תזונה מן הצומח: פחות מחלות

(0)
לדרג

תזונה צמחונית (או טבעונית) מאוזנת עשויה להפחית בכ-60% את הסיכון לסוכרת וביותר מ-30% את הסיכון להתקף לב ולסרטן, וכן את הסיכון להשמנה. מומלצת גם לילדים

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

צמחונים או טבעונים? קבלו חיזוק: צמחונות וטבעונות, המבוססות על דיאטה ים תיכונית מאוזנת, מלוות בסיכון מופחת לבעיות רפואיות לרבות מחלות לב, סוכרת, השמנה וממאירויות מסוימות וזאת לאחר שבמחקרים אובחנו בצרכני התזונה ללא מזון מן החי, מדדי בריאות מצוינים. בנייר עמדה מטעם ה-Academy of Nutrition and Dietetics מוסיפים וטוענים המומחים לתזונה כי צמחונות וטבעונות הן דיאטות העשויות להתאים בכל שלבי החיים לרבות שלב הינקות, ההריון, הילדות, בהתבגרות ובזקנה. במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics מסבירים המומחים כי חשוב להבטיח שדיאטות אלו תהיינה מתוכננות ומאוזנות היטב, משום שכל דיאטה שאינה מתוכננת ומאוזנת היטב עלולה להוביל לתופעות לוואי שליליות.

תפריטים צמחוניים וטבעוניים המכילים ירקות, פירות, חיטה מלאה, דגנים, אגוזים וזרעים עשויים להיות מתאימים מבחינה תזונתית ולספק את היתרונות הבריאותיים של מניעה וטיפול בחלק מהמחלות הכרוניות. בצעירים חשוב מאוד לתכנן ארוחות הכוללות כמות מספקת של ברזל, אבץ, וויטמין B12, ובחלק מהמקרים, גם של סידן וויטמין D.

בארצות הברית כ-3.3% מהאמריקאים המבוגרים הם צמחונים או טבעונים, כלומר, אינם אוכלים בשר, עופות או דגים. דפוס אכילה זה נפוץ יותר בקרב מבוגרים צעירים, בהשוואה לקשישים. באלו המקפידים על דיאטה צמחונית סיכוי נמוך יותר לעודף משקל או להשמנת-יתר, בהשוואה למבוגרים הצורכים בשר. דיאטה טבעונית בפרט, הכוללת אי-אכילת בשר ומוצרים מן החי דוגמת חלב, ביצים ודבש, מלווה בסיכון מופחת למחלת לב, בהשוואה להרגלי אכילה אחרים.

לדאוג להשלמות התזונתיות החיוניות לילדים (אילוסטרציה shutterstock)
לדאוג להשלמות התזונתיות החיוניות לילדים (אילוסטרציה shutterstock)

הפחתה של 62% בסיכון לסוכרת ובכ-30% מחלות לב וסרטן

לדברי המומחים, באלו המקפידים על דיאטת טבעונות תיתכן הפחתת סיכון לסוכרת בהיקף של 62%, הפחתת הסיכון לסרטן הערמונית בהיקף 35% והפחתת הסיכון לאשפוז עקב התקף לב בהיקף של 33%, הפחתת הסיכון להתקף לב בהיקף של 29% והפחתת הסיכון לכל המחלות הממאירות בהיקף של 18%.

באלו המקפידים על צמחונות אובחנו מדד מסת גוף נמוך יותר, איזון טוב יותר של לחץ הדם, ערכי סוכר נמוכים יותר, רמות כולסטרול ומדדי דלקת נמוכות יותר, בהשוואה לאלו שאינם צמחוניים.

עם זאת, מומחים מסבירים כי רק מאחר שדיאטה היא צמחונית או טבעונית, אין המשמעות כי היא בריאה בהכרח. לדוגמה: צ'יפס וקולה הם צמחוניים, אך בעלי השפעה שלילית על המצב הבריאותי. דיאטה בריאה כוללת כמות קטנה של מזון מעובד, בעיקר מצמחים, אך גם מבעלי חיים. כאמור, ההמלצה היא לדיאטה ים-תיכונית עתירת פירות, ירקות, אגוזים, דגים, חיטה מלאה וכדומה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה באנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית שיבא תל השומר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום