להט"ב: ירידה בשיעורי האיידס

(0)
לדרג

נבלמה העלייה בתחלואה בקרב הומוסקסואלים, בזכות הסברה, חלוקת קונדומים ופתיחת מרכזי בידוק חדשים; "המאבק באיידס בלב הקהילה הגאה בעולם"

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות מדווח כי ב-2015 נרשמה ירידה משמעותית בכמות גברים המקיימים יחסי מין עם גברים שאובחנו כנשאי HIV בישראל. מ-6.2 מקרים ל-100,000 גברים ישראלים בגילאי 15-64 בסוף 2011 לשיעור של 4.9 בסוף 2015 (במספרים מוחלטים, מ-148 נשאים חדשים ב-2011 ל-125 ב-2015).

מ-1981 ועד תום 2015 התגלו בישראל 8,849 מקרים חדשים של נשאי HIV וחולי איידס. אוכלוסיות הנחשבות בסיכון לאיידס הם הומוסקסואלים, מזריקי סמים, חולי המופיליה, אנשים המקבלים מוצרי דם ויוצאי מדינות שבהן מגפת איידס. במהלך תקופה זו דווחו למשרד הבריאות 1,679 מקרי מוות או אנשים שעזבו את ישראל. לפיכך, נכון לסוף 2015 רשומים 7,170 אנשים החיים עם HIV/איידס בישראל. במשרד הבריאות מעריכים כי בישראל חיים עם הנגיף 9,720 אנשים. בשנת 2015 דווח על 412 מקרים חדשים. שיעור המקרים החדשים של HIV/איידס בשנת 2015 הוא 48.7 מקרים חדשים למיליון איש. שיעור זה נמוך מהקיים ברוב מדינות מערב אירופה וצפון אמריקה.

ב-2013 הושקה תכנית לאומית מקיפה להתמודדות עם HIV בקהילה הגאה. להשקת התכנית קדם תהליך התבוננות ולמידה שארך כשנה, יחד עם ארגונים חברתיים ורופאי איידס, שהתמקד בבירור תופעת ההדבקות בקהילה הגאה ובקרב הומוסקסואלים. תהליך זה כלל גם הצהרה מצד ארגוני קהילה ש-HIV הוא סוגיה מרכזית בקהילה הגאה והיווה בסיס תכניות התערבות אינטנסיביות. התכנית הלאומית כוללת פתיחת מרכזי בידוק חדשים על-ידי הוועד למלחמה באיידס (בשיתוף משרד הבריאות), הגברת מספר הבדיקות וחלוקת קונדומים באתרי בילוי של הקהילה, תמיכה בפעילויות של נוער להט"ב וקמפיינים הממוקדים בקהילה הגאה לרבות סרטונים ויראליים.

ד"ר יובל לבנת, מנכ"ל הועד למלחמה באיידס: "לפני כשנה פתחנו מרכז בדיקות חדש לקהילה הגאה בדרום תל-אביב, ובקרוב נפתח מרכז דומה ב"בית הקהילות" בחיפה. אנו תקווה שבקרוב יכנס לישראל גם הטיפול המונע לפני חשיפה, PrEP, כדי להוריד את מספר הנשאים בקרב הומוסקסואלים אף יותר".

אוהד חיזקי, מנכ"ל אגודת הלהט"ב: "המאבק באיידס היה ונותר בליבה הפועם של הקהילה הגאה ברחבי העולם. זיכרון קורבנות הנגיף עומד במרכזן של קהילות רבות והשלכותיו עוד מעצבות את התרבות הקהילתית. פירות המאבק הביאו את החיוביים ל-HIV לחזור לחיקינו בחיים מלאים, אך עם תופעות לוואי בריאותיות וחברתיות קשות. בידיה של ממשלת ישראל לפעול כדי למנוע את הדבקתם של אזרחיה ותושביה ולסייע לקהילה הגאה במאבקה לחיים ובריאות".

בואו לדבר על זה בפורום אבחון וטיפול במחלות מין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום