זכויות רפואיות שחשוב להכיר

(0)
לדרג

בדצמבר יצוין חודש המודעות לזכויות החולה. תקרת תשלום? החזר על נסיעה באמבולנס? ריכזנו עבורכם זכויות רפואיות חשובות ומרכזיות, שכדאי לזכור - בשעת הצורך

מאת: עו"ד אבישי פלדמן

מהי תקרת התשלום לחולים כרוניים? האם ניתן לקבל ליווי בעת בדיקה גופנית? לחולים יש זכויות רפואיות רבות, שכדאי מאוד להכיר. אחרי שתקראו את המאמר הזה, תדעו הרבה יותר על זכויותיכם ועל זכויות קרובי המשפחה היקרים לכם.

1. הזכות לפטור מתשלום על שירותי אמבולנס:

הזעקת אמבולנס לאירוע תהיה כרוכה, פעמים רבות, בתשלום. התשלום תלוי במספר משתנים: האם החולה קיבל טיפול במקום, או פונה לבית חולים? מה המרחק שאליו פונה? האם מדובר בקריאה ביום או בלילה? גורמים שונים (קופת חולים, ביטוח לאומי וכו') משלמים במקום החולה, כאשר החולה פונה לבית חולים - ואושפז; כאשר החולה מפונה מאירוע של תאונת דרכים, תאונת עבודה או תאונה בבית הספר; וכאשר יולדת מפונה לבית חולים - ויולדת סמוך לפינוי.

לפעמים התשלום מועבר ישירות למד"א ולפעמים יש צורך בפניה של המטופל לגורמים החייבים בתשלום. אם קיבלתם דרישת תשלום ואתם פטורים ממנו, חשוב להסדיר את הנושא. התעלמות מדרישות תשלום עלולה להביא לקנסות ועיקולים: טפלו בדרישה ופנו לקופת החולים, אשר חייבת להסדיר את התשלום מול מד"א, במקרים בהם יש לקופה חובה להשתתף בעלות ההסעה.

מי משלם על הזעקת אמבולנס? אילוסטרציה: שאטרסטוק
מי משלם על הזעקת אמבולנס? אילוסטרציה: שאטרסטוק

2. תקרת תשלום לחולים כרוניים: חולים במחלה כרונית (לדוגמה: איידס, CF, FMF, מושתלים וכו'), חולים הנוטלים תרופות מסוימות (כגון: תרופות לטיפול בדיכאון, יתר לחץ דם, תת פעילות של בלוטת התריס) וכל חולה המקבל תרופת מרשם, במשך חצי שנה ברציפות, מוגדר כחולה כרוני. לחולים כרוניים יש תקרת השתתפות עצמית בתרופות שבסל הבריאות - והיא עומדת כיום על סך שבין 298 שקלים ל-361 שקלים, בהתאם לקופת החולים. קיימת הנחה עבור קבוצות אוכלוסייה מוגדרות.

3. הזכות לפטור מהיטלי תשלום במיון: עלות ביקור במיון, כאשר אינו מסובסד על ידי גורמים אחרים, יכולה להגיע לסכומים ניכרים, המורכבים מאגרת מיון ומימון הטיפול. ישנם מקרים בהם המטופלים זכאים לפטור משניהם - ובהם מקרים של תאונת דרכים (באישור משטרה) או תאונת עבודה (באישור המעביד - טופס 250). חשוב לדעת גם כי כאשר יש הפניה טלפונית למיון ממוקד הקופה, כמוה כהפניה של רופא; והפונה יהיה פטור מתשלום בגין הביקור. לכן, לפני פנייה למיון, מומלץ להתקשר למוקד הקופה. כמו כן, כאשר יש הצדקה רפואית לביקור במיון, ללא קשר לשעת הביקור, התשלום עבורו הוא אך ורק בגובה אגרת המיון.

4. הזכות לקבלת מזון רפואי וציוד מתכלה מקופת החולים: לעיתים, בשל מצב בריאותי, חולים צריכים לצרוך מזון רפואי, אך מתקשים לעמוד בנטל הכלכלי של רכישת המזון. חשוב לדעת כי סל הבריאות כולל גם כיסוי למזון רפואי (עבור חלק מהמצבים הרפואיים ופרטי המזון). ההשתתפות העצמית של המטופלים עבור מזון רפואי היא גבוהה יותר (עד 25%) ויש לה תקרה נפרדת, בגובה של כ-670 שקלים (נכון להיום). קיימים מקרים בהם משרד הרווחה מסייע למשפחות במצוקה כלכלית קשה - ולכן מומלץ לפנות למחלקת הרווחה ברשות המקומית, במקרים אלה.

סל הבריאות כולל אביזרים ומכשירים רפואיים, שלהם פריטים או חלפים חד פעמיים, או כאלה שיש להחליף מפעם לפעם, בגלל בלאי וכדומה. מי שזכאי לקבל את האביזר הרפואי, זכאי גם לקבל את הפריטים המתכלים, ללא הגבלת כמות (אך באופן סביר) וללא תשלום, אלא אם נקבע במפורש תשלום עבור הפריטים המתכלים. כך, למשל, מי שזכאי לקבל משאבת אינסולין מכוח סל הבריאות, זכאי לקבל גם סט עירוי למשאבה, מחטים, צינוריות, בטריות, ציוד לחיטוי וחבישה; ומפעם לפעם, בהתאם לבלאי הסביר, גם החלפה של נרתיק הנשיאה, ללא כל תשלום.

בידקו מה בסל הבריאות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
בידקו מה בסל הבריאות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

5. החובה לנהל ולשמור רשומה רפואית: חוק זכויות החולה מטיל חובה על מטפלים לתעד ברשומה הרפואית את ההיסטוריה הרפואית, האבחנה והטיפול שניתן. בשנים האחרונות, חל שיפור ניכר באיכות הרשומה הרפואית: בעוד שבעבר הרשומה נכתבה בכתב יד, בתמציתיות ובאופן שמובן בעיקר למי שכתב אותה, כיום מובן כי הרשומה הרפואית צריכה להיערך באופן שיהיה קריא וברור גם לרופאים אחרים המטפלים באותו החולה; וגם למי שמבקש לבקר את פעולת הרופא.

6. הזכות לליווי במהלך בדיקה גופנית: למרות שמדובר בזכות מוכרת, יש להתעכב עליה, נוכח חשיבותה: כל נבדק זכאי לנוכחות אדם נוסף, איש צוות או אדם אחר לפי בחירתו - בעת ביצוע בדיקה גופנית.

7. טיפול בקטין להורים גרושים: כאשר הוריו של ילד חיים בנפרד, עלולים להיווצר קשיים בהעברת המידע בין ההורים. בהתאם להנחיות משרד הבריאות, כל הורה רשאי לקבל כל מידע רפואי, אלא אם יש צו של בית משפט אשר מורה אחרת. חשוב לציין כי גם כאשר נקבעה המשמורת אצל אחד ההורים, ההורה השני עדיין זכאי למידע הרפואי. בדרך כלל, הסכמת אחד ההורים לטיפול מספיקה - וחובתו של אותו הורה ליידע ולשתף את ההורה השני בהסכמה לטיפול הרפואי.

8.הזכות לקבלת כרטיס מגנטי עבור הילדים: קופת החולים מחויבת להנפיק, ללא תשלום, כרטיס מגנטי לכל אחד מהוריו של ילד מבוטח בקופה. החובה קיימת לא רק במקרים שבהם הוריו של הילד חיים בנפרד, אלא גם במקרים שהם חיים במשותף.

9. צירוף תינוקות לתוכניות הביטוח המשלים (שב"ן) : בהתאם להוראות משרד הבריאות, עם לידתו של ילד, קופת החולים רשאית להתקשר להוריו, או לפנות בכל דרך אחרת, על מנת לקבל את אישורם לצרף את הילד לביטוח המשלים שבו מבוטחים ההורים. ללא אישור ההורים, אסור לקופת החולים לצרף את הילד באופן אוטומטי לשב"ן.

10. הזכות להסמכת בן משפחה כשאי אפשר להחליט לבד: לעתים, עשוי מטופל להימצא במצב בו אין ביכולתו להחליט בכוחות עצמו על הטיפול הרפואי באופן זמני (למשל: לפני התאוששות מהרדמה לאחר ניתוח), או באופן קבוע (למשל: בעקבות מחלת אלצהיימר מתקדמת). במקרה כזה, למטופל האפשרות לקבוע מראש כללים לטיפול בו - ואף להסמיך אדם לקבלת החלטות רפואיות. זאת, באמצעות טפסים ייעודיים שנקבעו בדין.

11. הזכות לקבל העתק מרשומה רפואית של נפטר: בפסיקת בתי המשפט, נקבע כי הזכות להפרת חיסיון רפואי איננה עוברת בירושה - והיורשים יוכלו לקבל מידע רפואי רק אם יציגו אינטרס לגיטימי לכך. למרות זאת, באופן מעשי, בדרך כלל יורש יקבל העתק מהרשומה הרפואית אם הוא מציג צו ירושה, או נותן תצהיר שלפיו יתר היורשים מסכימים לכך שיקבל את הרשומה הרפואית.

12. הזכות לקבלת סל שירותים בסיסי בקופת חולים: הקופה חייבת לקבל כל חבר המבקש להצטרף, ללא קשר למצבו הבריאותי. חשוב גם לדעת כי בהצטרפות לקופת חולים, ניתן לקבל רק את סל השירותים הבסיסי שכל קופה מציעה. אין הכרח להצטרף גם לביטוחים המשלימים של הקופה (השב"ן) ואסור לקופת החולים להתנות את מתן השירותים הבסיסיים בהצטרפות לביטוח המשלים.

13. ממונה על זכויות החולה בבית חולים ובקופת חולים: על פי חוק זכויות החולה, כל בית חולים חייב למנות ממונה על זכויות החולה, שתפקידו לסייע ולייעץ לחולים אשר מרגישים שזכויותיהם נפגעו במהלך הטיפול בבית החולים. כמו כן, כל קופת חולים חייבת למנות ממונה על טיפול בפניות המבוטחים. בכל מקרה בו נתקלים בבעיה בקבלת שירות ומימוש זכאות בקופת החולים, או בבית החולים, מומלץ לפנות לממונה.

התלוננו אם צריך.  אילוסטרציה: שאטרסטוק
התלוננו אם צריך. אילוסטרציה: שאטרסטוק

14. נציבות קבילות הציבור במשרד הבריאות: תפקידה לטפל בכל מקרה, בו לדעתכם אינכם מקבלים את השירות לו אתם זכאים על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, ע"י קופת החולים ו/או משרד הבריאות. לנציב הקבילות הוענקו סמכויות בירור, בדומה לנציב תלונות ציבור, לחוק מבקר המדינה; וכמו כן, סמכות אכיפה, אם החליט הנציב כי תלונה של מבוטח היא מוצדקת.

15. הזכות לקבלת שירות מאגודות ועמותות חולים: בישראל קיימות עמותות רבות, הפועלות ללא כוונת רווח - ועוסקות בסיוע לחולים. בין העמותות, נמנית האגודה לזכויות החולה, הפועלת לשמירת זכויות המטופלים ובני משפחותיהם במערכת הבריאות; ומסייעת לחולים במימוש זכויותיהם. העמותות מתמקדות בחולים במחלה מסוימת או בקבוצות אוכלוסייה מוגדרות ומסייעות לחולים בתחומים רבים, כגון: קבוצות תמיכה לחולה ולמשפחתו, סיוע במימוש זכויות במערכות הממשלתיות, סיוע בקבלת שירותים שאינם כלולים בסל הבריאות, ייעוץ רפואי ועוד.

עו"ד אבישי פלדמן הוא היועץ המשפטי של האגודה לזכויות החולה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה (מיון).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום