השפעת ניתוח בריאטרי: בהתאם למין

(0)
לדרג

לאחר ניתוח בריאטרי, נצפתה בקרב נשים ירידה גדולה יותר (41%) בסיכון למחלות לב מאשר בגברים (36%), אך ההשפעה המטבולית טובה יותר בגברים מאשר בנשים

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

הסיכון למחלות לב, בקרב נשים לאחר ניתוח בריאטרי, קטן באופן משמעותי מהסיכון המתועד בגברים. כך עולה מתוצאות מחקר חדש כפי שהוצגו במהלך כנס ה-Obesity Week. לדברי החוקרים, למרות שבקרב שני המינים תועדה ירידה משמעותית בסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם, במהלך העשור הראשון, הרי שבנשים תועדה לאחר הניתוח, תועלת רבה יותר מאשר בקרב הגברים שנותחו. זאת לאחר, שהסתבר כי בשנה שלאחר הניתוח, בקרב הנשים נרשמה ירידה של 41% בסיכון למחלות לב, בעוד שבקרב הגברים נרשמה ירידה של 36% בלבד בסיכון הנ"ל.

החוקרים בחנו את הנתונים בקרב כ-2,000 משתתפים לאחר ניתוח מעקף קיבה או שרוול קיבה. הם אספו נתונים אודות גורמי הסיכון שלהם למחלות לב לפני הניתוח ושנה לאחריו, והתבססו על מדד Framingham Coronary Heart Disease Risk Score להערכת הסיכון לאוטם שריר הלב בעשר השנים שקדמו לניתוח ושנה לאחר הניתוח.

השפעת ניתוח בריאטרי על מדדי הגוף - בהתאם למין (אילוסטרציה shutterstock)
השפעת ניתוח בריאטרי על מדדי הגוף - בהתאם למין (אילוסטרציה shutterstock)

מוכנות מטבולית טובה יותר בקרב גברים

בנוסף להפחתת הסיכון למחלות לב לאחר הניתוח בשני המינים, התברר כי גברים הצליחו לנרמל את ריכוז ההמוגלובין המסוכרר שלהם, את ערכי הטריגליצרידים בדמם ואת ולהגיע להיקף מותניים טוב יותר מאשר הנשים. עובדות אלו מדגימות כי בגברים מוכנות מטבולית טובה יותר לניתוח בריאטרי.

לעומת זאת, הנשים הצליחו לנרמל בצורה מיטבית את רמות ה-CRP, לשמור על רמות HDL (כולסטרול טוב) גבוהות יותר, עם אחוז גבוה יותר של אובדן משקל עודף לאחר הניתוח (73% בנשים לעומת 66% בגברים). בשני המינים תועד שיפור משמעותי בסיכון לאירועי לב לאחר ניתוח בריאטרי, אם כי דרך מנגנונים שונים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בשני המינים חל שיפור בגורמי הסיכון למחלות לב לאחר ניתוח בריאטרי, אך בנשים תועד שיפור גדול יותר וגורמי הסיכון שהשתפרו היו שונים. העובדה שרמות ה-HDL השתפרו יותר בגברים וריכוז ה-CRP השתפר יותר בנשים, מעידה על מנגנונים שונים של השפעת ניתוח בריאטרי בשני המינים.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום