כולסטרול רע: דור התרופות החדש

(0)
לדרג

במשך שנים ארוכות ניצבו הסטטינים בחזית הפחתת הכולסטרול הרע, אך השימוש בהם כרוך בתופעות לוואי. הכירו את דור התרופות החדש לפירוק הכולסטרול הרע בכבד

מאת: פרופ' שאול עטר

הכולסטרול נמנה עם שלוש אבני הבניין של תאי הגוף ורקמותיו - סוכר, חלבון ושומן. על הכולסטרול, שהוא חומר חיוני לגוף ומרכיב חשוב בבניית תאי הגוף, לנוע בתוך כלי הדם כדי להגיע אל האיברים השונים בגוף. עם זאת, כפי ששמן אינו מתערבב במים - הכולסטרול נזקק למעטפת חלבונים שתניע אותו.

מה ההבדל בין הכולסטרול הרע לבין הכולסטרול הטוב?

ההבדל מסתכם בכך שמעטפת חלבונים אחת, ה-LDL הידועה כ"כולסטרול הרע", מובילה את הכולסטרול מהכבד אל שאר רקמות הגוף. ואילו, המעטפת האחרת, ה-HDL הידועה כ"כולסטרול הטוב", מובילה את הכולסטרול בדרכו חזרה אל הכבד. למעשה, הבעיה המרכזית היא עודף הכולסטרול (הנוצר בגוף או המצטבר מצריכה גבוהה של שומן). לצערנו, העודפים הללו בדרך כלל מגיעים לדפנות העורקים, שם הם מתחילים להצטבר בתהליך המוביל לטרשת העורקים - מחלה הגורמת להתקפי לב ולאירועים מוחיים.

עדיין אין בידינו כלים כימיים יעילים לנטרל ולפנות את הכולסטרול מדפנות העורקים, מלבד ה"שינוע" של הכולסטרול הרע אל הכבד, בו הוא מפורק. עם זאת, בשלב חיים מסוים בחייו של אדם יש הרבה יותר כולסטרול רע ופחות מדי כולסטרול טוב - והחסר היחסי בכולסטרול טוב איננו מאפשר לגוף לפנות את כל הכולסטרול הרע.

טרשת העורקים - סיכון לשבץ ולאירועי לב (אילוסטרציה shutterstock)
טרשת העורקים - סיכון לשבץ ולאירועי לב (אילוסטרציה shutterstock)

האם יש דרכים טבעיות להפחתת כולסטרול?

המסקנה המתבקשת היא שאנחנו צריכים לאזן את רמות הכולסטרול: כלומר, יש להעלות את רמת הכולסטרול הטוב או להוריד את רמת הכולסטרול הרע, ויש לנו דרכים טבעיות לעשות זאת: לדוגמה, פעילות גופנית סדירה יכולה לשמור על רמת הכולסטרול הטוב, כמו גם צמצום אכילת מוצרים הרווים בכולסטרול, בשומן רווי ובשומן טרנס. עם זאת, הבעיה היא שאצל אנשים רבים ייצור היתר של הכולסטרול הרע (העודף), בד בבד עם חוסר היכולת לייצר כולסטרול טוב, מקורם בנטייה גנטית.

האם ניתן להשפיע בעזרת תרופות על הכולסטרול?

ישנן מספר תרופות, שמטרתן לפעול על המנגנון להעלאת רמת הכולסטרול הטוב באמצעות עיכוב תהליכים אנזימטיים בכבד, המפרקים את הכולסטרול הטוב. אך על אף שהושגה הצלחה כימית להעלאת רמת הכולסטרול הטוב, הרי שעד היום לא הושגה הצלחה בהשפעה ביולוגית או בהורדת שיעור התקפי הלב והשבץ המוחי. כלומר: למרות שאנחנו מצליחים להעלות באופן תרופתי את הכולסטרול הטוב, אנחנו לא מצליחים, האותו האופן, להוריד את שיעורי התחלואה. על כן, התפיסה הרווחת היום היא שהכולסטרול "הטוב" המיוצר באופן טבעי על ידי הגוף הוא הרצוי ויעיל ביותר.

מסיבה זו, המנגנון העיקרי המותיר מקום לתקווה הוא זה של התרופות הפועלות על מנגנון הורדת הכולסטרול הרע. זהו נושא שמרבים לדון בו בימים אלה וחשוב מאוד לשוב ולהזכירו שכן קיים קשר מדעי מוכח ומוצק, שנבדק במחקרים רבים לאורך שנים, בין ירידה ברמת הכולסטרול הרע, לבין הסיכון לאירועים מוחיים ולהתקפי לב.

מהי השפעת הסטטינים על הכולסטרול הרע?

עד כה, הטיפול הפופולרי והמשמעותי להורדת כולסטרול רע היו תרופות מקבוצת הסטטינים - תרופות המומלצות הן לחולים שחוו התקפי לב והן למי שנמצא בסיכון לכך (בשל פרופיל גנטי; עישון, סוכרת, חוסר בפעילות גופנית, ו/או השמנת יתר). עם זאת, חלק מהאנשים שמטופלים בסטטינים אינם מצליחים להוריד את רמת הכולסטרול, בין אם בגלל תופעות לוואי של התרופות מקבוצה זו, ובין אם בגלל שרמת הכולסטרול שלהם כה גבוהה, עד שהתרופות אינן מצליחות להוריד אותה לרמה הרצויה.

סטטינים: לא יעילים ברמות כולסטרול גבוהות (אילוסטרציה shutterstock)
סטטינים: לא יעילים ברמות כולסטרול גבוהות (אילוסטרציה shutterstock)

מהפיכה - פירוק הכולסטרול הרע בכבד

בימים אלה מתרחשת מהפכה בטיפול ביתר שומני דם ובעיקר בהורדת הכולסטרול הרע. מדובר בתרופות חדשות הפועלות ע"י הגברת פירוק הכולסטרול הרע בכבד. על פי מחקרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות, תרופות אלה הורידו בכ-60% את רמת הכולסטרול הרע - יותר מאשר הטיפול בסטטינים בלבד.

כיצד פועלות התרופות החדשות להפחתת הכולסטרול?

מנגנון הפעולה של תרופות אלה הוא הגברה של יכולת קליטת הכולסטרול מהדם לתוך תאי הכבד באמצעות העלאת רמת הקולטנים לכולסטרול הרע המובילה לקליטת הכולסטרול הרע בכבד ופירוקו שם. באופן זה אנו מצליחים להוריד את רמת הכולסטרול הרע ברמה משמעותית יותר, מאשר בעזרת תרופות אחרות. התרופות הללו, רפאטה (Repatha) ופראלואנט (Praluent), ניתנות בזריקות תת עוריות אחת לשבועיים או אחת לחודש ומאופיינות בפרופיל בטיחות גבוה עם שיעור תופעות לוואי נמוך ביותר. במחקר Laplace, רפאטה אף הראתה ירידה של כ-75% ברמת הכולסטרול הרע. יתרה מכך, במחקר נוסף שהתפרסם לאחרונה, מחקר GLAGOV, נמצא שטיפול בתרופה אף גרם לנסיגה של טרשת עהורקים (כלומר: "ניקוי" דפנות העורקים מהכולסטרול הרע), לעומת טיפול בסטטינים בלבד.

לאור כל זאת, אין כל ספק כי אנו ניצבים בפתחו של עידן חדש בטיפול ביתר שומני דם ובמניעה של אוטם שריר הלב ושל שבץ מוחי. התרופות החדשות נכנסות כעת לשימוש נרחב יותר ויש להניח שאת תוצאותיה של מהפכה זו, נראה כבר בשנים הקרובות.

פרופ' שאול עטר הוא מנהל מחלקת קרדיולוגיה במרכז הרפואי לגליל בנהריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום