שריפה: טיפול בכוויות ושאיפת עשן

(0)
לדרג

בעקבות גל השריפות שפוקד את ישראל: כיצד להתמודד עם הלהבות והעשן, איך ניתן לדעת אם כוויה היא חמורה, ומה הסכנה בשאיפת עשן? מדריך מיוחד לשעת חירום

מאת: ג'וני חמאני

גל של שריפות פוקד את ישראל, ואנשים רבים מפונים בימים אלה מבתיהם בשל חשש לביטחונם ובריאותם. שתי הפגיעות העיקריות בנוכחות להבות ועשן הן כוויות ושאיפות עשן. מהן פגיעות אלה? מה הסימנים המצביעים על שאיפת עשן וכיצד יש לנהוג במקרים אלה?

בנוכחות להבות ועשן, גוף האדם חשוף לפציעות וסיבוכים ייחודיים. כוויות נגרמות בשל חשיפה לחום גבוה, בין אם כתוצאה ממגע ישיר עם מצע חם, או בין אם נשאף אוויר חם לתוף גוף האדם. במאמר זה נסקור על מה לשים דגש במקרה של שריפה, כיצד לספק טיפול ראשוני בשטח ומתי מתפנים לטיפול מתקדם בבית חולים.

במקרה של שריפה קיימים מספר משתנים המשפיעים על חומרת הפגיעה ומצבו של הפצוע וקשורים למתאר השריפה - האם מדובר בשריפה בחלל פתוח כמו חורשה או יער או שריפה בחלל סגור כמו בית או משרד; איזה חומרים מעורבים?

שריפה בבית מגורים שונה ממתאר של שריפה במפעל בשל החומרים המעורבים ומכאן הסיבוכים הפוטנציאליים. שאלה נוספת וחשובה מאוד שיש לקחת בחשבון היא כמה זמן שהה האדם במוקד השריפה טרם חילוצו? הדבר משפיע על כמות החשיפה לחום ולרעלים המשתחררים בעת בעירה של חומרים שונים.

כאמור, נצפה לראות שני מנגנוני פגיעה עיקריים: כוויות ושאיפת עשן. שניהם קטלניים ובמקרים רבים הפצוע יסבול משני מנגנוני הפגיעה גם יחד.

כוויות

חומרת הכוויה נגזרת ממספר נתונים עיקריים:

מיקום הכוויה
עומק הרקמה שנפגעה
שטח האזור בגוף אשר נכווה

כוויה באזורים כמו חזה וצוואר מסוכנים בשל היותם גורם משפיע בתהליך הנשימה. כוויה עמוקה ונרחבת בחזה עלולה להגביל את התפשטות בית החזה ונפח הנשימה.

כוויה באזור הפנים, הצוואר, או שאיפה של אוויר חם מאד, יגרמו לצבירת נוזלים (בצקת) ברקמת הצוואר וקנה הנשימה. אלה עלולים לגרום להיצרות בקנה הנשימה עד לחסימה מלאה של מעבר אוויר.

את עומק הפגיעה נהוג לסווג לפי דרגות בהתאם לשכבת העור שנפגעה:

כוויה דרגה 1 - כוויה שכיחה שפוגעת במעטפת העור (האפידרמיס), בד"כ אינה מסכנת חיים, אך בהחלט מכאיבה. הסימנים שניתן להבחין בהם: אדמומיות, רגישות וכאב, ולעתים אף נפיחות קלה. במקרה כזה, יש לשטוף את המקום במים זורמים, וניתן להשתמש במשחה להרגעה. במצב שמתפתחת נפיחות יש להוריד בהקדם צמידים וטבעות, שכן אלו עלולים לעצור את זרימת הדם למקום הפגיעה.

כוויות דרגה 2 - כוויה קשה יותר מדרגה 1. בפגיעה זו ניתן לראות פגיעה מעבר למעטפת החיצונית של העור עד שכבת הדרמיס. יהיה ניתן לראות קילוף של האפידרמיס, נפיחות והופעת שלפוחיות. יש להבין שבמצב זה מדובר בפצע פתוח לכל דבר, ויש להימנע מחשיפה לכל מיני תרופות סבתא אשר לא יעילות ואף עלולות לגרום לזיהום בכוויה ולהחמיר את הפציעה.

בפציעה זו יש להוריד בגדים מהאזור הפצוע בכדי למנוע הידבקויות של הבד לעור. יש להוריד תכשיטים בהקדם, לשטוף במים זורמים (לא קרים), לחבוש את האזור בחבישה רטובה ולהקפיד שתישאר רטובה במהלך הפינוי על מנת למנוע הידבקויות. בנוסף, יש להשתמש באמצעי חבישה נקיים ככל האפשר גם אם מדובר באלתור.

כוויות ברמות עמוקות יותר (3, 4) - הפגיעה בעור היא קשה ביותר, עם נזק בלתי הפיך לעור, עצבים, כלי דם ואיברים פנימיים. בהתאם למיקום הכוויה והאיברים המושפעים ממנה תקבע מידת הסכנה לאיבר והאיום לחיי הפצוע.

שאיפת עשן

שאיפת עשן היא אחד הגורמים לסיבוכים בנפגעים אשר שהו בסביבת שריפה. בנפגעי שאיפת עשן הסימנים למצוקה עלולים להופיע גם לאחר זמן ארוך יחסית מעת החשיפה. על כל נפגע עשן להתייחס ברצינות למצב גם אם באותו הרגע הוא מרגיש בריא לחלוטין. הסימנים העיקריים אליהם יש לשים לב:

לשון שחורה
נחיריים מפויחים
צרידות (סימן לשילוב של כוויה בקנה הנשימה)
קולות נשימה חריגים
שינויים במצב ההכרה (ישנוניות)

לעתים שאיפת עשן משולבת בכוויה בקנה הנשימה ורקמת הריאה כי מדובר בשאיפה של אוויר חם. מצב זה עלול לגרום לבצקת באזורים אלה ולהקשות על מעברי האוויר. מדובר בתהליך שעלול לערוך דקות, ובמשך הזמן הזה אדם יכול להרגיש בריא לחלוטין פרט לצרידות. במצב זה התהליך כבר התחיל ועלול להיות קטלני.

יש לזכור שהבעיה היא לא רק בנשימה אלה גם ברמת החמצון בדם. גז CO (פחמן חד חמצני), וציאניד (CN), הם תוצאה נפוצה של בערה. המשמעות היא שגם אם חמצן מגיע לריאות, הספיגה שלו בדם פוחתת, כי מולקולות של חמצן אינן נצמדות לכדוריות הדם האדומות, ובכך בעצם גוף האדם "נחנק" ברמת מחזור הדם.

המלצתנו, בזיהוי כוויה חמור, או סימנים לשאיפת עשן, היא לקרוא לעזרה ולהיבדק במהרה ולא להתפתות לפינוי עצמי. המתנה לאמבולנס נראית כמו נצח, אבל פינוי עצמי כמעט תמיד איטי יותר ונעשה ללא טיפול ראשוני, כך שההחלטה אינה מיטיבה עם הפצוע.

שימו לב לסימנים על המטופל והבינו את משמעותם. חשוב להיות מוכנים מראש ומומלץ ללמוד קורס עזרה ראשונה.

בנוסף, כדאי להצטייד בתיק עזרה ראשונה מגורם מוסמך, כדי שיהיה לכם מענה למצבים קיצוניים שעלולים לפקוד אותנו ואת הקרובים לנו.

ג'וני חמאני הוא פראמדיק ומדריך ראשי בחברת אלישע הדרכות ושירותי רפואה בע"מ - קורסי עזרה ראשונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום