מדריך למועמד להשתלת קוצב כאב

(21)
לדרג

הטיפול בגירוי חשמלי, של מערכת העצבים, מאפשר שיכוך כאבים כרוניים ומחליף את תחושת הכאב בתחושה נעימה יותר. מטרת המדריך - היכרות עם מערכת גרייה - טיפול בקוצב הכאב

מאת: ד"ר רימה גלר

הטיפול בגרייה מיועד למי שסובל מכאבים כרוניים, לאחר מיצוי הטיפול, הלא פולשני, שהוא הטיפול המקובל בכאב כרוני, נשקלת האפשרות להשתלת מערכת גרייה. ההחלטה באם שיטה זאת כולה להתאים למטופל היא ע"י רופא מומחה בתחום.

המערכת משדרת אותות חשמליים, שאותם ניתן לכוונן ולתכנת מראש, כך שיפעלו על אזורי כאב, שהטיפול הלא פולשני אינו מסייע. הטיפול בגרייה יכול להימשך לזמן בלתי מוגבל כל עוד יש בכך צורך. יחד עם זאת, מאחר ומדובר בהליך פולשני הכולל השתלת מערכת בתוך הגוף, טיפול זה משמש קו שני, לאחר מיצוי הטיפול הלא פולשני.

טיפול בכאב כרוני. צילום: שאטרסטוק
טיפול בכאב כרוני. צילום: שאטרסטוק

כיצד פועל הסטימולטור?

מערכת הגרייה בנויה משני חלקים עיקריים הראשון, הוא אלקטרודה המאפשרת לשדר אותות החשמליים לאזור הכאב, והשני הוא הסוללה המייצרת את האותות החשמליים. הטיפול בסטימולטור מבוסס על תיאוריית השערים, לפיה ניתן לסגור שער עצבי אחד, המשדר ומוליך כאב, ולפתוח במקומו שער עצבי אחר, המשדר תחושה אחרת, נעימה יותר.

כיצד מתבצעים האבחון וההשתלה של הסטימולטור?

תהליך האבחון לקביעת ההתאמה להשתלה כולל שני שלבים. בשלב הראשון, בדיקת רופא מומחה בתחום הטיפול הפולשני לכאב כרוני. לאחר מכן, במידה והתקבלה החלטה, מתבצעת השתלה זמנית, שבה מושתל בגוף המטופל רק חלק אחד של המערכת האלקטרודה המשדרת אותות החשמליים. היא מושתלת בחלל האפידורלי בעמוד השדרה או בסמוך לעצב הרלוונטי ומחוברת למקור חשמל חיצוני.

ההשתלה הזמנית מתבצעת בחדר ניתוח, על מנת לשמור על סטריליות ולמנוע זיהומים ובהנחיית שיקוף רנטגן.

מטרת ההשתלה הזמנית היא לבדוק: ראשית, האם ניתן להגיע עם הגירוי החשמלי לכל אזורי הכאב. שנית, האם יש ירידה משמעותית בכאב ושיפור בתפקוד היומיומי של המטופל.

תשובה חיובית לשתי השאלות הללו הופכת את המטופל למועמד להשתלה של מערכת קבועה.

כיצד מתבצעת ההשתלה הקבועה של הסטימולטור?

המערכת הקבועה כוללת:

1- אלקטרודה, המושתלת בתוך הגוף בעמוד השדרה או באזור העצב הפריפרי, במקום המאפשר השפעה על אזור הכאב. 2- קוצב - סוללה, המספק את האותות החשמליים, ומושתל בכיס תת-עורי.

זוהי פעולה ניתוחית ודורשת ביצוע של שני חתכים:

הראשון - בגב התחתון, על מנת לאפשר את הכנסת האלקטרודה לעמוד השדרה או באזור של העצב הפריפרי.
השני - באזור של הכיס התת-עורי עבור הקוצב.

במידת הצורך ניתן להשתיל גם שתי אלקטרודות.
השתלה זמנית והשתלת מערכת קבועה מתבצעות במסגרת אשפוז יום.

סרטון מערכת גרייה חשמלית. צילום: מדטרוניק

כיצד מתבצע הטיפול בסטימולטור?

המערכת מצויה בשליטה מלאה של המטופל והוא מחליט מתי להפעיל אותה, מתי לכבות, באיזו עוצמה של גרייה חשמלית ומהו משך השימוש בה במהלך היממה הכל בהתאם לצרכיו. השימוש במערכת הינו באמצעות שלט.

ניתן לבנות תוכניות גרייה שונות בהתאם לתחושת המטופל ולגירוי הנדרש בעזרת הטכנאי של החברה המייצרת. המטופל יכול להפעיל את המערכת וליצור צורות גירוי שונות, שיתאימו לסוג הכאב, כמו גם לסוג הפעילות הגופנית או מנח הגוף.

יש מטופלים אשר ישנו את הגרייה ועוצמתה, באמצעות שלט חיצוני, בהתאם למנח גופם (שכיבה, ישיבה והליכה).

קיימים גם מכשירים שמתאימים אוטומטית את הפולסים החשמליים במעבר בין מצבים.

כיצד מושגת השליטה של המטופל בעוצמת הגרייה בסטימולטור?

הקוצב הוא מעין מיני-מחשב והשליטה בו מושגת באמצעות תכנות מראש של הגרייה על ידי טכנאי של החברה המייצרת ושימוש בשלט חיצוני המאפשר למטופל לכוונן אותה באופן שוטף.

תוך כמה זמן מורגשות תוצאות השתלת הסטימולטור?

התוצאה היא מיידית ברגע שהמתקן מושתל ומופעל מתקבל גירוי. עוד בחדר הניתוח נעשה תכנות ראשוני, ובחדר ההתאוששות מבצעים את הכוונון המדויק. בהמשך ייתכנו שינויים ותוספות לתוכנות השולטות בגרייה. התוצאה היא מידית ומתבטאת בירידה בעצמת הכאב ועלייה משמעותית באיכות חייו של המטופל.

סטימולטור. צילום: מדטרוניק
סטימולטור. צילום: מדטרוניק

האם יש מגבלות לטיפול בסטימולטור?

המגבלה העיקרית תלויה במשך חיי הסוללה הנקבעת בהתאם לאופן השימוש בה, כשהממוצע נע בין חמש לשבע שנים. כאשר הקוצב מתכלה, יש להחליפו. מדובר בהליך ניתוחי, כולל פתיחת העור מעל הכיס, ניתוק הקוצב, הוצאתו והשתלה של קוצב חדש.

האם יש לכך פתרון קבוע?


לגבי חולים החשופים יותר לסכנת זיהומים בשל מחלות רקע או טיפול תרופתי, יש להפסיקו, על מנת לבצע את הניתוח, או במידה ובתקופת ההשתלה הזמנית נעשה שימוש בעוצמות גרייה גבוהות כמעט ללא הפסקה במשך היום, תישקל אפשרות השתלה של סוללה נטענת. אולם, דבר זה דורש מהמטופל משמעת טיפולית קבועה - אחת ל-7-10 ימים יהיה עליו להקפיד על טעינה של המכשיר. הטעינה אורכת כחצי שעה.

האם ישנן מגבלות נוספות לטיפול בסטימולטור?

עם כל היתרונות שלהם, לקוצבי הכאב חיסרון עיקרי במרבית המטופלים שהמערכת הושתלה בגופם, עד כה לא ניתן לבצע הדמיות MRI ובכך, מוגבלות אפשרויות הטיפול והאבחון במחלות אחרות. יחד עם זאת, כיום פותחו כבר מערכות גרייה הנותנות מענה גם לבעיה זו ומאפשרות ביצוע הדמיית MRI גם בחולים שהושתל בגופם סטימולטור.

מהם הסיכונים הכרוכים בהשתלת סטימולטור?

מדובר בהתערבות פולשנית, שנתונים בה כל הסיכונים וסיבוכים הכרוכים בניתוח, כמו דימום או זיהום. ישנם סיבוכים הקשורים במערכת עצמה.

גם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר עשויה להתקלקל וכל תקלה טכנית דורשת תיקון שמתבצע בניתוח. אך, כאמור, מדובר במקרים נדירים. סיבוך נוסף הוא תזוזת אלקטרודה ממקומה. במידה ולא מצליחים לתכנת אותה מחדש, כך שהגרייה תגיע שוב לאזור הכאב, יש צורך למקם את האלקטרודה מחדש. פעולה הנעשית בניתוח.

האם יש סוגי כאב שהטיפול בסטימולטור אינו מקל עליהם?

לא כל כאב כרוני מתאים לטיפול באמצעות גרייה חשמלית. כשהכאב מפושט בגוף אז לא ניתן להגיע עם הגירוי לכל אזורי הכאב.

ישנם מקרים שלמרות שהמטופל מקבל גירוי חשמלי באזור הכאב בתקופת השתלה זמנית, זה לא גורם לשיכוך.

לסיכום, הטיפול בגרייה חשמלית מתאים לכל גיל, מגילאי העשרה ועד לגילאים מתקדמים מאוד. במידה ולהשתלה הזמנית היו תוצאות טובות, ניתן אור ירוק להשתלה הקבועה, אך אלה יישקלו רק לאחר מיצוי הטיפול התרופתי ורב תחומי, וזאת כי מדובר בפעולה ניתוחית.

למידע נוסף על כאב כרוני - לחץ כאן.

ד"ר רימה גלר הינה רופאה בכירה במכון לרפואת כאב ומחלקת הרדמה בקריה הרפואית לבריאות האדם רמב"ם

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום