היצרות תעלת עמוד השדרה המותני

(11)
לדרג
תוכן מקודם

תהליכי ניוון בגיל מבוגר גורמים להיצרות תעלת עמוד השדרה, העלולה להחמיר ולגרום לשיתוק בגפיים התחתונות. אבחון מהיר ומדויק יסייע בעצירת התהליך ובטיפול בבעיה

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-9977211 (מספר מקשר)

היצרות תעלת עמוד השדרה המותני היא מחלה ניוונית הנובעת מתהליך ההזדקנות הרגיל של הגוף (aging) ולכן לרוב, ההיצרות אופיינית מגיל 50 והלאה. יחד עם זאת, התופעה עלולה להופיע גם בגילאים צעירים יותר על רקע אקוטי, בדרך כלל בעקבות פריצת דיסק מותנית.

היצרות תעלת עמוד השדרה המותני כתוצאה מתהליך הניווני הכרוני הנמשך על פני שנים רבות, אומנם מתרחש כחלק מתהליך ההתבגרות וההזדקנות של הגוף, אך יחד עם זאת, מרגע שההיצרות מתרחשת, ההידרדרות במצב הנוירולוגי של המטופל מהירה ודרמטית במיוחד, ולכן דרוש אבחון מומחה, בשלב מוקדם ככל האפשר.

עמוד השדרה חשוף לתהליכי ניוון מתמשכים (אילוסטרציה shutterstock)
עמוד השדרה חשוף לתהליכי ניוון מתמשכים (אילוסטרציה shutterstock)

מה גורם לתהליך הניווני המוביל להיצרות תעלת עמוד השדרה המותני?

בתהליך ההתנוונות של עמוד השדרה בכללותו נוצר עיבוי של המפרקים, בשל איבוד טבעי של תכולת המים בדיסקים, המפרידים בין חוליות עמוד השדרה. כתוצאה מכך, הדיסקים מאבדים את גובהם, הרצועות מתעבות ושטח הפנים של תעלת עמוד השדרה מוצר, באופן משמעותי, כתוצאה מהלחץ המופעל עליה.

בהיצרות של תעלת עמוד השדרה המותני, עיבוי המפרקים יתרחש בחוליות L1 ומטה; כלומר, מהמותן ומטה. הוא יוביל לירידה בגובה הדיסק, כתוצאה מהתייבשות החומר הדיסקלי, כך שיחידת הדיסק לא תתפקד יותר כמשכך תנועה. ההיצרות תוביל גם לעיבוי החיבורים שבין החוליות (ליגמנטים). כל אלה יובילו ללחץ על השק הדורלי ועל השורשים המצויים על עמוד השדרה המותני.

מהם התסמינים הקליניים להיצרות תעלת עמוד השדרה המותני?

הלחץ על שקי העצבים גורם לפגיעה בהולכה העצבית והפגיעה באה לידי ביטוי בכאב שמתפתח בצורה הדרגתית בגפיים התחתונות, באחת מהן או בשתיהן, תלוי במיקום הלחץ; ולעתים גם בחוסר יכולת ללכת יותר מכמה מטרים ובהליכה כפופה. בנוסף, הפגיעה בהולכה העצבית עשויה להוביל לירידה בכוח השריר, לעתים עד כדי שיתוק של קבוצת שרירים מסוימת באחת הרגליים או בשתיהן, ולחוסר יכולת ללכת, בכלל. לבסוף, בעקבות הפגיעה בהולכה העצבית תיתכן אף פגיעה בסוגרים, שתוביל לאיבוד שליטה בצואה ובשתן.
מטופלים הסובלים מהיצרות תעלת עמוד השדרה המותני יחושו זרמים ברגליים ובאברי המין, ובצורה הדרגתית יסבלו גם ממגבלת הליכה שתלך ותגבר, עד כדי שיתוק בגפיים התחתונות.

מדוע חשוב אבחון מוקדם ומהיר של היצרות תעלת עמוד שדרה המותני?

בכל פגיעה בתעלת עמוד השדרה, ובהיצרות תעלת עמוד השדרה המותני בפרט, יש חשיבות רבה לאבחון מוקדם ככל האפשר. המלחמה שלנו, כמנתחי עמוד שדרה, היא לעצור את ההידרדרות בתפקוד, מהר ככל האפשר.

ככל שמאובחנים בהקדם כך גדל הסיכוי לכך שבמידה שיזקקו לניתוח, תוצאותיו תהיינה יעילות יותר. במקרה הטוב, אחרי 4-5 חודשים של הידרדרות, הניתוח עשוי לעצור אותה. לעומת זאת, אם יש אבחון וטיפול מוקדמים, הניתוח לעתים קרובות, יהפוך זאת להפיך. כלומר, הוא לא רק יעצור את היצרות התעלה, אלא אף יביא, לא פעם, להשבת המצב לקדמותו, הן מבחינת קוטר התעלה והן מבחינת תקינות התנועה בגפיים.

כאב, היחלשות שרירים ופגיעה ביכולת ללכת (אילוסטרציה shutterstock)
כאב, היחלשות שרירים ופגיעה ביכולת ללכת (אילוסטרציה shutterstock)

מדוע האבחון המדויק מתעכב וכיצד ניתן למנוע זאת?

זאת מכיוון שהתופעה שכיחה, אך רופאי משפחה לא תמיד ערים לכך, ועובר זמן רב עד שהתסמינים המוזכרים למעלה מאובחנים בצורה נכונה - זמן שבמהלכו חלה הידרדרות נוירולוגית משמעותית. העלאת המודעות לתופעה בקרב רופאי משפחה והמטופלים עצמם חשובה מאוד.

לדוגמה, על מנת להגיע לאבחנה מהירה ולטיפול נכון מומלץ להגיע לבדיקת רופא משפחה עם תיאור מדויק של התסמינים או התלונות, וקרוב לוודאי שהרופא משפחה יפנה את המטופל לייעוץ מנתח עמוד שדרה שער לאפשרות כי מדובר בהיצרות של תעלת עמוד השדרה.

כיצד מאבחנים באופן מדויק היצרות בתעלת עמוד השדרה המותני?

אבחון מדויק של התסמינים הקליניים דורש הדמיית MRI של עמוד השדרה המותני, המאפשרת אבחנה סופית. בהדמיה נראה בבירור את הלחץ על חוט השדרה המותני ואת ההיצרות בקוטר התעלה. בחלק מהמקרים, נראה גם אות חריג המגיע מחוט השדרה המותני.

כיצד מטפלים בהיצרות של תעלת עמוד השדרה המותני?

מטרת הטיפול ממוקדת מאוד: לשחרר את הלחץ שנוצר על חוט השדרה המותני ובכך להפסיק את הפגיעה בהולכה העצבית. הניתוח קרוי דה-קומפרסיה (שחרור לחץ) ואופן ביצועו נקבע לפי מצב המטופל, כפי שנראה בהדמיה.

במקרים מסוימים, תורד במהלך הניתוח הקשת האחורית של החוליות אם היא זו שיוצרת את הלחץ. לעתים יוסרו אלמנטים נוספים שלוקחים חלק ביצירת הלחץ, כמו במקרים שבהם הדיסקים מזוהים כמקור הלחץ, והניתוח כולל גם את הוצאתם.

לעתים יעלה הצורך לבצע גם קיבוע של החוליות, בנוסף לשחרור הלחץ. הקיבוע מתבצע באמצעות השתלת ברגים בחוליות וחיבור חוליות סמוכות עם ברגים ומוטות. במקרים אחרים, יתבצע ייצוב דינמי במקום קיבוע. בייצוב דינמי של עמוד השדרה, במקום לקבע חוליות, מאחדים שתי חוליות או יותר - והופכים חלקים אלה בעמוד השדרה לנייחים, כך שלא יהוו מקור לחץ חדש. הייצוב מאפשר למנוע פגיעה בתנועתיות של עמוד השדרה, העלולה להיגרם בעת הליך קיבוע חוליות.

בכל מקרה, שיטת הניתוח וההליך שיבוצע נקבעים בהתאם למצבו הספציפי של כל מטופל, בהתאם לצרכים שלו, כמו גם בהתאם ליכולת הגוף שלו לעמוד בהליכים השונים בהצלחה.

חשוב להיות מודעים לשם השגת אבחון מהיר (אילוסטרציה shutterstock)
חשוב להיות מודעים לשם השגת אבחון מהיר (אילוסטרציה shutterstock)

מה מטרת הטיפול הניתוחי ומהן תוצאותיו הצפויות?

המטרה היא שחרור הלחץ על עמוד השדרה והובלה להפסקת ההיצרות של התעלה (דה-קומפרסיה). כאשר האבחון מהיר ונעשה במועד, הדבר מוביל להתרחבות של התעלה לגודלה המקורי ולעצירה או להיפוך התסמינים הקליניים והפסקתם.

במצבים אקוטיים, השחרור אכן מושג, הלחץ על עמוד השדרה מופסק וההידרדרות נעצרת, אך לא תמיד יש היפוך של התסמינים הקליניים מעבר לעצירת ההידרדרות שלהם שחשובה לא פחות.

האם ניתן למנוע את היצרות תעלת עמוד השדרה המותני?

מאחר שמדובר במחלה ניוונית הנוצרת כתוצאה מתהליכי הזדקנות, לא ניתן למנוע אותה, אך יש להיות ערים לה. תת ההתמחות בניתוחי עמוד שדרה, קיימת החל משנת 2000 ונעשית בבתי חולים בחו"ל, שנמשכת כשנתיים.
האיגוד הישראלי למנתחי עמוד שדרה כולל מנתחים העושים אך ורק ניתוחי עמוד שדרה ומתמחים באבחון מהיר ומדויק של התסמינים של היצרות תעלת עמוד השדרה בכלל. לכן, חשובה מאוד העלאת המודעות לכך בקרב רופאי המשפחה, האורתופדים הכלליים והאוכלוסייה הרחבה.

ד"ר ליאור מרום, מנתח עמוד שדרה ביחידה לניתוחי עמוד שדרה, המרכז הרפואי רמב"ם ובית החולים אסותא חיפה.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום