקות תקינות נובעת כנראה מעליה בהורמונים הנשיים בגיל ההתבגרות כאשר בחלק מהנערים ישנם יותר קולטנים בשד מאחרים וכך מפתחים שד גדול יותר באחרים ההגדלה מינימלית וחולפת עם השנים. חלק קטן הסיבות הן: חוסר איזון בהורמוני המין (יותר אסטרוגן מטסטוסטרון), מחלות שונות (בעיקר מחלות כבד), נטילת תרופות מסוימות, שימוש במריחואנה והשמנת יתר. חלק מהמחקרים טוענים כי גם בהורמונים הנשיים השונים, שנמצאים במזון שאנו צורכים (למשל בעופות).

הניתוח האסתטי לטיפול בגינקומסטיה הוא ניתוח פשוט יחסית, שבו כורתים את הרקמה הבלוטית או את הרקמות האחרות, שגורמת לגדילת השד. על מנת להגיע רק לרקמה הבלוטית ולא ליצור שקע בגבול העטרה התחתון (מתחת לפטמות), שואבים קודם את השומן באזור; ולאחר מכן, מבצעים חתך קטן בחצי התחתון של העטרה - ומוציאים דרכו את הרקמה הבלוטית.

הליך ההחלמה כולל חגירת חגורה ייעודית, שלוחצת על החזה, אותה ניתן לחגור גם מתחת לחולצת טי-שירט רגילה, למשך כ-10 ימים.

ניתוח גינקומסטיה הוא פשוט יחסית. צילום: שאטרסטוק
ניתוח גינקומסטיה הוא פשוט יחסית. צילום: שאטרסטוק

ומה בנוגע לניתוחי אף?

ניתוחי אף הם בין הניתוחים האסתטיים הנפוצים ביותר, בקרב גברים ונשים כאחד, בכל רחבי העולם. ככל הנראה, בשל מיקומו של האף במרכז הפנים - ומבנהו הבולט כלפי חוץ. גם בכל הקשור לניתוחי אף, חלה מגמה של עלייה במספר הגברים שעוברים אותו, למטרות אסתטיות בלבד.

הסיבות העיקריות אצל גברים הן, יישור הגבנון,קיצור האף, הצרת מבנה האף,ובחלק קטן עיצוב קצה האף וכו'. צורת האף האידיאלית משתנה בהתאם לרוח התקופה: אם בעבר אף סולד (שהשפיץ שלו מופנה כלפי מעלה), נחשב ליפה ביותר, הרי שהיום הגישה הרווחת הינה כי אף יפה הוא אף שמותאם למבנה הפנים ונראה טבעי ו"שייך" גם לאחר ניתוח.

הגיל המינימלי שבו ניתן לבצע ניתוח אף אסתטי הוא גיל 16, בו האף מגיע ל-80% מגודלו. ניתוח בגיל צעיר יותר עלול לפגוע במרכזי הצמיחה - ולגרום לכך שהאף לא יגדל בצורה אופטימלית.

ניתוח אף נחשב ניתוח מורכב, שכן על הרופא הפלסטי המנתח להיות בעל ראייה אסתטית תלת ממדית, לצד היכרות מעמיקה של מערכת הנשימה. לשם כך, דרוש ניסיון כירורגי רב בתחום. לכן, מעטים המנתחים הפלסטיים שמבצעים ניתוחי אף, בעיקר רופאי אף-אוזן-גרון.

עד כמה שכיחה התופעה של חוסר שביעות רצון, בעקבות ניתוח אף?

על פי הסטטיסטיקה, כ-10% מהגברים שביצעו ניתוח אף אסתטי מדווחים על חוסר שביעות רצון מהמראה הסופי שהתקבל. מתוכם, כ-3% מבצעים ניתוחים מתקנים. הסיבה לחוסר שביעות הרצון נובעת הן מהקושי להסתגל למראה החדש (קושי גדול יותר אצל גברים מאשר נשים) והן בשל חוסר תיאום ציפיות מדוקדק, לפני הניתוח.

קשה לתאום ציפיות בניתוח - ולכן מומלץ לבחור במנתח שעושה הדמיה ממוחשבת לפני הניתוח, המעניקה נקודת מבט מדויקת יותר, הן לרופא והן למנותח, לגבי המראה שיתקבל לאחר הניתוח.

ניתוח להצמדת אוזניים - לפני ואחרי. צילום: שאטרסטוק
ניתוח להצמדת אוזניים - לפני ואחרי. צילום: שאטרסטוק

מתי מומלץ לבצע ניתוח הצמדת אוזניים?

הניתוח להצמדת אוזניים בולטות (Otoplasty) הוא מהניתוחים הוותיקים בתחום הניתוחים האסתטיים; ומתבצע כבר שנים רבות, בקרב גברים ונשים כאחד, בעיקר בגילאים צעירים.

אוזניים בולטות נגרמות בשל 2 פתולוגיות במבנה הסחוסי של אפרכסת האוזן. 1. אוזניים שבהן קיימת השטחה ברמות שונות של קפל הסחוס בצורת y, פנימית יותר לגבול החיצוני של אפרכסת לעיתים הקפל שטוח לחלוטין, האוזן ישרה ובולטת;2. אוזניים שבהן הכוסית  שנמצאת סביב תעלת האוזן החיצונית, (דומה ל"רדאר" מסחוס), גדולה או בולטת יותר מהראש.

ברוב המקרים, מדובר במצב סימטרי, המופיע בשתי האוזניים. יחד עם זאת, ישנם מקרים שבהם אוזן אחת בולטת יותר מהשנייה, או שאחת בולטת - והשנייה בכלל לא.

הגיל האידיאלי לניתוח אסתטי של אוזניים בולטות, הוא גיל 10, שבו מגיעה האוזן ל-80% מגודלה, אם כי כיום ניתן לבצע את הניתוח כבר החל מגיל 6. הניתוח הוא ניתוח פשוט - וזמן ההחלמה מהיר יחסית. מבצעים את הניתוח דרך חתך מאחורי האוזן הכולל א - כריתה אליפטית של עור מאחורי האוזן ב - יוצרים את הקפל החסר בסחוס, או במיקרים של השטחה קלה מדגישים את הקפל. ג - הטיפול בכוסית כולל הקטנה במידה והוא גדול מידי אך ברוב המיקרים הוא רק בולט יותר ואז מכניסים את הכוסית פנימה.

ישנם מחקרים שמצאו כי במקרים של ילודים שנולדו עם אוזניים בולטות, בצורה שאינה מוגזמת - הצמדה של האוזניים לראש באמצעים שונים, בימים הראשונים שלאחר הלידה, תביא לשיפור משמעותי בצורת האוזן. הסיבה לכך היא רמת האסטרוגן הגבוהה בלידה, שמרככת את הסחוסים - והם מתקשים כעבור מספר ימים. בשלב הזה, הצמדה של האוזניים תשפיע גם על הצורה בה יתקשו.

ד"ר אבי וינברג הוא מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בביה"ח ברזילי באשקלון.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום