הגלולה למניעת הריון: חוגגת 50

(0)
לדרג

יום הולדת שמח: הגלולה למניעת הריון חוגגת יובל 50 וזו הזדמנות נפלאה לראות את הדרך שעשתה ולסקור את החידושים בתחום: אסטרוגן טבעי ותכשירים הורמונליים נוספים

מאת: ד"ר עמוס בר

מזל טוב: הגלולה למניעת הריון חוגגת יובל וזו הזדמנות מצוינת לראות מהיכן היא הגיעה אלינו ולאן מועדות פניה. החל ממניעת הריון בלתי רצוי והסדרת הווסת ועד לירידה משמעותית בסיכון לחלות בסרטן הרחם. ואם נוסיף לכך את כל השיפורים שחלו לאחרונה במרכיבי הגלולות, הרי שאנו מקבלים נוסחה מנצחת

יובל לגלולה למניעת הריון: מה התחדש? (אילוסטרציה shutterstock)
יובל לגלולה למניעת הריון: מה התחדש? (אילוסטרציה shutterstock)

כיצד השפיעה הגלולה למניעת הריון על שיעור ההריונות?

לא מזמן "חגגנו" 50 שנה לגלולה למניעת הריון. עד המצאת הגלולה, גורל האישה היה תלוי ביחסי המין שקיימה: יחסים לא מוגנים הסתיימו בהריונות לא מתוכננים. ואכן, המשפחה האמריקאית הממוצעת בתחילת המאה ה-20 כללה 7 ילדים!
נשים לא יכלו להוות גורם בשוק העבודה ו/או לקיים יחסים למטרות הנאה. המצאת הגלולה, שנחשבת לאחד מאמצעי המניעה הבטוחים ביותר שיש, שינתה את כללי המשחק - ולא בכדי נבחרה לאחת מההמצאות החשובות של המאה העשרים. כיום, למרות שיש גלולות רבות בבתי המרקחת, כשאומרים "גלולה" כולם יודעים למה הכוונה.

מה המרכיב המרכזי של הגלולה למניעת הריון?

למעשה, כל הגלולות למניעת הריון מכילות את ההורמונים הנשיים - אסטרוגן ופרוגסטרון. מבחינת יעילותן במניעת הריון, לא חל שיפור מאז המצאתן ועד היום. השינוי קשור בהורדה של מינוני ההורמונים, עד למינימום האפשרי וניסיון למזער את תופעות הלוואי שלהן.

הגלולות כיום מכילות עד עשירית ממינון האסטרוגן שהיה בגלולות הראשונות. עם השנים, פותחו סוגי פרוגסטרון סינתטי חדשים שהקטינו או העלימו תופעות לוואי כמו אקנה, שיעור יתר והרגשת נפיחות והשמנה, שהיו שכיחות יותר בגלולות מהדור הישן. גם לגלולות המודרניות יש תופעות לוואי, אך אלה הורדו למינימום, ורוב הנשים מרוצות מאוד מאמצעי מניעה זה.

מה התחדש, אפוא, בגלולות בשנים האחרונות ומה ניתן לעשות אם שוכחים לקחת גלולה?

הסיבה העיקרית להריון בנטילת גלולה היא שכחה. ממחקר שנערך בארץ, עולה כי 29% מהנשים שוכחות גלולה כל חודש. לאחרונה, פותחו 2 סוגי פרוגסטרון עם פעילות ארוכת טווח במיוחד - ולכן, בנטילה של גלולות שמכילות פרוגסטרון שכזה, ניתן לשכוח גלולה עד 24 שעות - ולהישאר מוגנת, בניגוד לשאר הגלולות, בהן חלון השיכחה הוא 12 שעות בלבד.
דרך נוספת להקטין סיכוי לשיכחה היאנטילה יומיומית של הגלולה. רוב הגלולות שישנן בשוק ארוזות באריזה של 21 יום גלולות פעילות - ואחריהן 7 ימי הפסקה, במהלכם מגיעה הווסת.

מתברר שהגלולה אותה הנשים שוכחות ליטול, בתדירות הגבוהה ביותר, היא הגלולה הראשונה וזו גם הגלולה שהכי מסוכן לשכוח. בשבעת הימים שבהם האישה נמצאת ללא גלולות (היא מוגנת גם אז) מתחילה פעילות הורמונלית בגוף. אם מאריכים את ההפסקה הזו, קיים סיכוי גבוה משמעותית להריון- לעומת שיכחה של גלולה באמצע החפיסה. בניסיון להתגבר על שיכחת הגלולה הראשונה, הופיעו מארזים של 28 גלולות, אותן נוטלים ברצף כל השנה. נכון, יש באריזה מספר גלולות ללא הורמון, אך גישה יומיומית לחפיסה נמצאה כמקטינה שיכחה.

הריון לא רצוי: מה קורה כששוכחים ליטול גלולה? (אילוסטרציה shutterstock)
הריון לא רצוי: מה קורה כששוכחים ליטול גלולה? (אילוסטרציה shutterstock)

האם יש אפשרות למנוע הריון, שלא באמצעות גלולה יומית?

בהחלט. כיוון אחר היה פיתוח תכשירים ללא צורך בנטילה יומיומית. קיימת מדבקה למניעת הריון, אותה מחליפים פעם בשבוע - וטבעת אותה האישה מחדירה לנרתיק, פעם בחודש. שני אמצעי המניעה הללו משחררים ישירות למחזור הדם כמות הורמונים יומית, בדומה לגלולה - ודורשות תזכורת בטלפון, אחת לשבוע או לחודש בלבד. לא פעם, שלשול והקאה פוגמים ביעילות הגלולה - והעובדה כי אמצעים אלה אינם עוברים במערכת העיכול מהווה יתרון נוסף בשימוש בהם.

בנוסף, להרבה נשים יש תופעות לוואי בלתי רצויות בימים בהם הן אינן נוטלת גלולות ואלה כוללות נפיחות, מיגרנות, כאבי בטן ורגישות בשדיים. בניסיון להתגבר על בעיה זו, ניתן לקחת מספר חפיסות ברצף, או גלולה שארוזה בצורה זו, כך שמקבלים וסת אחת ל-3 חודשים. התופעות יישארו, אך יופיעו רק 4 פעמים בשנה. עם זאת, מאחר שחלק נכבד מהנשים מעדיפות וסת בכל חודש נמצא שניתן להקטין משמעותית את התופעות הללו, אם נקטין את שבעת ימי ההפסקה. מתוך מחשבה זו, קיימות בארץ גלולות שארוזות באריזה של 24 גלולות פעילות ו-4 גלולות לא פעילות (או גלולות שמכילות חומצה פולית),שתופסות יותר ויותר פופולריות. בגלולות אלה, סיכוי נמוך יותר לשיכחה, עקב הנטילה הרצופה, פחות תופעות לוואי בלתי רצויות בזמן הווסת - ונמצא שהסיכוי להרות, אם שוכחים את הגלולה הראשונה בחפיסה הבאה, נמוך יותר.

האם יש גלולות העשויות מהורמון הזהה, מבחינה ביולוגית להורמון אסטרדיול?

החידוש האחרון ברוח החזרה לטבע והטרנד הירוק ששוטף אותנו, הוא מעבר לאסטרוגן טבעי, הזהה ביולוגית לאסטרדיול שמופק בגוף האישה. עד כה, כל הגלולות הכילו אסטרוגן סינתטי. הניסיון לעבור לאסטרדיול, שהוא חלש משמעותית (ומשפיע פחות על הכבד בפעילותו) נכשל במשך שנים רבות, מאחר שכל הגלולות שניסו לייצר גרמו לנשים לדימום בלתי סדיר.

מגוון גלולות חדש: עם או בלי אסטרדיול (אילוסטרציה shutterstock)
מגוון גלולות חדש: עם או בלי אסטרדיול (אילוסטרציה shutterstock)

לאחרונה הופיעו בארץ ובעולם, שתי גלולות שמכילות אסטרדיול ושאין להן את הבעיה הזו; ומביאות איתן גם תקווה (שעדיין אין לה הוכחה מעשית), שהן ישפיעו פחות לרעה על שומני הדם ועל פקטורי הקרישה. שתי הגלולות האמורות ארוזות גם הן באריזה של 28 גלולות (לאחת 24 גלולות פעילות וארבע ללא הורמון; ולשנייה 26 גלולות פעילות ושתיים לא פעילות) - ויש להן את כל היתרונות שציינו עד כה. בנוסף לכך, לשתי הגלולות יתרון גדול בכך שהן מורידות משמעותית את כמות הדימום הווסתי המטריד.

לסיכום: הגלולות הן אמצעי מניעה יעיל המפחית את הסיכוי להריון בלתי רצוי, להריון חוץ רחמי ולהתפתחות ציסטות שחלתיות. כמו כן, הן מסדרות את המחזור, מקטינות את כמות הדמם הווסתי וסיכון של חסר דם; ומורידות משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן הרחם וסרטן השחלות. אם נוסיף לכך את כל השיפורים שחלו בגלולות החדשות, הרי שאנו מקבלים תכשיר שיישאר עוד זמן רב כבחירה האולטימטיבית של נשים רבות למניעת הריון.

ד"ר עמוס בר הוא רופא נשים, גזבר האיגוד הישראלי לאמצעי מניעה. מחבר "המדריך הישראלי להריון ולידה".

בואו לדבר על זה בפורום מיניות האישה, הריון ומניעתו.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום