הפרעת קשב וריכוז: מבדק מוקסו

(9)
לדרג

הפרעת קשב וריכוז עלולה לפגוע קשות בילדים, בסטודנטים ולעתים גם במבוגרים שטרם אובחנו. מוקסו, מבדק ממוחשב, מתקדם וקצר, מסייע מאוד בהליך האבחון

מאת: רחל פרץ

לעתים "הסיפור" מתחיל בתלונה של הגננת או המורה על כך שהילד מפריע, מתקשה לבצע משימות ובאופן כללי לא מרוכז. לעתים המצב נגרר במשך שנים ודווקא כשמתבגרים, מגלים שבמשך כל החיים הייתה שם בעיה שלא אובחנה ולכן גם לא טופלה.

הפרעות קשב וריכוז שכיחות ביותר בעולם בן-זמננו, ובפרט בחברה הישראלית שאנחנו חלק ממנה. לא רק ילדים, אלא גם סטודנטים ואנשים מבוגרים, מרגישים שהם חלק מקבוצת אנשים המתקשים בביצוע משימות שונות בלימודים ובעבודה. לעתים המאמץ הוא בריכוז ובדיוק, לעתים המאמץ הוא בזיכרון הפרטים, ולעתים המאמץ הוא במלחמה בלתי פוסקת עם הסחות הדעת.

מה ניתן לעשות, כשעולה החשד שיש לנו או לילדנו בעיית קשב וריכוז? כיצד ניתן להפוך את החיים ליותר קלים?

ראשית, יש לשמוח שסביבנו קיימים כל כלי האבחון והטיפול לסייע לאותו אדם לעבור בהצלחה את משוכות הפרעות הקשב - ולהשיג את התנאים הנדרשים לו לביצוע אופטימלי של הפעולות השונות להן הוא נדרש.

מהי הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה שבאה לידי ביטוי בקשיים ביצועיים. לרוב, ניתן לזהות אותה כבר בגיל הגן ולאתר את הילד שמתקשה לבצע מטלות, להתרכז בפעולות ולעמוד בדרישות של מערכת החינוך.

לרוב, האבחון הראשוני של הפרעות קשב מתבצע כאשר נכנסים למערכות סביבה חדשות, כמו למשל, מעבר לגן או לבית הספר או תחילת לימודים באוניברסיטה. כמובן שגם אדם מבוגר שנכנס למקום עבודה חדש, יכול להיתקל בקושי ולגשת לאבחון.

קושי להתרכז בפעולות ולעמוד בדרישות המערכת (אילוסטרציה shutterstock)
קושי להתרכז בפעולות ולעמוד בדרישות המערכת (אילוסטרציה shutterstock)

כיצד מתבטאת הפרעת קשב וריכוז?

בגילאי הילדות המוקדמת, נזהה ילד שלא מצליח לשבת בשקט,למשל: במהלך שעת משחק או ציור. לעתים קרובות, ילד עם הפרעת קשב יתקשה לשבת לאורך זמן ויתחיל להתנועע, לזוז ולהסתובב. נושא נוסף הוא ההתארגנות לקראת יציאה ומעבר למקום אחר, למשל: כאשר כל הילדים צריכים להתארגן ולמצוא את הנעליים והתיקים שלהם, ילד עם הפרעת קשב יתקשה בביצוע הפעולות הפשוטות (כביכול) הללו, בזמן קצר. כמו כן ישנם ילדים שהם יותר חולמניים, הראש מלא במחשבות והם לא מצליחים לעמוד בקצב של כלל הילדים.

כיצד מאבחנים הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז יכולה להתבטא בהקשרים שונים ולכן מבדק "מוקסו" (MOXO) להפרעות קשב וריכוז, מאבחן את הבעיה באמצעות ארבעה מדדים שונים:

1. קשב: מדובר על איתור הגירוי, הערכה נכונה לפעולה שנדרש לבצע ותגובה מדויקת למשימה. אדם שסובל מהפרעת קשב, לרוב לא ישים לב לפרטים ספציפיים, ייראה לא ממוקד במשימה (ואפילו מנותק), ולא יקלוט עד הסוף את ההוראות.

2. תזמון: מדד זה בודק את היכולת להגיב בצורה נכונה, בזמן שמוקצב למשימה. אדם הסובל מהפרעת קשב וריכוז יכול להעריך את המשימה בצורה בלתי מותאמת לזמן שהיא באמת דורשת. כלומר, אם נידרש להגיב בצורה מהירה ומידית למשימה או להוראה, לעתים קרובות לסובל מההפרעה יהיה קושי לעמוד בלוח זמנים.

3. אימפולסיביות: מדד זה מבטא מצב שהאדם פועל לפני שהוא לקח בחשבון את כל הפרמטרים החשובים במשימה ולא תמיד מפעיל את שיקול הדעת עד הסוף, למשל: ילד אימפולסיבי יכול להגיע למעבר חציה וקודם כל לרוץ. הוא מתקשה לגייס סבלנות ו"לספור עד עשר".

4. היפראקטיביות: מדד זה מעריך את הקושי בוויסות ההתנהגות; ואת הצורך בעיסוק נוסף תוך כדי ביצוע המשימה. מדד זה בודק את מצב הגוף, שזז כל הזמן בחוסר שקט ונמצא בפעילות מתמדת. לא פעם, נזהה אנשים בעלי הפרעת קשב וריכוז, שמתפקדים הרבה יותר טוב כשהם מתופפים על השולחן.

מבחן מוקסו: קצר, ממוחשב ואובייקטיבי (אילוסטרציה shutterstock)
מבחן מוקסו: קצר, ממוחשב ואובייקטיבי (אילוסטרציה shutterstock)

איך אדע אם אני סובל מהפרעת קשב וריכוז?

חשוב לציין כי בנוגע לכל אחד מהמדדים האלה, כל אדם מכיר ומודע לעצמו ברמה כזאת או אחרת. להצליח לאבחן הפרעת קשב וריכוז זה אתגר לא פשוט. מבדק המוקסו מתבסס על מחקר ועל מדדים אובייקטיביים ומשמש ככלי אבחון משמעותי וחשוב בתהליך האבחון.
כמו כן, לעתים קרובות המבדק יגלה שלאדם יש בעיה רק באחד או בשניים מהמדדים ולא בכולם, מה שמסייע בהמשך להעניק לו את הטיפול המתאים ביותר, לסוג ההפרעה הספציפי שלות.

איך מתבצע אבחון "מוקסו" להפרעת קשב וריכוז?

מדובר על מבדק קצר, ממוחשב ואובייקטיבי, המחולק לשני חלקים: החלק הראשון הילד או המבוגר מבצעים את המבדק הממוחשב ללא נטילת ריטלין. משך המבדק כ-15 דקות לילד ו-18 דקות למבוגר. החלק השני מבוצע לאחר שנלקח כדור ריטלין (לפעמים בהמלצת הרופא המטפל, המבדק השני מתבצע לאחר לקיחת טיפול תרופתי אחר) והוא זהה לחלוטין למבדק הראשון. תוך כדי המבדק, נכנסים בכוונה "מסיחי דעת" חזותיים וקוליים: קולות של סירנה שמפריעים באמצע המשימה, תמונות שקופצת למסך ועוד. בעצם, המבדק מנסה לדמות מצב של ילד שיושב בכיתה ונאלץ להתמודד עם רעשים והפרעות שונות הנכנסות לו לטווח הראיה והשמיעה ומקשות עליו במשימת הריכוז והקשב. מבדק זה מתאים לילדים מגיל 6 - ועד לגיל מבוגר מאוד (קשישים).

היתרון של מבדק ממוחשב, לעומת מבדק אנושי, הוא האובייקטיביות המהימנה שלו. לא מדובר על פרשנות, אלא על תוצאות ניטרליות. מהימנות המבדק עומדת על 90%, והנתונים ממנו עולים באופן בהיר וברור, ממש כמו תוצאות של בדיקות דם.

המבחן יסייע לאבחון נכון ולהתאמת הטיפול (אילוסטרציה shutterstock)
המבחן יסייע לאבחון נכון ולהתאמת הטיפול (אילוסטרציה shutterstock)

מה עושים אחרי שמקבלים את תוצאות המבדק?

לאחר המבדק, חובה לגשת לאיש מקצוע המוכר כמומחה לאבחון בהפרעת קשב וריכוז: נוירולוג, פסיכיאטר או רופא ילדים שעבר התמחות מיוחדת בתחום. הרופא המומחה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, בהתאם לתוצאות האבחון הממוחשב ונתונים נוספים, יבנה תכנית טיפולית מדויקת.

האם המבדק מסובסד על ידי קופות החולים?

מבדק "מוקסו" מוכר ומסובסד על ידי קופות החולים ובאמצעות הביטוחים המשלימים, הציבור הרחב יכול להסתייע באבחון בעלויות נמוכות.

לסיכום, כיום מגיעים למבדק "מוקסו" ילדים המלווים בהוריהם, לצד סטודנטים, אנשים מבוגרים ואפילו קשישים בגיל הפנסיה, שמבינים שהם "סוחבים" הפרעת קשב לאורך שנים ארוכות ומעוניינים לאבחן את המצב ולשנות אותו. מבדק זה תורם לאיכות החיים של המטופל ונועד לסייע לו לקבל את הטיפול המיטבי להפרעה שלו, בשאיפה להצליח לייצר לו תנאים טובים ללמידה, לעבודה ולשאר הפעולות המצריכות ריכוז.

רחל פרץ היא עובדת סוציאלית ומומחית למבדק "מוקסו"; מנהלת רשת מכוני "מרום" לאבחון הפרעת קשב וריכוז.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום