בדרך: בדיקת רוק לאבחון אלצהיימר

(0)
לדרג

חוקרים בקנדה פיתחו בדיקת רוק קלה לאבחון אלצהיימר ואת הסיכון למחלה. בחולי אלצהיימר תועדו רמות בטא עמילואיד גבוהות כפליים ויותר בהשוואה לקבוצת הביקורת

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

האם בקרוב ניתן יהיה לאבחן אלצהיימר ואת הסיכון למחלה, בבדיקת רוק זמינה, קלה ולא פולשנית? חוקרים מקנדה פיתחו בדיקת רוק פשוטה לאבחון מחלת האלצהיימר. לטענתם, הבדיקה עשויה לסייע בזיהוי נבדקים בסיכון גבוה להתפתחות מחלת אלצהיימר בעתיד. במאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Alzheimer's Disease הם מסבירים כי הבדיקה מבוססת על הערכת רמות איי בטא 42 (חלבון הבטא עמילואיד שכבר הוכח הקשר בין רמות גבוהות שלו למחלת האלצהיימר).

החוקרים מדווחים על תוצאות הבדיקה ב-37 נבדקים: 7 מהם עם מחלת אלצהיימר מבוססת ו-30 מתנדבים ללא מחלת אלצהיימר (בגילאי 16-92 שנים) ששימשו כביקורת. אחד מהמתנדבים שהיה ללא מחלת אלצהיימר היה בעל תפקוד קוגניטיבי תקין אך נשא מוטציית PS-1 - Presenilin 1, העלולה להעלות את הנטייה למחלת אלצהיימר.

מהתוצאות עלה כי ב-27 מבין 30 המתנדבים ללא מחלת אלצהיימר תועדו רמות בטא עמילואיד ברוק שהיו כמעט זהות (ממוצע של 22.06 פיקוגרם/מ"ל) ללא תלות בגיל או מין. בכל החולים עם מחלת אלצהיימר תועדו רמות בטא עמילואיד גבוהות כפליים ויותר בהשוואה לביקורות (ממוצע של 59.07 פיקוגרם/מ"ל).

בדיקת רוק פשוטה תזהה הסיכון לאלצהיימר? (אילוסטרציה shutterstock)
בדיקת רוק פשוטה תזהה הסיכון לאלצהיימר? (אילוסטרציה shutterstock)

רמות גבוהות של Aβ42 גם באוכלוסיית הסיכון

בנבדק עם מוטציית PS-1 תועדה רמה דומה לזו של חולים עם מחלת אלצהיימר (60.90 פיקוגרם/מ"ל), ממצא שלדברי החוקרים מאשר את הערך המנבא של בדיקת הרוק.

בנוסף, בשני משתתפים ללא מחלת אלצהיימר תועדו רמות גבוהות של בטא עמילואיד ברוק ובשני המקרים תוארו במשפחה אימהות וקרובי משפחה אחרים שחלו במחלת אלצהיימר, כך שהם היו בסיכון גבוה להתפתחות המחלה.

בסיכומו של דבר, מהנתונים עולה כי ניתן לאבחן מחלת אלצהיימר וכן לנבא את התפתחות המחלה על-בסיס רמות בטא עמילואיד ברוק. יחד עם זאת, החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים לאישור הממצאים, אך מדגישים כי מדובר בתוצאות מאוד מבטיחות, למרות שמספר המקרים שנבחנו היה קטן, וזאת לאור תוצאותיה המרשימות והעובדה שמדובר בבדיקת רוק קלה, לא-פולשנית וזמינה לשימוש.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה באנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום אלצהיימר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום