מדרסים: חיים חדשים לכף הרגל

(0)
לדרג

שיטת אברבוך להתאמת מדרסים אישית היא פתרון למגוון בעיות רפואיות: קשת גבוהה, כף רגל שטוחה, סוכרת, כאבי גב, דורבן, דלקות מפרקים, בוניון וכאבים בגיד אכילס. מדריך

מאת: נמרוד אברבוך

מדרסים הם אביזרים המוכנסים לנעליים והמשנים את עומס משקל הגוף על כפות הרגליים ובכך תורמים לתמיכה ברקמות הרכות, לשינוי היציבה, לבלימת הזעזועים, להפחתת כאב ולשיפור הנוחות. למעשה, המדרסים מתווכים בין הקרקע לכף הרגל, מתקנים חוסר איזון (בדומה למטרה של משקפיים) ומחזירים את הרגל למצב אופטימלי.

מי צריך מדרסים?

מדרסים מיועדים למגוון רחב מאוד של אנשים. החל מאנשים שעושים פעילות גופנית ורוצים למזער או למנוע פציעות עתידיות (לרבות חיילים), דרך אנשים לאחר פציעת ספורט ועד לאנשים הסובלים מעיוותים בכפות הרגליים (דוגמת פלטפוס) ובעיות רפואיות שונות (דוגמת סוכרת).

כפות הרגליים חשופות לפגיעות ומחלות שונות (אילוסטרציה shutterstock)
כפות הרגליים חשופות לפגיעות ומחלות שונות (אילוסטרציה shutterstock)

מהן הבעיות הנפוצות בכפות הרגליים?

ישנו מגוון גדול של בעיות בכף הרגל להן מדרסים יכולים לסייע. אמנה את העיקריות שבהן:

קשת גבוהה (אולפוס): אחת הבעיות הנפוצות בקרב אוכלוסיית העולם המערבי. מדובר בכף רגל בעלת מבנה קשתי חלול, הגורם לכך ששטח הדריכה והמגע עם הקרקע קטן יחסית. מצב זה יוצר מוקדי לחץ, בעיקר בעקבים ובאזור האצבעות, הגורמים לכאבים, לאי נוחות, ליבלות ולעתים אף למתיחת רצועת כף הרגל.

רגל שטוחה (פלטפוס): בכף רגל שטוחה (Pes Planus), יש צניחה (השתטחות) של הקשת האורכית של כף הרגל. טווח ההשתטחות נע ממגע מלא בין מרכז כף הרגל למשטח הדריכה, ועד לקשת נמוכה, הקרובה מאוד לקרקע.

בחלק מהמקרים, הקשת נעלמת אך ורק במצב דריכה (קשת גמישה); ובחלקם, הקשת נשארת שטוחה באופן קבוע (קשת שטוחה קשיחה). קשת גמישה אופיינית במיוחד בקרב ילדים, בטווח גיל הגדילה, בו מתעצב מבנה כף הרגל. כ-20% מהילדים עם קשת גמישה, ייוותרו עם רגל שטוחה גם בבגרותם. מצבים אלה עלולים לגרום לכאבים בכף הרגל, בשוק ובגב.

סוכרת: אחת מתופעות הלוואי השכיחות בקרב חולי סוכרת, היא שיבוש בזרימת הדם לכפות הרגליים, שמאט את תהליך ריפוי הפצעים ועלול להתפתח לזיהום, לכיב, לחוסר תחושה (נוירופתיה), לנמק ובמקרים קיצוניים, גם להוביל לקטיעת כף הרגל.

כאבי גב: פעמים רבות, המקור לכאבי גב הוא בכפות הרגליים. בעיות בכף הרגל גורמות לאדם לשנות את יציבתו ואת צורת ההליכה שלו, מה שעלול לגרום לכאבים בברכיים, באגן ובגב.

בוניון (Hallux Valgus): מצב שבו האצבע הגדולה (הבוהן) נוטה פנימה, לכיוון יתר האצבעות, וכתוצאה מכך מתרחב המפרק כלפי חוץ. תופעה זו היא תופעה תורשתית נפוצה בעולם המודרני ומקורה בנעילת נעליים, בעיקר נעליים צרות מדי בחלקן הקדמי (בקהילות בהן נהוג ללכת יחפים, התופעה כמעט ואינה קיימת). בנוסף לכאבים, שעלולים להיגרם כתוצאה מהבוניון, רקמות המפרק החיצוניות עלולות להיפגע ולהגיע למצב דלקתי.

דלקת ברצועת כף הרגל (Plantar Fasciitis): רצועת כף הרגל נמתחת מעצם העקב (Calcaneus) ועד לבסיס הבהונות (המפרקים המטטרסלגים) ותפקידה לשמור על שלמות הקשת האורכית. דלקת ברצועה זו עלולה להיגרם כתוצאה מעומס או ממתיחת יתר, כתוצאה מעבודה מתמשכת על משטחים קשים, מטראומה הנגרמת על ידי פציעת ספורט או כתוצאה מקפיצה ממקום גבוה. קשתות גבוהות או שטוחות מאוד, עלולות לגרום לרצועת כף הרגל להימתח באופן ניכר.

דורבן העקב: צמיחה גרמית, מתחת לעצם העקב (ברגל אחת או בשתיהן), במקום ההיאחזות של השריר או הרצועה. דורבן עלול לגרום לכאבים עזים, שמופיעים בשעת יקיצת הבוקר, עוד טרם הדריכה על הרגל וכן לגרום לצליעה בזמן ההליכה.

דלקות מפרקים (Arthritis): שני סוגי דלקות המפרקים הנפוצים ביותר, הם דלקת פרקים שגרונית ודלקת הפרקים הניוונית (אוסטאוארטריטיס), הגורמות לשינויים מבניים במפרקים, להגבלה בתנועתיות המפרקים ולכאבים.

כאבים בגיד האכילס: הסיבות הנפוצות לכאבים בגיד האכילס (הצד האחורי של השוק, מעל העקב), הן מתיחה של הגיד, קיצור הגיד, קרעים כתוצאה מטראומה, ובורסיטיס (דלקת במקום חיבור הגיד).

מדרסים מתאימים למי שפעילותם הגופנית רבה (אילוסטרציה shutterstock)
מדרסים מתאימים למי שפעילותם הגופנית רבה (אילוסטרציה shutterstock)

כיצד יכולים מדרסים לסייע?

מדרסים המותאמים באופן אישי מאפשרים להשיב את האיזון לכפות הרגליים, לשחרר את נקודות הלחץ הלא-טבעיות שנוצרו , ולהשיב את היציבה הטובה וצורת ההליכה הבריאה. כתוצאה מכך, כאבי הגב וכאבים אחרים, שנבעו מהבעיה בכפות הרגליים, יפחתו ואף ייעלמו לחלוטין. לדוגמה: במקרים של אולפוס ופלטפוס, מדרס המותאם באופן מדויק למבנה כף הרגל, ימלא את החלל שיוצרת הקשת ויספק לה תמיכה שתמנע את הכאבים ואת שאר תופעות הלוואי השליליות.

במקרים של סוכרת, תשפר התאמת נעליים מתאימות ומדרסים אנטומיים, את זרימת הדם לרגליים, לכף הרגל ולאזור האצבעות - מה שיסייע למניעה ולריפוי של פצעים וכיבים.

במקרים של בוניון, המדרסים יתקנו את תנועתיות כף הרגל וימנעו כאבים והחרפה של מצב המפרק. במקרים של דורבן, יקל המדרס את הלחץ המופעל על אזור העקב ובכך ימנע כאבים. אם התפתחה דלקת פנימית מקומית, יסייע המדרס בתהליך ההחלמה ממנה.

כיצד בוחרים ומתאימים מדרסים?

ישנם סוגים רבים של מדרסים, החל ממדרסי מדף ועד למדרסים בהתאמה אישית. ההסתכלות ההוליסטית, כמו זו שבה עובדים בשיטת אברבוך, מתייחסת באופן אישי לא רק לרגלו של המטופל, אלא גם לגופו ולאורח חייו, מתוך הבנה שלפרמטרים אלה יש משמעות רבה על צורת ההליכה וכפות הרגליים.

בשיטה זו, מיוצר המדרס על פי מידה הנלקחת מהמטופל, בתנוחה המנטרלת את השפעת משקל הגוף על כף הרגל, כדי להימנע מהלחץ שנגרם בעת הדריכה על כף הרגל (בעמידה או בהליכה). המדרסים עצמם מיוצרים תוך שימוש בתחבושות גבס, המאפשרות רמת דיוק מרבית ועשויים בטכנולוגיה מתקדמת, מחומרים גמישים ועמידים לאורך זמן.

לבחור במדרסים המותאמים לכף הרגל (אילוסטרציה shutterstock)
לבחור במדרסים המותאמים לכף הרגל (אילוסטרציה shutterstock)

האם מדרסים מתאימים גם לילדים?

עד לגיל 6, יש בכפות רגליים שומן ינקות שאינו מאפשר לראות את מצב הרגל, ולכן, בדרך כלל לא עושים מדרסים לילדים בגילאים האלה, אלא אם ישנה הוראה ברורה מרופא. החל מגיל 7, מומלץ לא להתפשר ולקנות נעליים טובות, שיתמכו נכון ברגל בטווח גיל הגדילה. החל מגיל 10-11, מומלץ להתייחס ברצינות לעיוותים בכף הרגל, לתלונות על כאבים או לבעיה בתפקוד. במקרים כאלה, מותאם מדרס אישי מוארך, המאפשר גדילה של כפות הרגליים. לחיילים מומלץ להשתמש במדרסים כבר מיום הגיוס, בכדי למנוע פציעות נפוצות, כגון כאבי ברכיים ושברי מאמץ.

האם מדרסים הם לכל החיים?

אורך החיים של המדרס תלוי בחומר ממנו הוא עשוי וברמת השימוש בו. יש להגיע לביקורת, אחת לתקופה, בהתאם להוראות היצרן.

הכותב הוא נמרוד אברבוך, מומחה למדרסים, אברבוך אורתופדיה.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום