אבנים בכיס המרה: ניתוח לפרוסקופי

(25)
לדרג
תוכן מקודם

כיס המרה אוגר חומצות ומלחי מרה המסייעים בפירוק המזון ובספיגתו. אולם, כשמצטברים משקעים הוא עלול לגרום לכאבים. במקרה של סיבוכים מאבנים בכיס המרה - מומלץ לנתח

רופא כירורג
053-9374547 (מספר מקשר)

אבנים בכיס מרה לרוב נוצרות כתוצאה ממשקעים של כולסטרול המגיעים אל כיס המרה ומתגבשים שם. נוכחות אבנים בכיס מרה אינה בהכרח מצריכה טיפול, וניתן למצוא באוכלוסייה אנשים רבים עם אבנים בכיס המרה המתגלות במקרה, ללא כל סימפטומים. הצורך בטיפול נקבע במידה וישנם סימפטומים כגון כאבים, דלקת בכיס המרה או בלבלב ועוד. הטיפול היחידי המקובל באנשים עם אבנים סימפטומטיות בכיס מרה הוא ניתוח לכריתת כיס מרה. הניתוח מבוצע כיום במרבית המקרים בגישה לפרוסקופית. כל המידע על התופעה והטיפול בה, במאמר זה.

אבחון אבנים בכיס המרה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
אבחון אבנים בכיס המרה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהו כיס המרה ומה תפקידו?

כיס המרה הוא איבר בגודל אגס, הממוקם בבטן הימנית העליונה מיד מתחת לכבד. דרכי המרה הן צינורות המחברים בין הכבד למערכת העיכול. כיס המרה, מחובר לדרכי המרה באמצעות צינור קצר. בין יתר תפקידיו בגוף, הכבד מפריש חומרים העוזרים לעיכול המזון, וכן חומרי פסולת המיועדים לסילוק מהגוף. כיס המרה משמש כמעין "מחסן" בדרך להעברת החומרים אל מערכת העיכול. אל כיס המרה נאספים כולסטרול, מלחי מרה ושלל חומרים, שהופרשו לדרכי המרה מפעילות הכבד.

במהלך צום, מעבר נוזל המרה מהכבד למערכת העיכול מופחתת, והחומרים המופרשים במרה נאגרים בחלקם בכיס המרה. בזמן האוכל, ובמיוחד לאחר ארוחה גדולה או שומנית, מערכת העיכול מפרישה הורמונים, אשר גורמים לכיווץ של כיס המרה. כיווץ זה גורם להפרשת התוכן שנאגר בכיס המרה לתוך מערכת העיכול. חומרים אלו עוזרים בעיכול ופירוק המזון.

מהן אבנים בכיס המרה?

זהו מצב תחלואה הקשור לכיס המרה - ומהווה אחת הבעיות המרכזיות שקשורות לאיבר זה. שרידים של כולסטרול המאוחסנים בכיס המרה עוברים תהליך של התגבשות ושקיעה, עם יצירת חומר סמיך "בוץ" ואבנים.

אבנים אלו מפריעות לזרימת המרה החוצה מכיס המרה בזמן כיווץ, ויכולות אף לנדוד בדרכי המרה ולהפריע לזרימת המרה מהכבד, והפרעה בזרימת מיצי הלבלב.

לעתים הימצאות אבנים בכיס המרה מאובחנת בדרך המקרה, מבלי שהאדם סבל תסמינים במקרים אלו לרוב אין כול צורך בטיפול. לעתים הימצאות האבנים מאובחנת עקב תלונות והופעת תסמינים.

כיס המרה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
כיס המרה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהם התסמינים של אבנים בכיס המרה?

עווית המרירה אלו כאבים עוויתיים בצד הימני העליון של הבטן, ברום הבטן, ויכולים להקרין גם בצורת חגורה לגב, לעיתים מלווים בבחילות. התקף הכאב יכול להמשך דקות עד שעות. במרבית המקרים התקף הכאבים קשור לאוכל - ונוטה להופיע לאחר האוכל ובמיוחד כאשר מדובר בארוחה שומנית. כאבים אלו נובעים כתוצאה מהפרעה בזרימת המרה מכיס המרה בזמן כיווץ הכיס.

איזה בעיות יוצרות אבני כיס מרה? מה הסכנה בהימצאותן?

בנוסף אבני כיס מרה עלולות לגרום מספר מצבים בלתי רצויים.

דלקת בכיס המרה : כאשר אבן, או מספר אבנים, נתקעות בצינור המוביל מכיס המרה אל דרכי המרה. הן יכולות לגרום להפרעה בזרימת התוכן המאוכסן בכיס המרה בזמן כיווץ הכיס. תוכן זה הנשאר בכיס המרה יכול להזדהם על ידי חיידקי מערכת העיכול ולגרום לדלקת חריפה בכיס המרה. במקרים אלו יש צורך באשפוז, צום, קבלת עירוי נוזלים, וכן טיפול אנטיביוטי תוך ורידי.

צהבת ופגיעה בכבד: אבני כיס מרה עשויות לצאת מכיס המרה ולחסום את צינור המרה הראשי המוביל את המרה מהכבד למערכת העיכול. הפרעה בזרימה זו יכולה לגרום לזיהום עולה בצינורות המרה, וכן בצהבת חסימתית הנגרמת על ידי חוסר היכולת של הכבד לפנות את המרה לדרכי העיכול. במקרים אלו היכולים להיות חמורים ומסכני חיים, יש צורך באישפוז, צום, קבלת עירוי נוזלים, ואנטיביוטיקה תוך ורידית רחבת טווח. בנוסף יש לנקוט פעולות חודרניות על מנת לנקות את דרכי המרה מאבנים אלו.

חסימת מוצא צינור הלבלב ודלקת בלבלב: אבן הנתקעת במוצא צינור הלבלב, חוסמת את זרימת הנוזל המופרש מהלבלב, ומפריעה בניקוז הנוזל שמיוצר על ידי הלבלב. חסימה זו גורמת לעליית לחץ בצינורות הלבלב. עליית הלחץ גורמת לעיתים לשפעול המערכת האנזימטית בלבלב, עם יצירת דלקת. דלקת לבלב הינה לעיתים מחלה קשה היכולה מסכנת חיים.

סיבוכים אלה מסוכנים ויש למנוע את התפתחותם.

עיוותים וכאבים כתסמין. אילוסטרציה: שאטרסטוק
עיוותים וכאבים כתסמין. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד ניתן למנוע סיבוכים מאבני כיס מרה?

על ידי טיפול בחולים עם אבנים סימפטומטיות בכיס המרה. יש לזכור כי אין צורך לחכות לכול הסיבוכים המוזכרים. יש להתחיל בברור וטיפול מיד עם הופעת הסימפטומטית הקלים ביותר המהווים מעין "נורת אזהרה". התעלמות מסימפטומים אלו לרוב תגרור סיבוכים משמעותיים יותר ולעיתים טיפול מסובך יותר בעתיד.

מהו הטיפול באבנים בכיס המרה?

הדרך היחידה לטפל באבנים בכיס מרה, להעלים את כאבי הבטן העוויתיים הבלתי נעימים, למנוע התפתחות מצבי תחלואה מסוכנים יותר כגול דלקת בכיס המרה, או צהבת - היא על ידי ניתוח לכריתת כיס מרה.

מדוע לכרות את כיס המרה? אין טיפול אחר?

את האבנים בכיס המרה לא ניתן להוציא, או לרסק כפי שעושים לעיתים באבנים בכליה. ריסוק או המסת האבנים יכולה לגרום לפירורי האבנים לנדוד בצינורות המרה ולהתפתחות תופעות מסוכנות יותר. כיס המרה שייצר אבנים בעבר ימשיך ליצר אותן גם בעתיד, כך שהוצאת האבנים מהכיס, ללא הסרת הכיס, אינה פותרת את הבעיה.

בנוסף, כיס המרה, להבדיל מכליה למשל, הוא איבר פחות נחוץ - וניתן להסתדר ולחיות בלעדיו ללא כל מגבלה. הסרת כיס המרה הינה במרבית המקרים ניתוח פשוט יחסית עם החלמה מהירה.

כיום, לא קיים טיפול יעיל אחר, שפותר את הבעיה. כריתת כיס המרה עם האבנים פותרת ברוב המוחלט של המקרים את הבעיה לצמיתות. הניתוח פותר הן את ענין התסמינים והכאב והן את ענין סיבוכי האבנים.

כריתת כיס המרה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
כריתת כיס המרה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד מבוצע ניתוח להסרת כיס מרה?

זהו ניתוח המבוצע בהרדמה כללית - ומומלץ לבצע אותו בשיטה הלפרוסקופית. במהלך הניתוח, מבוצעים חתכים זעירים בדופן הבטן, דרכם מוחדרים מצלמה ומכשור נחוצים - ומבוצעת כריתה של כיס המרה, לאחר ניתוקו מצינור המרה שמוביל לכיס והעורק המזין אותו. בסיום הניתוח נשלף כיס המרה מחלל הבטן עם שקית.

מה כולל תהליך ההחלמה מניתוח לפרוסקופי לכריתת כיס מרה?

מדובר בניתוח יחסית פשוט וקצר (שעה בערך), הדורש אשפוז ללילה אחד - ויומיים עד שלושה מנוחה. לאחר מכן, ניתן לחזור לתפקוד מלא.

ולפני סיום: מהם הגורמים לאבנים בכיס המרה? האם ישנן קבוצות המצויות בסיכון מוגבר לפתח אבנים בכיס המרה?

כן. מוגדרים מספר גורמי סיכון - תופעה זו נפוצה יותר בקרב נשים, סביב גיל 40, נוטה להופיע בנשים פוריות, וכן באנשים עם עם מעודף משקל ובעלות צבע עור בהיר.

ד"ר רון גרינברג הינו מומחה לכירורגיה כללית בבית החולים איכילוב ובמרפאה פרטית בתל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום