סוכרת הריון: תינוק מתוק מדי

(0)
לדרג

מה ההבדל בין סוכרת הריון לסוכרת "רגילה"? מה כולל המעקב והטיפול? האם אפשר למנוע את הופעת המחלה, עוד לפני הכניסה להריון? זהירות, תינוק מתוק מדי

מאת: ד"ר ערן הדר

בעת הריון, חלק ממנגנון ההסתגלות להריון נועד לספק רמות סוכר מספקות לעובר. לעתים מנגנון זה מוביל לכך שתהיה עלייה ברמת הסוכר בגוף של האישה ההרה. סוכרת הריונית היא מצב של חוסר איזון ברמות הסוכר, המובילה לערכים גבוהים מן הרצוי של סוכר בגוף. מצב זה נובע מתנגודת יחסית של הגוף לפעילות של הורמון אינסולין - כלומר: הגוף פחות רגיש לפעולת האינסולין; ולכן, כפיצוי על כך, עולה רמת הסוכר בגוף.

מהו תפקיד האינסולין בגוף?

תפקידו של האינסולין הוא לקלוט את הסוכר מזרם הדם אל תוך התאים - וכאשר פעולתו ירודה, יישאר יותר סוכר בזרם הדם של האם, כך שהוא יעבור דרך השלייה אל העובר ויגרום לעובר עצמו לסבול מערכי סוכר ואינסולין גבוהים. השילוב של סוכר גבוה יחד עם אינסולין גבוה אצל העובר, גורם לסיבוכים שונים, כגון גדילה מואצת, השמנה תוך רחמית ועוד בעיות וסיבוכים שעלולים להתרחש בעיקר כאשר הסוכרת לא מאוזנת.

מה ההבדל בין סוכרת מהזן "הרגיל" לבין סוכרת בזמן ההריון?

סוכרת הריונית היא מחלה המאובחנת וקיימת רק בתקופת ההריון. לרוב סוכרת הריונית מאובחנת סביב שבוע 24-28 בבדיקות העמסת סוכר שגרתיות. בניגוד לכך, סוכרת טרום הריונית (מסוג 1 - סוכרת נעורים, או מסוג 2 - סוכרת מבוגרים) ידועה ומאובחנת עוד לפני ההריון.

סוכרת טרום הריונית פחות שכיחה בקרב נשים בהריון, בהשוואה לסוכרת הריונית, שהיא תופעה יותר שכיחה - וסובלות ממנה 5-10% מן הנשים במהלך הריון. לרוב, מצב זה הינו הפיך; וערכי הסוכר חוזרים לנורמה לאחר הלידה - שלא כמו סוכרת "רגילה".

יחד עם זאת, חלק מן הנשים שפיתחו סוכרת הריונית יישארו עם סוכרת רגילה גם לאחר הלידה - ולכל החיים. לעתים המצב נותר כך, מיד אחרי הלידה, אך ברוב המקרים הסוכרת תחזור -ותישאר רק זמן רב לאחר הלידה, עד חודשים (ולפעמים שנים) אחרי הלידה.

הבדל חשוב נוסף הוא שנשים עם סוכרת רגילה, הקיימת עוד טרם ההריון, סובלות משכיחות גבוהה יותר של הפלות ומומים מולדים.

סוכרת הריון: הדרכה למדידת סוכר בדם (צילום: שאטרסטוק)
סוכרת הריון: הדרכה למדידת סוכר בדם (צילום: שאטרסטוק)

מי נמצאת בקבוצת סיכון לסוכרת בזמן הריון?

ישנם מספר מצבים שמהווים גורמי סיכון, בקרב נשים בהריון, לפתח סוכרת הריונית.

סיכון נמוך: נשים מתחת לגיל 25, ללא קרובי משפחה מדרגה ראשונה הסובלים מסוכרת, שלהן משקל תקין לפני ההריון.

סיכון רגיל: מי שאינה בסיכון גבוה או בסיכון נמוך - רוב אוכלוסיית הנשים נמצאת בקבוצה זו.

סיכון גבוה: השמנת יתר לפני ההריון (30> BMI), קרובי משפחה מדרגה ראשונה הסובלים מסוכרת, סוכרת הריונית בהריון קודם, סיבוכי הריון בהריונות קודמים (כגון: לידת תינוק מעל 4 ק"ג; או, חלילה, מוות עוברי תוך רחמי).

מה מסוכן בסוכרת הריון? למה היא עלולה לגרום?

הסיכונים הכרוכים בסוכרת הריונית הם רבים ומגוונים - ויכולים להשפיע לרעה על האימא ועל העובר, הן בטווח הקצר של מהלך ההריון; והן תוך כדי הלידה ומיד אחריה. כמו כן, ייתכנו גם סיבוכים לטווח הרחוק.

יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי כאשר הסוכרת מטופלת בצורה טובה ומאוזנת היטב, כל הסיבוכים הללו לא יופיעו, או ששכיחותם תרד באופן משמעותי, בדומה לנשים שאינן סוכרתיות.

1. עובר גדול: הסיבוך העיקרי והמשמעותי ביותר של סוכרת הריונית - הינו גדילה מואצת של העובר, עם משקלים שעלולים להגיע עד 4 ק"ג ואף יותר. מדובר לא רק בגודל העובר, אלא גם בשינוי מבנה הגוף שלו (מעין השמנה תוך רחמית, שבה העובר יצבור שומן באזור הבטן והכתפיים, בעיקר). גודל העובר משפיע ומקשה על אפשרות של לידה רגילה - ומעלה את הסיכון לסיבוכים שונים בלידה, כמו גם לשיעורים גבוהים יותר של ניתוחים קיסריים.

2. סיבוכים בלידה: בשל גודל העובר (ככל שהעובר גדול יותר, כך עולה שיעור הסיבוכים), ייתכנו סיבוכים וקשיים בלידה עצמה. יש קושי רב יותר להשלים לידה נרתיקית רגילה; וכן יש יותר סיבוכים בלידה עצמה ולאחריה. כגון:

חוסר התקדמות בלידה - ובשל כך סיכוי גבוה יותר לניתוח קיסרי או לידה מכשירנית.
פרע (כליאת) כתפיים, הינו מצב חירום רפואי, המסכן את העובר ואת האם. זהו מצב שבו הראש של העובר יוצא, אך הכתפיים "נתקעות" בתעלת הלידה, כך שיש צורך לחלצן בכוח, כדי לסיים את הלידה בשלום.
קרעים בתעלת הלידה מתרחשים בשכיחות גבוהה יותר - ובחומרה רבה יותר.

3. ריבוי מי שפיר: כאשר העובר גדול, במיוחד כאשר הסוכרת לא מאוזנת, קיימת השתנת יתר על ידי העובר - והצטברות עודפת של מי שפיר.

4. רעלת הריון: לנשים עם סוכרת הריונית, יש סיכון גבוה יותר לפתח רעלת הריון, בזמן ההריון.

5. תמותה עוברית תוך רחמית: זהו סיבוך נדיר, בעיקר כאשר הסוכרת איננה מאוזנת, באופן קיצוני. מצב זה מתרחש בשלבים מתקדמים יחסית של ההריון, כאשר ערכי סוכר גבוהים פוגעים באספקת הדם לשלייה - ומובילים לחוסר אספקת חמצן לעובר.

6. סיבוכים מיידים ליילוד: בשל ערכי סוכר גבוהים אצל היילוד, יכולים להופיע מספר סיבוכים מיידים אצל התינוק, מיד עם היוולדו. משום כך, בכל לידה של אישה סוכרתית מקובל שתהיה נוכחות של רופא ילדים, כדי לטפל ביילוד - מיד עם היוולדו; בחלק מן המקרים התינוק יהיה בהשגחה בתינוקייה, למספר שעות לאחר הלידה.

7. סיבוכים לטווח ארוך: כאשר לאימא יש סוכרת הריונית, גם היא וגם היילוד שלה מצויים בסיכון גבוה להתפתחות של סוכרת רגילה, בהמשך החיים. הסיכון הזה לרוב אינו מידי, אלא מתרחש בטווח של מספר חודשים עד שנים.

מדידת סוכר בדם. צילום: אילוסטרציה
מדידת סוכר בדם. צילום: אילוסטרציה

כיצד מתבטאת סוכרת הריון?

ברוב המקרים, סוכרת הריונית היא א-תסמינית: כלומר נטולת כל תלונות, סימנים או בעיות מורגשות אצל האם. יחד עם זאת, חשוב להבין כי למרות שהנשים מרגישות בריאות לחלוטין, הסוכרת קיימת - וחיוני להכיר בכך שמדובר במחלה משמעותית, שיש בה סיכון לאימא ולעובר.

משום כך, האבחנה אינה מבוססת על תלונות ספציפיות של היולדת, אלא על בדיקה שגרתית לכלל הנשים בהריון, על ידי העמסת סוכר, שנועדה לאבחן האם ליולדת יש או אין סוכרת, גם אם היא מרגישה מצוין - ואינה מתלוננת על דבר.

האם ניתן לשלוט במצב - ולהימנע מראש מהופעת סוכרת הריון?

בהחלט. הדרך הטובה ביותר של אישה בהריון (או לקראת הריון) לצמצם את הסיכון להופעת רעלת הריון, היא לצמצם את גורמי הסיכון שתוארו לעיל. אמנם, חלק מגורמי הסיכון הללו אינם ניתנים לשינוי (הרי אי אפשר לשנות את ההורים, כאשר יש להם סוכרת, או לשנות סיבוכי הריון שכבר התרחשו בעבר). עם זאת, ישנם מספר גורמי סיכון שכן ניתן לשלוט בהם ולשפר אותם. גורמי הסיכון החשובים, אשר ניתן לשלוט בהם, כוללים בעיקר תזונה נכונה, שמירה על משקל תקין והקפדה על פעילות גופנית סדירה.

כאשר מקפידים על הגורמים הללו, הוכח כי ניתן להוריד באופן משמעותי את הסיכון להתפתחות של סוכרת בהריון. לשם כך, יש להתחיל עוד לפני ההריון בהקפדה על תזונה נכונה, פעילות גופנית ודיאטה מתאימה - להשגת משקל גוף תקין ושמירה עליו.

שמירה על תזונה מתאימה. צילום: שאטרסטוק
שמירה על תזונה מתאימה. צילום: שאטרסטוק

איך מטפלים בסוכרת הריון?

הטיפול בסוכרת הריונית חשוב ביותר, משום שכאשר משיגים איזון סוכרת מיטבי, מצליחים לצמצם ולמנוע לחלוטין את סיבוכי הסוכרת. הטיפול בסוכרת הריונית כולל שילוב של מספר מטפלים מקצועיים, הכוללים בעיקרם רופא מומחה להריון בסיכון, דיאטנית המתמחה בסוכרת ואחות ליווי הריון, שיכולה ללוות ולתמוך, בכל ענייני המעקב והטיפול בסוכרת.

בעת טיפול בסוכרת הריונית, קיים מרכיב משמעותי של מעקב אחרי ערכי הסוכר, לאורך היממה; ויחד עם הטיפול, שהוא בראש ובראשונה על ידי תזונה מתאימה, עם או בלי תרופות להורדת ערכי הסוכר או זריקות של אינסולין.

מהו מעקב ההריון הנדרש, כאשר מאובחנת סוכרת הריונית?

אישה עם סוכרת הריונית תהיה במעקב הריון בסיכון גבוה, בתדירות מעקב יחסית גבוהה מן הרגיל, אחת לשבועיים-חודש, אצל רופא מטפל בעל ניסיון בתחום. מעקב ההריון צריך לכלול מעקב תכוף וצמוד יותר, כדי להשיג את איזון הסוכר המיטבי - וכדי לוודא כי לא מופיעים סיבוכים הקשורים לסוכרת הריונית. המעקב יכלול בעיקרו מעקב ערכי סוכר, מעקב תזונה וכן מעקב עוברי קבוע, הבודק את גדילת העובר על ידי הערכות משקל חוזרות והערכת כמות מי שפיר.

מהו הטיפול בתינוק שנולד לאם סוכרתית?

כאשר נולד ילד לאם עם סוכרת הריונית, יש לדווח על כך לרופאי הילדים, שנוכחותם נדרשת בדרך כלל בזמן הלידה. במהלך הטיפול וההשגחה אחר היילוד, חשוב ביותר לשלול אפשרות של היפוגליקמיה, שהיא סיבוך משמעותי, היכול להופיע מיד אחרי הלידה - ובמקרי קיצון עלול להיות מסכן חיים. לכן, בדרך כלל יילקחו ממנו דגימות דם לאחר הלידה והוא ישהה בהשגחה, עד אשר תישלל אפשרות של היפוגליקמיה.

האם יש להיות במעקב סוכר גם לאחר הלידה?

כן. המעקב איננו מסתיים מיד עם הלידה, אלא ממשיך אחריה. באופן עקרוני, אם המטופלת נטלה טיפול תרופתי לסוכרת הריונית במהלך ההריון, אז ניתן להפסיקו מיד לאחר הלידה. מומלץ לבדוק את ערכי הסוכר בצום, במשך יום-יומיים לאחר הלידה, כדי לראות שערכי הסוכר חוזרים להיות מאוזנים.

בנוסף, על מנת לוודא כי הסוכרת ההריונית חלפה - ולא הפכה
להיות סוכרת רגילה, צריך לבצע העמסת סוכר. ההמלצה היא לבצע העמסת סוכר של 75 גרם, בפרק זמן של 6-12 שבועות לאחר הלידה.

בהמשך, חשוב לזכור כי לידה עם סוכרת הריונית מהווה גורם סיכון להתפתחות סוכרת גם בהמשך החיים (ולאו דווקא רק בפרק הזמן של ששת השבועות לאחר הלידה). לשם כך, שמירה על אורח חיים בריא - תזונה בריאה, דיאטה לשמירה על משקל תקין ופעילות גופנית -יכולה לצמצם את שכיחות הסוכרת לאחר הלידה. כמו כן, הנקה יכולה לצמצם את הסיכון הזה.

לסיכום: סוכרת הריונית מצריכה מעקב וטיפול, כדי לצמצם את הסיכון לאם ולעובר. לפיכך, אם התגלתה אצלך סוכרת הריונית, יש חשיבות רבה ביותר לכך שתקפידי בדייקנות על הטיפול שנקבע לך, תבצעי את בדיקות רמת הסוכר באדיקות - ותגיעי בעקביות לפגישות מעקב ההריון שלך. חשוב לדעת כי תחת איזון סוכר קפדני, ניתן למנוע את כל סיבוכי ההריון המאפיינים סוכרת הריונית.

ד"ר ערן הדר הוא מומחה לרפואת האם והעובר (הריון בסיכון גבוה), מנהל היחידה לרפואת האם והעובר, בית חולים לנשים ע"ש הלן שניידר, מרכז רפואי רבין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום