מוות בעריסה: אין שיפור בישראל

(0)
לדרג

בזמן ששיעור תמותת התינוקות ממוות בעריסה צונח בעולם, הנתונים בישראל נותרים יציבים. קיימת מודעות, אבל ממשיכים להשכיב תינוקות על הבטן ולעשן בסביבתם

מאת: מערכת zap doctors

בשנים 2005-2013 נפטרו בישראל, מדי שנה, בין 40 ל-89 תינוקות בני פחות משנה, כתוצאה ממוות בעריסה - מוות פתאומי בזמן השינה שלא ניתן להסבירו. בשעה שבעולם חלה ב-24 השנים האחרונות ירידה דרמטית של 50-70% במקרי מוות בעריסה בשל יישום ההמלצות להשכיב תינוקות על גבם (ב-90% ממקרי המוות בעריסה התינוקות נמצאו שוכבים על בטנם) ולהימנע מעישון (90% מהאימהות לתינוקות שנפטרו באורח פתאומי עישנו), בישראל, למרבה האכזבה, המספרים נותרו יציבים למדי.

משכיבים על הבטן וממשיכים לעשן

הסיבה לכך היא כי למרות המודעות לגורמי הסיכון למוות בעריסה, היענות ההורים והמטפלים בארץ נמוכה יותר, בהשוואה לארצות מערביות אחרות. כך למשל, בישראל אחוז ההורים שמשכיבים את תינוקם על הגב עדיין נמוך מאוד - 33%-40%, על פי סקרי עמותת עתיד ומשרד הבריאות, בהתאמה.

רק 19% מהאוכלוסייה החרדית, 20% מהאמהות המעשנות ו-34% מהאמהות שאינן מעשנות משכיבות את התינוקות על גבם. אימהות לתינוק ראשון נוטות יותר לנהוג לפי ההנחיות. אמהות במשפחות ברוכות ילדים, אמהות צעירות ומעשנות אינן מקיימות את כל ההנחיות והמודעות בקרב חרדים והאוכלוסייה הלא יהודית דלה מאוד.

כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו היום (ד') בכנס "מוות בעריסה - לא רק גזירת גורל", שערכו עמותת "עתיד" לחקר ולמניעת מוות פתאומי בתינוקות והמרכז הרפואי שערי צדק, במרכז הרפואי שערי צדק, ירושלים.

עישון של ההורים ליד תינוק מגביר סיכון למוות בעריסה. צילום shutterstock
עישון של ההורים ליד תינוק מגביר סיכון למוות בעריסה. צילום shutterstock

מוות בעריסה - סיבת המוות השכיחה ביותר עד גיל שנה

על פי נתונים שהציגה, ד"ר ענת שץ, יו"ר עמותת עתיד, רופאת אף אוזן וגרון בכירה, מייסדת מרפאת נשימה ושינה לילדים וחוקרת דרכי נשימה בתינוקות וילדים במרכז הרפואי שערי צדק: "מוות בעריסה הוא סיבת המוות העיקרית, בגילאי חודש עד שנה, כאשר 99% מהמקרים יתרחשו עד גיל חצי שנה. שיא השכיחות בתינוקות בני חודשיים עד ארבעה חודשים. רוב מקרי המוות מתרחשים בעת השינה, בין השעות חצות ל-06:00 בבוקר. התופעה שכיחה יותר פי 1.5 בתינוקות בנים. בנוסף, מוות בעריסה שכיח פי 3 באוכלוסייה הלא יהודית".

מהם גורמי הסיכון ומה ההסבר למוות בעריסה?

ד"ר שץ הציגה את גורמי הסיכון העיקריים שבנוכחותם מזנקים שיעורי תמותת תינוקות ממוות בעריסה: שינה על הבטן, עישון של ההורים, שינה על מזרן רך, שימוש בכרית, ופנים ו/או ראש מכוסים ושינה במיטה משותפת. בנוסף, לפי נתוני משרד הבריאות הסיכון למוות בעריסה עולה בעונת החורף, וכמחצית ממקרי המוות הפתאומי בישראל מתרחשים בחודשים ינואר עד מרץ. הסיבה היא ככל הנראה חימום יתר של סביבת השינה ומחלות השכיחות בחורף.

"הסיבות למוות בעריסה אינן ידועות עדיין", מסבירה ד"ר שץ. "מחקרים פיזיולוגים בתינוקות תומכים בכך ששינה על הבטן ואמהות מעשנות פוגעים בתפקוד מנגנון ההתעוררות בתינוקות. בתינוקות שישנו על בטנם, נצפתה פגיעה בתפקוד הלב וכלי דם שהתבטאה בירידה בלחץ הדם ובדופק, בעיקר בתינוקות בני 2-3 חודשים, וכן ירידה בחמצון המוח".

מומלץ להשכיב תינוק על גבו. צילום: shutterstock
מומלץ להשכיב תינוק על גבו. צילום: shutterstock

מה צריך לעשות כדי להפחית סיכון למוות בעריסה?

הצעדים שמומלץ לנקוט בהם על מנת להפחית את הסיכון למוות פתאומי של תינוקות הם:

השכבה על הגב.

הימנעות מעישון בהריון ולאחר הלידה.

שמירה על סביבת שינה בטוחה.

הנקה למשך 6 חודשים לפחות ובעיקר הנקה בלעדית הוכחה כמפחיתה את הסיכון למוות בכ-50%.

שימוש במוצץ בעת השכבת התינוק לישון מפחית את הסיכון למוות בעריסה ב-61%.

שינה בחדר ההורים בעריסה נפרדת בששת החודשים הראשונים, הוכחה כמקום הבטוח ביותר לתינוק ישן. מחקרים הצביעו ש-36% ממקרי המוות בעריסה היו נמנעים, לו התינוק ישן בחדר ההורים. בנוסף נמצא כי 75% ממקרי המוות בעריסה, בשעות היום, אירעו כשהתינוק היה לבדו בחדר.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ שינה לתינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום