סכנת מתכות רעילות בתכשיטי ילדים

(0)
לדרג

המתכות הרעילות עופרת וקדמיום נמצאו בריכוזים חריגים בתכשיטי ילדים הנמכרים ברשתות מובילות בארץ. במקרה של בליעה יש צורך בבדיקה של ריכוז העופרת בדם הילד

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות מתריע היום (ד') על תכולה גבוהה מאוד של המתכות הרעילות עופרת וקדמיום בכ-50% מתכשיטי הילדים הנמכרים ברשתות הוניגמן, סוויט גירל שופ, קסטרו ילדים, TOPTEN ו"מוזלים": מדובר בתכשיטים שנבדקו ונדגמו באופן אקראי בחנויות לממכר מוצרי ילדים ונבדקו במכון התקנים הישראלי. החברות המשווקות פריטים אלו, נדרשו להורידם מהמדפים לאלתר. כמו כן, ההורים שברשותם תכשיטים מסוג זה מתבקשים לנהוג במשנה זהירות ולזרוק אותם לפח. עיקר הסכנה אינו טמון בענידתם (למעט מקרים של אלרגיה) אלא בסכנת הבליעה הנלווית להם. בכל מקרה יש למנוע מילדים קטנים את ענידתם ולוודא כי אינם מכניסים אותם לפה.

על פי הודעת המשרד הבריאות: "אם הילד/ה בלע את התכשיט או חלק ממנו: לא לגרום להקאה, אלא לפנות לרופא המטפל או לגורם רפואי אחר על מנת לשקול ביצוע צילום בטן ובדיקת ריכוז עופרת בדם. ענידה בלבד של תכשיטים המכילים ריכוזים חריגים של מתכות כגון עופרת אינה מסכנת את הילד/ה, אך הכנסה של תכשיטים אלו לפה ובפרט בליעתם עלולה לסכן את הילד/ה."

יותר מפי 1000 ניקל, ארסן וכרום ביחס לתקנים בעולם

בנוסף לתכולה הגבוהה מאוד של המתכות הרעילות עופרת וקדמיום, בחלק מהתכשיטים נמצאו גם רמות גבוהות וחריגות של ניקל, ארסן וכרום. מדובר בריכוזים הגבוהים בשני סדרי גודל (יותר מפי 100) ואף בשלושה סדרי גודל (יותר מפי 1000) ביחס לתקן האמריקאי/האירופאי עבור קבוצת מוצרים זו.

בדיקת המוצרים נעשתה במסגרת מחקר שעורכים משרד הבריאות, מכון התקנים ואוניברסיטת חיפה בנושא מזהמים במוצרים המיועדים לתינוקות ולילדים, במימון הקרן לבריאות וסביבה. הסקר היה מדגמי וכלל 22 מוצרים המשתייכים לקטגוריה של "תכשיטי ילדים". עבור כל מוצר נבדק כל אחד מהרכיבים בנפרד, כאשר חריגה באחד הרכיבים או יותר הוגדרה כחריגה של המוצר כולו. ב-50% מהפריטים שנבדקו נמצאה חריגה בתכולת העופרת ובכ-33% מהפריטים נמצאה חריגה בתכולת הקדמיום.

חריגות משמעותיות ביחס לתקנים בעולם (אילוסטרציה shutterstock)
חריגות משמעותיות ביחס לתקנים בעולם (אילוסטרציה shutterstock)

אין תקן ישראלי מחייב לתכשיטי ילדים

בישראל אין תקינה מחייבת לתכשיטי ילדים. עם זאת בהודעה שפרסם היום משרד הבריאות נכתב כי "עמדת משרד הבריאות היא שיש סיכון לציבור מתכשיטים עם ריכוזים חריגים של מתכות כבדות. ילדים, ובמיוחד ילדים קטנים, נוטים להכניס חפצים לפה ואף למצוץ חלקי תכשיטים. לפיכך, נוכחות של מתכות כבדות במוצר ייעודי לילדים עלולה לחשוף את קבוצת האוכלוסייה הרגישה הזו לסיכון בריאותי משמעותי".

חשיפה לעופרת עלולה לגרום למגוון של השפעות בריאותיות, כולל בעיות התנהגות ובעיות למידה. עופרת פוגעת במערכת העצבים ובהתפתחות הקוגניטיבית. בספרות הרפואית דווחו מקרי תחלואה ותמותה של ילדים עקב בליעה של חלקי תכשיטים עם תכולת עופרת גבוהה. חשיפה לקדמיום עלולה לגרום לפגיעה בתפקוד הכליות ולפגיעה בעצמות. מחקרים מעידים על פגיעה של קדמיום בהתפתחות הקוגניטיבית של ילדים.

לרשימת התכשיטים בהם נמצאו החריגות לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" - לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום