אכילת ביצים מונעת שבץ מוחי

(0)
לדרג

מתברר כי אכילה של לפחות ביצה אחת בכל יום, מפחיתה ב-12% את הסיכון לארוע מוחי, בהשוואה לאכילת ביצים מועטה, של פחות משתי ביצים בשבוע

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ממצאים חדשים, מציתים שוב את המחלוקת בנושא התועלת או הנזק הנגרמים מצריכת ביצים במונחים של אירועים מוחיים או מחלת לב כלילית. לפי תוצאות סקירה חדשה, שכללה שבעה מחקרים, עולה כי צריכת ביצה אחת ביום לוותה בירידה של 12% בסיכון לאירועים מוחיים, בהשוואה לצריכה של כמות קטנה יותר. מנגד, לא זוהה קשר בין צריכת ביצים ובין הסיכון למחלת לב כלילית. המאמר פורסם בכתב העת Journal of the American College of Nutrition.

החוקרים השלימו חיפוש מקיף לזיהוי מאמרים שפורסמו בספרות הרפואית עד אוגוסט 2015. הם התמקדו במחקרי עוקבה פרוספקטיביים שדיווחו על הקשר בין צריכת ביצים ובין מחלת לב כלילית ואירועים מוחיים. מטה-אנליזה שימשה לחישוב SRRE (Summary Relative Risk Estimate) לצריכה רבה לעומת מעטה של ביצים.

הסקירה כללה שבעה מחקרים והתוצאות הצביעו על ירידה של 12% בסיכון לאירועים מוחיים עם צריכת ביצים רבה (לפחות ביצה אחת בכל יום) לעומת צריכה מעטה של ביצים (פחות משתי ביצים בשבוע), עם הטרוגניות מעטה. עוד זוהה הבדל לא מובהק סטטיסטית עם צריכת ביצים גדולה לעומת צריכה מעטה מבחינת הסיכון למחלת לב כלילית.

החוקרים השלימו ניתוח סטטיסטי מכוון אך לא זיהו מגמת מנה-תגובה ברורה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי על-בסיס ממצאי הסקירה החדשה, צריכת עד ביצה אחת ביום עשויה לתרום להפחתת הסיכון לאירועים מוחיים. כמו כן, צריכת ביצים יומית אינה משפיעה על הסיכון למחלת לב כלילית.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית - שיבא-תל השומר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום