אסתטיקה: טיפולים על ציר הזמן

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בעשור האחרון חלה התקדמות בתחום טיפולי האסתטיקה להצערת עור הפנים, ומגוון טיפולים מאפשר להיראות צעירים יותר. איזה טיפול אסתטי מתאים לכל גיל?

שירותי אסתטיקה רפואית
077-2307829 (מספר מקשר)

בתחום הכירורגיה הפלסטית והאסתטית נעשו קפיצות דרך משמעותיות בשנים האחרונות, עקב פיתוח של שיטות טיפול חדשניות, המאפשרות לטפח ולשקם את מראה הפנים והצוואר ולהעניק להם מראה צעיר הרבה יותר, וזאת ללא צורך בניתוח פלסטי למתיחת פנים. כדי שהטיפולים יהיו יעילים יותר וניתן יהיה להפיק מהם את התוצאות המיטביות, חשוב להתחיל אותם בזמן ולבצע את הטיפול המתאים. ההתאמה של הטיפול היא בהתאם למאפייני הפנים ולגיל של המטופל/ת.

אילו מהטיפולים הקיימים תורמים להצערה של עור הפנים?

הטיפולים כוללים הזרקת בוטוקס, הזרקת חומרי מילוי (חומצה היאלורונית), וטיפול באמצעות חוטים.

מתי באמת מגיע זמנה של מתיחת הפנים והצוואר? (אילוסטרציה shutterstock)
מתי באמת מגיע זמנה של מתיחת הפנים והצוואר? (אילוסטרציה shutterstock)

מהי ההזדקנות של עור הפנים וכיצד היא באה לידי ביטוי?

ההזדקנות של עור הפנים היא תהליך מתמשך, שמערב את כל הרקמות בפנים: החל בעור (שכבת האפידרמיס החיצונית ושכבת הדרמיס העמוקה יותר), דרך שכבת השומן התת-עורי, שרירי הפנים, וכלה ברקמה הגרמית של הגולגולת. תהליך זה כולל התנוונות של סיבי הקולגן, לרבות ירידה באלסטיות של העור, הפחתה בכמות המים ברקמה התת-עורית, ירידה בנפח השומן התת-עורי ובמיקומו, והתרופפות של החיבורים בין העור לרקמה התת-עורית ושרירי הפנים.

מהם הגורמים המאיצים את הזדקנות עור הפנים?

קיימים מספר גורמים להזדקנות מואצת של העור, ביניהם ניתן למנות את המרכיב הגנטי-משפחתי, חשיפה לשמש, ועישון. חשיפה מופרזת ובגילאים צעירים לשמש, לא רק מאיצה את ההזדקנות של עור הפנים, אלא גורמת גם להופעה של כתמים ופיגמנטציה על-גבי העור.

ההזדקנות של עור הפנים מתחילה כבר בשנות העשרים לחיינו, כאשר לרוב הסימנים הראשונים שיופיעו הם קמטים דינמיים בפנים העליונות כתוצאה מהפעילות של שרירי ההבעה על-גבי העור. קמטים אלו כוללים את קמטי הזעף בין הגבות, קמטי הצחוק בצדי העיניים, ובהמשך - קמטי החשיבה (או הפליאה) במצח. סימנים נוספים שנוטים להופיע בגילאים צעירים אלו הקמטוטים העדינים, לרוב באזור העפעפיים התחתונים והלחיים העליונות. לאחר גיל שלושים, עם הירידה בקצב הייצור של הקולגן והחומצה ההיאלורונית בעור, נגרמת הדגשה של קמטי ההבעה בפנים העליונות ומתחילים להופיע קמטים במעבר שבין הלחי לשפה העליונה (קמטים נאזולביאלים) ובלחיים התחתונות.

בהמשך השנים, עם הירידה בכמות של השומן התת-עורי וההתרופפות של החיבורים בין העור לרקמה התת-עורית, מופיעה ירידה בנפח ובמתאר של אזור עצמות הלחיים (האזור המלארי), המלווה בהעמקה של הקמטים הנאזולביאלים, נוצרים שקעים באזור הרקות, ונגרם איבוד של המתאר הישר והאחיד של קו הלסת. במקביל לשינויים אלו, ממשיכה ההחמרה במרקם של עור הפנים, שהופך לדק ויבש יותר.

חשוב לדעת שהשינויים האלו מתרחשים בצורה זהה גם באזורי הצוואר וגב כפות-הידיים, כולל הירידה בכמות של הרקמה התת-עורית ובמרקם ואיכות של העור.

כיצד עוזרים טיפולים אלו לטשטוש של סימני הגיל ומהי תרומתם למראה עור הפנים?

הטיפול היעיל ביותר לקמטי ההבעה הדינמיים בפנים העליונות הוא הזרקה של בוטוליניום טוקסין (בוטוקס או דיספורט), שבפעילותו להרפיה של השרירים גורם להעלמות של קמטים אלו ולמראה צעיר וטבעי. טיפול זה, כצפוי, מועיל ביותר עם תחילת ההופעה של קמטים אלו בשנות העשרים והשלושים, כך שטיפול החזקה מתמשך עם בוטוקס ימנע החמרה של קמטים אלו ואת הפיכתם לקמטים סטטיים קבועים.

לקמטוטים העדינים באזור העפעפיים, הלחיים, וסביב השפתיים מומלץ להזריק חומצה היאלורונית מיוחדת שבפעילותה על השכבות העליונות של העור היא מחזירה לעור את הלחות שאבדה, משפרת את הקמטוטים, ממצקת את העור, ומעניקה מראה רענן וצעיר לעור. גם כאן, התחלה מוקדמת של טיפול זה תמנע העמקה של הקמטוטים והזדקנות נוספת של העור.

לקמטים שנגרמים כתוצאה מהירידה בנפח ובמיקום של הרקמה התת-עורית מומלץ לטפל באמצעות הזרקה של חומצה היאלורונית סמיכה יותר שביכולתה להחזיר נפח תת-עורי שאבד, להרים מחדש את הרקמות, ובמקביל למלא ולשפר את הקמטים שנותרים לאחר-מכן. טיפול זה מבוצע לאחר הערכה מקיפה של השינויים שהתרחשו עם השנים והשפעתם ההדדית על מראה הפנים. ניתן לבצע טיפול זה גם בגילאים צעירים, עם התחלת ההופעה של שינויים אלו, וגם בגילאים מבוגרים יותר, כאשר ההזדקנות של הפנים ניכרת יותר. טיפול באמצעות חוטים מסייע למיצוק ולרענון של העור (חוטי מיצוק) ולהרמה של רקמות צנוחות (חוטי הרמה).

מומלץ שלא לדחות את הטיפול בקמטוטים הקטנים (אילוסטרציה shutterstock)
מומלץ שלא לדחות את הטיפול בקמטוטים הקטנים (אילוסטרציה shutterstock)

האם טיפולים אלה יכולים למנוע את ההזדקקות לניתוח מתיחת פנים?

בהחלט כן, אבל בתנאי שהם מתבצעים בזמן.

מה זה אומר? מהו הזמן המתאים לבצע טיפולים אסתטיים להצערה של עור הפנים?

העיתוי האידאלי לטיפולי פנים מורכב משני פרמטרים: הראשון, מתי מתחילים לטפל; והשני תלוי בסוג הטיפול הנבחר.

ישנו חלון הזדמנויות, שרצוי להתחיל במהלכו את הטיפולים, כך שיניבו את התוצאות המיטביות. מי שמתחילה טיפולים בזמן הנכון מבטיחה לעצמה את התוצאות הטובות ביותר. הזרקת החומרים, בין אם מדובר בבוטוקס ובין אם בחומרי מילוי, מניעה תהליך מתמשך שמשפיע לטווח הארוך. אמנם תוצאות הטיפול מוגבלות בזמן ואותות הזמן (שכבר טושטשו באמצעות הטיפולים), ישובו. עם זאת, מטיפול לטיפול, עור הפנים ייראה טוב יותר, וגם מרווחי הזמן שבין טיפול לטיפול ילכו ויגדלו.

לקמטים לוקח זמן להיווצר ולהעמיק. כאשר הם מטופלים באמצעות הזרקה של חומצה היאלורונית או בוטוקס, אזי הקמט לא נמצא במשך כל הזמן - והעור אינו מתקמט. כתוצאה מכך, נמנע תהליך ההעמקה של הקמטים בפנים. לכן, בקרב נשים שמתחילות לטפל בפנים במועד, יופיעו פחות סימנים של הזדקנות ותהליך זה יואט באופן משמעותי.

מנגד, אם מתחילים לבצע את הטיפולים לאחר שתהליך ההזדקנות כבר החל להתקדם, אזי לצורך הצערה של הפנים והשגה של תוצאות אפקטיביות, יידרשו טיפולים רבים ונרחבים יותר, עם שימוש בכמויות גדולות יותר של החומרים. כמו-כן, הטיפולים יהיו יעילים פחות. כמו כן, סוגיית בחירת העיתוי מושפעת גם מביצוע של הטיפול הנכון.

איך יודעים מהו הטיפול הנכון?

באופן עקרוני, ניתן לשרטט ציר של זמן שעל גביו יצוינו הטיפולים האסתטיים המתאימים לכל גיל. אולם חשוב לציין כי מדובר בהנחה כללית, שאינה מתאימה בהכרח לכל הנשים. לכל אישה מאפיינים ייחודיים המשפיעים על עיתוי הטיפולים ועל הטיפולים המתאימים לה. רק מאפיינים אלה יסייעו להחליט במדויק איזה טיפול מומלץ לכל אישה לבצע ומתי. ובכל זאת, ניתן ליצור לוח זמנים כללי שמשקף את המציאות.

התאמת הטיפול היא בהתאם לגיל ולמאפייני האישה (אילוסטרציה shutterstock)
התאמת הטיפול היא בהתאם לגיל ולמאפייני האישה (אילוסטרציה shutterstock)

אם כך, איזה טיפולים קוסמטיים בפנים מומלצים בכל גיל?

בגיל העשרה: נערות בגיל ההתבגרות צריכות להתחיל בשגרת טיפוח ושמירה על עור הפנים. השגרה הזו כוללת שמירה על היגיינה, הזנה של עור הפנים, וטיפולי פנים במידת הצורך (למשל, עקב אקנה). בגיל זה ולאורך כל החיים יש לשמור על עור הפנים: להגן מפני חשיפה לשמש, להימנע מעישון ומצריכת אלכוהול, לשמור על היגיינה, ולהשתמש בתכשירי טיפוח מתאימים.

גילאי 20-30: שגרת טיפולי פנים להזנה, טיפוח ושמירה על העור.

גילאי 30-40: בגיל זה כבר מתחילים להופיע הסימנים הראשונים של הזדקנות עור הפנים, לרבות קמטוטים עדינים, צניחה מזערית, דלדול קל. זהו השלב בו חשוב להתחיל בטיפולים אסתטיים להצערה של עור הפנים. מומלץ שלא להמתין עד להופעה של קמטים ממש, אז כבר תתחיל הצניחה של העור, וייגרם דלדול ואובדן של נפחים. עוד לפני שמתחילים הרמזים לכל אלה, רצוי להתחיל ולטפל. בכך נמנעים נזקים בלתי הפיכים לעור והפגמים נבלמים עוד טרם היווצרותם. אישה שתשכיל לטפל בזמן, תאט באופן משמעותי את תהליך ההזדקנות של עור הפנים.

בשלב זה, יידרשו על פי רוב הזרקות של בוטוקס להעלמה של קמטי ההבעה. טיפולים אלה מתאימים לנשים בנות 30-35. בהמשך, מבוצעים גם טיפולים בחומצה היאלורונית שנועדו למצק את עור הפנים ולשפר את הטקסטורה של העור. השלב הבא, הוא שימוש בחומצה היאלורונית למילוי של קמטי הצחוק (בצדי הפה).

גילאי 40-50: בשלב זה, יש להמשיך באופן סדיר את שגרת הטיפולים הקוסמטיים. מרבית הנשים בגילאים האלו תצטרכנה טיפולים אסתטיים כדי לשמור על מראה פנים צעיר יותר. לרוב, יידרשו טיפולים של בוטוקס והזרקות של חומצה היאלורונית וכן צורך בביצוע עיצוב של הפנים - מילוי נפחים, מילוי שקעים, בניית קו הלסת ועצמות הלחיים. ניתן לבצע גם הרמה של העור באמצעות חוטים. בשלב זה, אף יידרש טיפול בעור הצוואר באמצעות הזרקה של חומרי מילוי ו/או חוטים.

גילאי 50-60: המאפיין העיקרי בגילאים אלו הוא הפיכה של קמטי ההבעה הדינמיים לקמטים קבועים וכן איבוד של נפחים המלווה בצניחה נוספת של רקמת העור, בעיקר בלחיים ובאזור קו הלסת. הטיפולים העיקריים בגילאים אלו כוללים הזרקה של חומצה היאלורונית סמיכה להחזרה של נפחים והרמה של הרקמות וכן טיפול באמצעות חוטי הרמה.
מי שלא התחילה בזמן, ובעלת נטייה גנטית והרגלי חיים (עישון, צריכת אלכוהול, וניכרים בה שינויים תכופים במשקל וחשיפה לשמש) הבאים לידי ביטוי במראה מבוגר של עור הפנים, סביר שתיאלץ, בשלב זה או בעשור הבא, לשקול ניתוח למתיחה של עור הפנים והצוואר.

לסיכום, אחד העקרונות החשובים ביותר ברפואה הוא שמניעה יעילה הרבה יותר מאשר טיפול לאחר שהמחלה כבר הופיעה. עקרון זה חשוב באותה המידה גם ברפואה אסתטית, שנועדה לטפל בהזדקנות של עורנו, להחזיר לאחור את סימני הגיל, ובשנים האחרונות גם למנוע את ההופעה של סימני ההזדקנות.

ד"ר ניר רוזנברג הוא רופא בכיר ביחידה לכירורגיה פלסטית, במרכז הרפואי מאיר.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום