מעשני קנאביס: גם הילדים נפגעים

(0)
לדרג

עישון פאסיבי של קנאביס: בשתן של 75% מהילדים שהוריהם מעשנים מריחואנה רפואית, נמצאה כמות מדידה של תוצרי החומר הפעיל THC

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

בעידן הנוכחי, בו מריחואנה רפואית מאושרת לשימוש במדינות רבות ברחבי ארצות הברית ושימוש בה לשם להנאה אינו אסור בחוק במדינות רבות, חשיפה פאסיבית של ילדים למריחואנה עלולה להיות סוגיה משמעותית מבחינה רפואית.

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת Pediatric Research הסתבר כי בילדים שנחשפו באופן פאסיבי לעישון מריחואנה זוהו ריכוזים מדידים בשתן של - THC Δ9-tetrahydrocannabinol הידוע כחומר הכימי הפעיל בצמח הקנביס ממנו מופקת המריחואנה הרפואית.

מדגם המחקר כלל 43 תינוקות בריאים בגילאי חודש עד שנתיים, שאושפזו בקולורדו בשל ברונכיוליטיס בין 2013-2015. ההורים השלימו שאלון שכלל שאלה אודות שימוש במריחואנה על ידי אחד מבני הבית. יש לציין בהקשר זה כי שימוש במריחואנה מאושר בקולורדו הן לצרכים רפואיים והן לצורכי הנאה.

רמות THC ומרכיב פעיל נוסף, Cannabidiol לא היו מדידות בדגימות השתן. עם זאת, COOH-THC (מטבוליט של החומר הפעיל) זוהה ב-16% מהנבדקים, בטווח שנע בין 0.03-1.5 ננוגרם/מ"ל, כאשר רק בשני ילדים תועד ריכוז של מעל 1 ננוגרם/מ"ל. כצפוי, רמות אלו היו נמוכות מהצפוי בשתן של אדם שעישן מריחואנה באופן פעיל.

מה תהיינה ההשלכות על בריאות הילדים? (אילוסטרציה shutterstock)
מה תהיינה ההשלכות על בריאות הילדים? (אילוסטרציה shutterstock)

עדיין לא ברורות ההשלכות הבריאותיות של החשיפה

החשיפה לא הייתה שונה בין המינים או בגילאים שונים. עם זאת, ריכוז מדיד של COOH-THC בשתן תועד בחלק גדול יותר מהילדים הלא-לבנים, בהשוואה לילדים הלבנים (44% לעומת 9%).מבין הילדים להורים שדיווחו על שימוש או חשיפה למריחואנה בבית, ב-75% תועדו רמות COOH-THC מדידות; ב-10% מהילדים להורים ששללו חשיפה למריחואנה תועדו רמות מדידות של המטבוליט.

המחקר הדגים חשיפה פאסיבית ל-THC בילדים, אך לא בחן את ההשלכות הבריאותיות של חשיפה זו. עם זאת, לאור הסכנות הידועות עקב חשיפה פאסיבית לעשן סיגריות, סביר כי גם חשיפה פאסיבית למריחואנה תהיה כרוכה בסיכונים מסוימים.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה באנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום