סקר: בעיות הראייה של הישראלים

(0)
לדרג

סקר שנערך באתר Zap Doctors לרגל שבוע בריאות העין, מעלה כי מעל ל-56% מהציבור יש בעיות ראייה: סובלים מרוחק או מקוצר ראייה? מצילינדר? ניתוח או עדשות? מדריך

מאת: מערכת zap doctors

מסקר שנערך באתר Zap Doctors בקרב 3,261 גולשים בנובמבר 2016 לרגל שבוע בריאות העין שחל בדצמבר, עולה כי 56.4% מכלל הציבור סובלים מבעיות ראייה.

שלוש בעיות הראייה השכיחות ביותר הן: רוחק ראייה (35.1%), קוצר ראייה (28.7%) וצילינדר (17.1%). שאלנו את ד"ר שמואל לוינגר, רופא עיניים, מייסד רשת "עיניים" והמנהל הרפואי של הרשת, על בעיות ומחלות העיניים השכיחות וסקירה של מגוון הפתרונות המסורתיים והחדשניים הקיימים היום בישראל.

לאבחן היטב את בעיית הראייה ממנה סובלים (אילוסטרציה shutterstock)
לאבחן היטב את בעיית הראייה ממנה סובלים (אילוסטרציה shutterstock)

מהו רוחק ראייה?

רוחק ראייה (היפראופיה) הוא ליקוי בשבירת קרני האור המגיעות אל עדשת העין, הגורם לקרניים שיוצאות מנקודה קרובה להתרכז מאחורי הרשתית ולא עליה ולכן האדם מתקשה לראות בבירור לטווח הקרוב. רוחק ראייה נפוץ בנשים יותר מאשר בגברים ורוב האנשים שסובלים מרוחק ראייה, רואים מצוין לרחוק. אנשים הסובלים מרוחק ראייה מבחינים בליקוי בערך בגיל 30. עד אז, העדשה מתקנת את רוחק הראייה באופן פיזיולוגי. חשוב מאוד לעשות את האבחון בילדים ולהגיע לאבחון לשם גילוי מוקדם של הליקוי, וזאת כדי למנוע מצב של "עין עצלה" - מצב בו המוח לא מקבל "שידור" מהעין משום שהיא אינה רואה טוב והילד אינו משתמש בה לראייה לאורך זמן.

הסיבה העיקרית לרוחק ראייה היא אורך העין, מעצב הראייה ועד לקרנית. האורך הממוצע הוא 24 מ"מ, אך ברוחק ראייה העין קצרה יותר. כל מ"מ שבו העין מתקצרת גורם למספר 3+ במספר העדשה הנדרש לצורך התיקון.

סיבה נוספת לרוחק ראייה בגיל המבוגר יותר היא אובדן הגמישות של העדשה, שנגרם בערך בגיל 40 כתוצאה משינויים הקשורים לגיל. שינוי זה משבש את יכולת העדשה לשנות את המיקוד שלה. בגיל צעיר העדשה גמישה על פי המרחק של האובייקט עליו מסתכלים, שכן העדשה משנה את קמירותה ואת המיקוד שלה ומאפשרת ראייה טובה לקרוב ולרחוק. בגיל מבוגר הראייה לקרוב פוחתת ואנשים זקוקים למשקפי קריאה.

מי שסובל מרוחק ראייה חמור (מעל פלוס 3) סובל גם מ"זווית צרה" - צפיפות יחסית בעין, שגורמת לעיכוב זרימת הנוזל בין החלקים השונים ועלולה, כתוצאה מכך, לגרום לגלאוקומה".

מהו קוצר ראייה?

"קוצר ראייה (מיופיה) הוא ליקוי בשבירת קרני האור, שגורם לקרניים שמגיעות ממצב מקביל (מרחוק) להתמקם לפני הרשתית (ולא עליה). לכן, הסובלים מקוצר ראייה רואים טוב מהטווח הקרוב, אך מתקשים לראות בבירור לטווח הרחוק. העדשה אינה מצליחה לתקן את הליקוי, ולכן הסובלים מקוצר ראייה נדרשים להרכיב משקפיים כבר מגיל צעיר, לרוב בתום תהליך הגדילה. הסיבה לקוצר ראייה קשורה גם היא לאורך העין, כל מילימטר מעל 24 גורם להופעת 3- במספר העדשה הנדרשת לתיקון.

אצל חלק קטן מהאנשים בעלי קוצר ראייה (עין מיופית), בייחוד אלה בעלי קוצר ראייה גבוה (מעל מינוס 6), עלולות להופיע בעיות נוספות, כגון חורים או קרעים שעלולים לגרום להיפרדות רשתית. בעיות אלה עלולות להיגרם כתוצאה מהשינויים הניווניים שחלים, מכיוון שהרשתית דקה יותר בהיקפה. בעיות נוספות שעלולות להתעורר אצל בעלי קוצר ראייה גבוה, הן התקדמות מהירה יותר של קטרקט וגלאוקומה משמעותיות יותר.

האם הילד סובל מקוצר או מרוחק ראייה? (אילוסטרציה shutterstock)
האם הילד סובל מקוצר או מרוחק ראייה? (אילוסטרציה shutterstock)

מהו צילינדר?

צילינדר (אסטיגמציה) הוא מצב שבו כאשר מביטים בנקודה מסוימת היא נראית כאובייקט מרוח ולא כנקודה חדה. הסיבה לאסטיגמציה היא פער בקימורי הקרנית בשני הצדדים, שבעקבותיו הקרנית איננה מבצעת שבירת אור מדויקת והאור האמור להיות ממוקד אינו נופל במדויק על הגומה המרכזית ברשתית. משום שהרשתית מעט מתוחה (בצורת אליפסה, במקום כדור) והצורה של העין עגלגלה, מתקבלת על הרשתית תמונה מתוחה ומעוותת. אסטיגמציה משבשת את הראייה לרחוק ולקרוב ואם אינה מטופלת, היא עלולה לגרום לכאבי עיניים וכאבי ראש, במיוחד לאחר קריאה או ביצוע משימות אחרות, הכרוכות בראייה ממושכת.

מהם הגורמים לצילינדר?

הגורם המדויק לאסטיגמציה אינו ידוע, אך ברוב המקרים מדובר בליקוי שעובר בתורשה - ומופיע כבר מהלידה.
בנוסף, עקמומיות העדשה בתוך העין עשויה להשתנות וליצור עלייה או ירידה באסטיגמציה. שינוי זה מתרחש, בדרך כלל, בגיל הבגרות ועשוי להקדים התפתחות של קטרקט טבעי. לעתים, עלולה להתפתח אסטיגמציה גם בעקבות פציעה בעין או ניתוח עיניים.

אסטיגמציה יכולה להיגרם גם מקרטוקונוס (היחלשות דופן הקרנית). זהו מצב נדיר יחסית שבו הקרנית הופכת בהדרגה להיות דקה, בצורת חרוט".

ניתוח לייזר הוא פתרון טוב למגוון בעיות ראייה (אילוסטרציה shutterstock)
ניתוח לייזר הוא פתרון טוב למגוון בעיות ראייה (אילוסטרציה shutterstock)

כיצד ניתן לתקן את הפרעות הראייה הללו?

רוחק ראייה, קוצר ראייה וצילינדר ניתנים לתיקון באמצעות הרכבת משקפיים או עדשות מגע מתאימות. במקרה של אסטיגמציה, התיקון במשקפיים נקרא "צילינדר" (מה שמאפיין משקפיים עם צילינדר: לחלק מקמירות העדשות, יש צורה אליפטית במקצת). לצילינדר (מעל מינוס 2) מומלץ להשתמש בעדשות רכות. צילינדר א-סימטרי ניתן לתקן באמצעות עדשות קשות שלוחצות על הקרנית ומסייעות לה לחזור למצב סימטרי.

ניתוחי לייזר מתאימים לתיקון רוחק ראייה (עד פלוס 5), קוצר ראייה (עד מינוס 10) וצילינדר סימטרי (עד מינוס 5).

השתלת טבעות מתאימה לאנשים הסובלים מקרטוקונוס (היחלשות קרנית).

בחלק מהמקרים בהם נובע הליקוי כתוצאה ממחלה (כמו קטרקט), ניתן להוציא את העדשה הפגומה ולהשתיל במקומה עדשה מתקנת עם מספר. במקרים קיצוניים, ניתן לבצע השתלת עדשה תוך עינית או השתלת עדשה מלאכותית.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום