ילדים: הסרת משקפיים ללא ניתוח

(0)
לדרג

יש לכם ילד שלא רואה טוב ולא מוכן להרכיב משקפיים? עדשות מגע ייחודיות, שמרכיבים רק בלילה, מאפשרות לילד לראות היטב מבלי להרכיב משקפיים במהלך היום

מאת: מיכל להב רייס

כשמביטים היטב באוכלוסייה הישראלית מגלים שכ-70% מכלל האנשים שסביבנו מרכיבים משקפיים או משתמשים בעדשות מגע. למעשה, אנשים אלה לוקים בדרגות שונות של לקות ראיה שנפתרת באמצעות הרכבת משקפיים.

מאיזה גיל מומלץ לבדוק את מצב הראיה? כל כמה זמן נדרשת בדיקה?

בניגוד למה שאנשים חושבים: נדרש לבדוק את הראיה מהרגע שבו הילד נולד. מומלץ לבצע הערכה ראשונית על מצב הראיה בין גיל אפס לשנתיים; ולבדוק זאת שנית בין גיל שנתיים לבין גיל חמש. לאחר מכן, מגיל חמש ומעלה, אם אין תלונות על מצב הראיה, יש לבדוק את הראיה אחת לשנה.

מה עושים כשהילד מסרב להרכיב משקפיים? (אילוסטרציה shutterstock)
מה עושים כשהילד מסרב להרכיב משקפיים? (אילוסטרציה shutterstock)

מדוע חשוב להקפיד על בדיקות ראיה במועד?

חשוב מאוד לעשות זאת מהסיבות הבאות:

1. תת-תיקון בראיה: הרכבת מספר נמוך יותר ממה שצריך במשקפיים, או חוסר הרכבת משקפיים (כאשר צריך משקפיים) גורמים להחמרת קוצר הראיה ולמספר בעיניים לגדול.

2. הניסיון מראה כי ילדים קטנים לא תמיד יודעים להתלונן על מצב הראיה שלהם, מפני שהם לא יודעים שישנה בכלל אפשרות לראות את העולם באיכות ראיה טובה יותר.

3. ישנן מחלות עיניים שמתפרצות בגילאי הילדות ובגילאי העשרה, שאפשר לגלות בגיל מוקדם - ולטפל בהן באופן מיידי.

כיצד מתבצעת בדיקת ראיה מבחינה טכנית?

בסיס בדיקת הראיה מורכב ממדידת ליקוי הראיה. לצד בדיקה זו, ישנן בדיקות נוספות לתפקודי הראיה. למשל, האם שתי העיניים נעות בתיאום יחד? בנוסף, קיימת בדיקה לבריאות העין.

מהם הסוגים הנפוצים של בעיות הראיה הקיימות, לרוב, באוכלוסייה הישראלית?

ישנן בעיות ראיה רבות ומגוונות שניתן לאבחן בגיל מוקדם. הנפוצות ביותר מבין בעיות הראיה הן ליקויים בתפקודי העיניים וקוצר ראיה.

האם יש בעיות ראיה שמייחדות את האוכלוסייה הישראלית, על פני אוכלוסיות אחרות?

קוצר הראיה הוא ליקוי הראיה הנפוץ ביותר והשכיחות שלו באוכלוסיית הילדים בעולם הולכת וגדלה. ישנן מדינות בהן השכיחות כל כך גדולה, עד שקוצר הראיה הוכרז כמגיפה (למשל בסינגפור).

מדוע חלק ניכר מלקויי הראיה מבקשים להסיר את המשקפיים שלהם לצמיתות?

כיום ישנם יותר קצרי ראיה, יחסית לשנים עברו, וקוצר הראיה מתחיל בגילאים נמוכים יותר משהתחיל בעבר. מי שתלוי מאוד בשימוש במשקפיים - ובלעדיהם קיימים דברים שנמנעים ממנו, כמו למשל לצפות בטלוויזיה או להיות בבריכה - משתעשע לפעמים ברעיון ''איך היה לו הייתי רואה טוב בלי משקפיים?''.

חלק ניכר מהישראלים אינם מסתפקים ברעיון עצמו, אלא ממש רוצים להיפטר מהמשקפיים, שלעתים גורמים להם לחוסר ביטחון בחברה. כמו כן, ישנם ילדים שמסרבים בתוקף להרכיב משקפיים, למרות שממש אינם רואים טוב - מה שפוגם באופן ישיר באיכות חייהם ובהתפתחותם.

כיצד מתבצע ההליך להסרת משקפיים ללא ניתוח?

מדובר בהליך פשוט מאוד שמתחיל בהתאמה של עדשות מגע, המתבצעת בקליניקה. העדשות קשות, ומיועדות להרכבה בלילה, תוך כדי שינה. במהלך הלילה, העדשות משנות את צורת הקרנית - ומתקנות את ליקוי הראיה.

כחלק מההליך יש לערוך ביקורת עיניים לעתים קרובות (אילוסטרציה shutterstock)
כחלק מההליך יש לערוך ביקורת עיניים לעתים קרובות (אילוסטרציה shutterstock)

מה יתרונו של ההליך לעומת הרכבה כרונית של עדשות מגע רגילות?

יתרונו הברור של הליך זה הוא שבמהלך היום, הילד או הילדה מסתובבים ללא משקפיים - ורואים טוב. זה נשמע כמו חלום, אבל זה לגמרי אמתי. ההליך עדיף על הרכבה רגילה של עדשות מגע בשעות היום, מכיוון שבמהלך היום, ילדים יותר חשופים לחבלות בעיניים ולגופים זרים, וגם משפשפים יותר את העיניים, דבר שעלול לפגוע בעין ואף לשרוט אותה.

האם הרכבת עדשות המגע המיוחדות מלווה בסיכונים כלשהם?

הליך הסרת משקפיים ללא ניתוח בטוח ומאושר על ידי ה-FDA (ארגון התרופות האמריקני) לטיפול בילדים. כמובן שיש צורך לשמור על ההיגיינה ועל ניקיון העדשות וכמו בכל הרכבת עדשות מגע - אם לפעמים העין מגורה, אדומה או כואבת, יש להפסיק את הרכבת העדשות ולהגיע לקבל טיפול רפואי.

מהם יתרונות ההליך, ביחס לפתרון של ניתוח לייזר להסרת משקפיים?

ניתוח הוא הליך פולשני ובלתי הפיך. עדשות מגע אפשר להסיר ואם מחליטים שרוצים להפסיק את הטיפול, ניתן להפסיק להרכיב אותן בלילה וכך, בתוך זמן קצר, קרנית העין חוזרת לצורתה הקודמת.

האם ההליך הוא חד פעמי, או שנדרש לחזור עליו כדי לשמר את התוצאה?

השינה עם העדשות היא בכל לילה וקבועה. עדשות הלילה מעניקות ראיה מצוינת, במהלך שעות היום. לקראת הערב, העין כבר מתחילה לחזור לצורתה הקודמת, אך ניתן להרכיב את העדשות בשעות הערב, כדי לשפר את הראיה.

מי לא יכול לעבור את ההליך הזה, או לא מתאים להליך?

מי שיש לו רוחק ראיה מי שיש לו מספר גבוה משש ומי שיש לו צילינדר גבוה מ-1.5.

למי מומלץ מאוד לגשת להליך זה?

ההליך מומלץ לילדים שקוצר הראיה שלהם גדל בקצב גבוה, או שפשוט אינם מוכנים להרכיב משקפיים.

האם הרכבת העדשות גורמת לכאב?

עדשות הלילה לא גורמות לכל כאב. יחד עם זאת, ישנו תהליך הסתגלות קצר של העין לצורת העדשה - תהליך הזהה לכל שימוש ראשוני בעדשות ראיה.

מה חשוב לדעת לפני שמתחילים?

כאשר מדובר בילדים לקויי ראיה, כדאי ורצוי שתהיה מעורבות הורית ותמיכה ועידוד בבית, להרכיב את העדשות ולשמור עליהן נקיות. כמו כן, יש להגיע לביקורות אצל האופטומטריסט במהלך השנה, ולבקר בקליניקה בתדירות גבוהה יותר מהרגיל.

מיכל להב רייס היא אופטומטריסטית B.Sc.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עיניים לילדים ופזילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום