משקאות ממותקים: סיכון לסרטן

(0)
לדרג

ממצא חדש: צריכה של לפחות שני משקאות ממותקים ביותר מעלה בפי שניים את הסיכון לממאירויות בדרכי המרה, ובעיקר סרטן כיס המרה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

האם אתם ובני משפחתכם נוהגים לצרוך משקאות ממותקים או משקאות עם ממתקים מלאכותיים באופן קבוע? מסתבר שגם צריכת שני משקאות כאלה ליום עלולים להזיק לבריאותכם.

כתב העת Journal of National Cancer Institute פרסם לאחרונה ממצאי מחקר חדשים, התומכים בהשערה לפיה צריכה רבה של משקאות ממותקים עלולה להוביל לעליה בסיכון לממאירויות בדרכי מרה, בפרט סרטן כיס מרה.

החוקרים מסבירים כי ברקע למחקר ידוע כי צריכת משקאות ממותקים מובילה לעלייה בריכוז הסוכר בדם ונקשרת עם עלייה במשקל וסוכרת מסוג 2. כל אלו קשורים עם התפתחות ממאירויות בדרכי מרה. במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את ההשערה כי צריכת משקאות ממותקים מלווה בסיכון מוגבר לממאירויות בדרכי מרה.

גם שני משקאות ביום מהווים סיכון

המחקר הפרוספקטיבי כלל 70,832 מבוגרים בשבדיה (מתוכם 55.9% גברים, בגילאי 45-83 שנים) ממדגמי Swedish Mammography Cohort ו-Cohort of Swedish Men, ללא אבחנה של סוכרת או ממאירות בתחילת הדרך. כל המשתתפים השלימו שאלוני תזונה והיארעות ממאירויות בדרכי מרה נקבעה על-פי מאגרי רישום סרטן בשבדיה.

במהלך מעקב ממוצע של 13.4 שנים זוהו 127 מקרים של ממאירויות חוץ-כבדיות בדרכי מרה (כולל 71 מקרים של סרטן כיס מרה) ו-21 ממאירויות תוך-כבדיות בדרכי מרה. לאחר שנלקחו בחשבון גורמי סיכון אחרים, החוקרים זיהו עלייה מובהקת סטטיסטית בסיכון לממאירויות חוץ-כבדיות בדרכי מרה ובסרטן כיס מרה בקרב נשים וגברים הצורכים משקאות ממותקים ומשקאות עם ממתיקים מלאכותיים. יחסי הסיכון לצריכת שני משקאות ומעלה ביום, בהשוואה לאלו שלא צרכו כלל משקאות ממותקים, עמדו על 1.79 לממאירויות חוץ-כבדיות בדרכי המרה ו-2.24 לסרטן כיס המרה. יחס הסיכון המקביל לממאירויות תוך-כבדיות בדרכי מרה עמד על 1.69.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים תומכים בקשר בין צריכת משקאות ממותקים ובין סיכון מוגבר לממאירויות בדרכי מרה, בפרט סרטן כיס מרה.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בית החולים בילינסון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום